Kyselina šťavelová

Kyselina šťavelová (jetelová sůl) je obsažena prakticky ve veškerém ovoci a zelenině a způsobuje jejich kyselost. Najdeme ji například v jahodách, ve větším množství je obsažená ve šťavelu, šťovíku a rebarboře. Soli kyseliny šťavelové se nazývají šťavelany nebo oxaláty.

Kyselina šťavelová se vhodně kombinuje s vápníkem. Pokud jsou obě tyto látky organické, výsledkem je prospěšná konstruktivní kombinace, při níž kyselina pomáhá rozpouštění vápníku a zároveň stimuluje peristaltické funkce v těle. Když se kyselina šťavelová stane vařením či jinou přípravou potraviny, v níž je obsažena ANORGANICKOU, pak se s vápníkem, přijímaným i během stejného jídla v jiných potravinách, stane blokující složkou, která zničí výživnou hodnotu obou. Důsledkem toho je vážný nedostatek vápníku, což, jak známo, vede k odvápnění kostí. To je důvod, proč nikdy nejím špenát vařený či z konzervy. (Dr. Walker)

Tepelně neupravená zelenina obsahuje organickou kyselinu šťavelovou, zatímco zelenina uvařená nebo upečená má v sobě již jen kyselinu anorganickou. A právě ta může působit problémy.

Přírodní zdroje kyseliny šťavelové:

  • rebarbora, jahody, listy červené řepy, mangold
  • kolokázie jedlá
  • šťavel kyselý
  • mák setý je zdrojem šťavelanů
  • čerstvý špenát, kapusta, hlávkový salát, zelená hořčice, tuřín
  • mandle, chřest, petržel

Kyselinu šťavelovou neobsahuje polníček, kopřiva, pampeliška, petržel, traviny a mnoho dalších.

Krystalky kyseliny šťavelové pak brání přirozenému plynulému pohybu a způsobují revmatismus, problémy s játry, ledvinové koliky nebo „jen“ mírné bolesti žaludku. Účinným procesem jejich odstranění je poctivá detoxikace organismu a následná úprava stravy, ve které by organická kyselina šťavelová měla převážit nad tou anorganickou.

Loading...