Vodík

Vodíkové elektrárny

Vodíkové generátory jsou vhodné například jako doplněk obnovitelných elektráren. S jejich pomocí lze stabilizovat napětí v síti a eliminovat tak handicap nárazové produkce větrníků nebo solárů. Nebo se mohou stát součástí nabíjecích systémů třeba pro elektromobily, sloužit jako domácí úložiště nebo jako zdroj energie tam, kde není přístup k rozvodné síti.

Součástí generátorů jsou palivové články jako zdroj energie, dále baterie, software či chlazení. Celá zařízení přijdou podle kapacity na půl milionu až miliony korun. "Cena kompletních generátorů na trhu dnes běžně až třikrát převyšuje cenu samotných článků, jde o poměrně komplikovaný byznys," říká Matolín (5.10.2020).

17.12.2020 Bill Gates, Amazon a British Airways investují do vodíkového startupu. Kalifornský startup ZeroAvia vyvíjí technologii vodíkového pohonu pro letectví a slibuje bezemisní lety. Nyní získává 21,4 milionu dolarů (přes 450 milionů korun), mezi investory jsou fond Billa Gatese, Amazon, British Airways či Shell.

Jak letectví tak i finanční trhy začínají chápat, že vodík je jediná smysluplná cesta k bezemisním komerčním letům velkého rozsahu. Komerční nasazení firma očekává začátkem roku 2023. Nová investice má jít na akceleraci vývoje a následného růstu.

Amazon do startupu investoval prostřednictvím svého fondu Climate Pledge, který byl založen loni za účelem podpory zelených bezemisních technologií. Firma Jeffa Bezose chce příští rok nasadit elektrické dodávky.

https://www.e15.cz/byznys/technologie-a-media/bill-gates-amazon-a-british-airways-investuji-do-vodikoveho-startupu-1376366?<br>

16.12.2020 Japonsko chce do roku 2030 vytvořit z vodíkových elektráren hlavní zdroj energie v celé zemi. Jejich výkon by měl odpovídat 30 jaderným reaktorům. Japonská vláda investuje do vývoje bezemisních vodíkových generátorů elektřiny téměř 20 miliard dolarů. Oznámila to nově vzniklá Japonská vodíková asociace, ke které se připojilo 88 firem včetně automobilky Toyota, největší japonské rafinerie Eneos Holdings Inc a obchodní společnosti Mitsui & Co Ltd.

Jedním z cílů asociace bude dramaticky snížit náklady na spalování vodíku, které jsou v porovnání s ostatními spalovacími zdroji zhruba desetkrát vyšší. Do roku 2030 by se mělo spálit zhruba deset milionů tun nového paliva, které emituje pouze vodní páru.
Vodík jako ekologické palivo se stále více uplatňuje v dopravě. Toyota již několik let nabízí osobní vůz na vodíkové články Mirai, který by se měl příští rok začít dovážet do Česka. Do dvou let chce spolu se společností Hino zahájit testovací provoz těžkých nákladních aut a v příštím roce plánují oba výrobci ověřit provoz lehkých vodíkových dodávek o hmotnosti do tří tun. Spolu s portugalskou CaetanoBus pak Toyota vyvíjí vodíkové autobusy.
Rozšíření vodíkových dopravních prostředků zatím brání nedostatek producentů vodíku i čerpacích stanic. Těch je v celé Evropě zhruba 400 a v Česku vzniknou první tři až v příštím roce. 

https://www.patria.cz/zpravodajstvi/4567082/japonsko-chce-v-roce-2030-vyrabet-vetsinu-energie-z-vodiku.html

5.10.2020 Zájem o uplatnění vodíkových palivových článků roste. Firma Leancat, která je součástí skupiny Jablotron Dalibora Dědka, proto chystá v Jablonci prostory pro budoucí výrobu a vodíkový sklad.

Jablonecká technologická skupina Jablotron už několik let podporuje vodíkový start-up Leancat - v Praze sídlící malou firmu na vývoj palivových článků a jejich aplikací. Donedávna se zdálo, že vodíkové projekty jsou pro majitele Jablotronu Dalibora Dědka jen koníčkem. Letos se ale začíná pro vodíkové aplikace rodit skutečný trh. Z hobby technologických fandů se může stát skutečný byznys.

Podle spoluzakladatele a většinového majitele Leancatu Vladimíra Matolína se v letošním roce v oboru odehrává nebývalý pohyb, tažený hlavně evropským programem Green Deal s jeho závazky na uhlíkovou neutralitu do roku 2050. "Vodík představuje jednu z cest k plnění těchto cílů, takže Evropská unie dává vývoji vodíkových aplikací velkou podporu," říká Matolín.

Šéf Leancatu Matolín ale tvrdí, že i byznysové šance vodíku jdou právě v tuto dobu nebývale nahoru. Jeho firma, která začínala před několika lety vývojem vlastního palivového článku s úsporným "štíhlým", a tedy levným katalyzátorem, uplatnila nakonec na světovém trhu hlavně testovací stanice na články a letos zahájila výrobu vlastních vodíkových "powerboxů", tedy generátorů elektřiny. 

Ambicí Leancatu je přijít na trh s cenově konkurenceschopnými vodíkovými generátory. Zatím se do "powerboxů" z Leancatu používají palivové články externích dodavatelů. Firma ale dál pokračuje ve vývoji vlastního článku a Matolín předpokládá, že časem dostanou generátory Leancatu i vlastní firemní vodíkový "motor". 

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/vodik-jede-majitel-jablotronu-dedek-stavi-v-jablonci-vodikovy-sklad-122398

Loading...