Automobilová doprava

p>Automobilový sektor se potýká s velkými problémy, které jsou způsobené vývojem do roku 2025, jde zejména o vysoké investice, pokles prodeje současných automobilů díky regulaci, obchodním a geopolitickým válkám, negativní ekonomický a geopolitický cyklus na planetě, rostoucí konkurence

V roce 2018 jezdilo na světě cca 1,3 miliardy automobilů do roku 2040 se odhaduje, že jich bude 2 miliardy (průzkumu společnosti Bernstein). Největší boom bude v Indii a Číně. Do roku 2040 se předpokládá rostoucí lidská populace dosáhne výšky cca 8,6-9 miliard lidí.

  • v roce 1998 bylo v Číně registrováno ročně jen 1,98 milionu aut, v roce 2017 již byla překročena hranice 28 milionů aut prodaných v jednom kalendářním období. Z tohoto rekordu by však Čína měla v roce 2020 klesnout "jen" na 25,3 milionu nových vozů. 
  • odhaduje se ze v roce 2040 (cca 2 miliardy vozidel) bude na světě cca 300 milionů elektrických vozidel (tedy cca 15% podíl na trhu vozidel více

Automobilová doprava se mezi lety 2010 a 2018 zvýšil o více než milion na 5,8 milionu vozů, průměrná přepravní vzdálenost individuální automobilové dopravy ale klesla na 31 ujetých kilometrů. Železnice přitom zaznamenala opačný trend: střední přepravní vzdálenost se za stejné období zvýšila ze 40 na 52 kilometrů. "Lidé se naučili kombinovat automobilovou a železniční dopravu. Na nádraží přijedou autem a dál jedou vlakem,

Trendy v automobilové dopravě

  • elektromobilita a její rozvor (budování dobíjecích stanic a jejich páteřní sítě)
  • přechod na elektromobilitu je komplikován v Česku (i Evropě) trendem v nákupním cyklu "nových vozů, kdy v nákupním mixu tvoří významnou část nákup ojetých vozidel z Evropské unie (protože u nás je nižší kupní síla)
  • Předpokládá se, že do roku 2040 bude na světě cca 2 miliardy automobilů (cca o 100% více než v roce 2018)
  • pokles prodeje nových automobilů o cca 10 % v 1.Q roku 2019 v Evropě, Číně a i u Tesly
  • tlak na výrobce vozidel se spalovacími motory s cílem drasticky snížit emise CO2
  • finanční podpora (příspěvek cca 8000 EUR Slovensko od prosince 2019) na podporu prodeje elektromobilů (Německo, Norsko, atd.)
  • vysoké náklady pro výrobce automobilů v segmentu CASE, důsledkem může být pokles globálních výrobců o 50% do konce roku 2025
  • současný soukromý vozový park je využitý z cca 7% (je to neefektivní říká ekonom Ing. Pavel Kysilka)
  • pokles produkce automobilů v celosvětovém měřítku (změny trendu ve vlastnění automobilu, lidé budou vozidla stále častěji pouze sdílet)
  • zpoplatnění vjezdu do center velkých měst pro vozidla se spalovacím motorem
  • komplementarita (provázanost) dopravy
  • dynamický rozvoj autonomní osobní dopravy a sdílené dopravy 
  • vytlačování vozidel a dopravy z center velkých měst a nahrazení elektrokoly, elektro koloběžkami a jinými elektro vozidly
  • přetíženými se stávají příměstské části komunikací velkých měst, protože hodně lidí dojíždí do nich za prací, situaci je již kapacitně naplněná a není možnost pro další růst objemu dopravy, podobná situace je u autobusové a vlakové dopravy, přesto trend stěhování do měst neustává
  • ochota automobilek do nejmenších kategorií investovat klesá, důvodem je především nároky na nízké emise (95 gramů na kilometr), které jsou pro malé vozy paradoxně hůře splnitelné. U větších aut mohou emise snižovat zaváděním hybridních technologií , tedy kombinací spalovacího motoru a elektrické pohonné jednotky, u nejlevnějších vozů se toto řešení nevyplatí.
  • do roku 2025 by se měl rozdíl mezi cenou aut s elektrickým pohonem přiblížit těm se spalovacími motory (díky poklesu ceny baterií)
  • končí tzv. klasické pneumatiky (které používáme více jak 130 roků), budou nahrazené bez vzduchovými, které vydrží i déle (problém je zatím při vyšším zahřátí pneumatiky, kdy se může deformovat, tento problém by měl být vyřešen do cca roku 2025) a tím jsou ekologičtější

Automobily Česko

V Česku je registrováno cca 6,03 milionu vozidel (počet za 30 roků vzrostl o 3,6 milionu s tav k 31.3.2020, průměrné stáří přesáhlo 15 roků). V roce 1989 na českých silnicích jezdila v průměru 14 let stará auta, letos v polovině roku byl vozový park v průměru 14,8 roku starý. V roce 1989 na jedno auto připadalo 4,29 obyvatele, nyní to je 1,8 obyvatele. Cena benzinu se zvýšila z osmi korun za litr v roce 1989 na zhruba 33 korun, cena motorové nafty pak vzrostla ze 7,50 Kč na 32 Kč.

Automobilová doprava, zprávy z tisku:

20.8.2020 Průměrné stáří osobních aut na českých silnicích se letos v pololetí proti konci minulého roku zvýšilo o 0,18 roku na 15,11 roku, a překonalo tak patnáctiletou hranici. Důvodem je zejména nedostatečná obnova vozidel a dovoz starých ojetých aut ze zahraničí. Počet osobních vozů se za šest měsíců zvýšil o 64.085 na 6,054 milionu. Ve stejném období si lidé dovezli 14 592 aut starších 15 let, což představuje více než pětinu celkového importu ojetin (ČTK)

7.8.2020 Firma Uber vykázala ve druhém čtvrtletí ztrátu 1,78 miliardy USD, protože pandemie nemoci covid-19 téměř zastavila zájem o přepravu osob. Zájem o rozvoz jídla však prudce rostl, Ztráta se ve srovnání s loňským rokem výrazně snížila. Firma loni kvůli mimořádným položkám souvisejícím se vstupem na burzu vykázala ztrátu 5,24 miliardy USD. Očištěná ztráta před zdaněním, úroky a odpisy se prohloubila o 28 procent na 837 milionů USD (ČTK)

6.8.2020 Americká alternativní taxislužba Uber se dohodla na koupi svého největšího britského konkurenta Autocab, který provozuje rezervační systém pro nezávislé taxislužby po celé Británii. Informoval o tom dnes server BBC. Finanční podmínky transakce firmy nezveřejnily (ČTK)

27.4.2020 Počet aut na českých silnicích v 1. čtvrtletí překonal šestimilionovou hranici, když vzrostl o 40 227 na 6,03 milionu. Jejich průměrné stáří poprvé přesáhlo 15 let, loni bylo kolem 14,9 roku. Může za to zejména dovoz starších ojetin, uvedl dnes Svaz dovozců automobilů (ČTK)  

20.3.2020 Automobilový provoz na českých silnicích po zavedení opatření kvůli šíření koronaviru prudce klesl. Spolu s tím se snížil i počet nehod, jejichž denní průměr je oproti běžným dnům téměř o polovinu nižší. Vyplývá to z policejních statistik (ČTK)

5.12.2019 Za posledních deset let vzrostl dovoz nejstarších ojetin nad 15 let věku desetinásobně. Jejich podíl na dovozech do Česka stoupl z 1,7 na současných 19 procent. Na tiskové konferenci to uvedl tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný (ČTK)

20.6.2019 Emise u aut navzdory přáním Evropské unie rostou. Na vině je stále vyšší počet výkonnějších SUV vozů více

13.6.2019 Případná americká cla na automobilový sektor by potenciálně ohrozila až pětinu českého exportu v automobilovém průmyslu a až 25.000 pracovních míst. ČTK to dnes řekl výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu (ČTK)

24.5.2019 Na konferenci E-mobilita dále zaznělo, že podle propočtů by mělo v roce 2030 jezdit po Česku zhruba 220 tisíc elektroaut (cca 5% vozového parku)

17.4.2019 Zákonodárci EU podpořili technologii založenou na WIFI pro vzájemné propojení automobilů na úkor 5G propojení. Mezi zastánce vítězné technologie patří automobilka Volkswagen (Reuters) 

10.4.2019 Pro centrální Londýn začíná platit opatření proti znečištění ovzduší (ultra nízkoemisní zóna - ULEZ - Ultra Low Emissions Zone)  pro vozidla vyrobená před rokem 2006 budou řidiči platit dvanáct liber (asi 360 korun) za každý den plus aktuální poplatek za vjezd do centra, který činí 11,5 libry více

Výrobci vozidel:

Škoda Auto 2018 dodala celosvětově 1,25 milionu aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích (2019). 

zobrazit více..
Loading...