Rýže

Celozrnná rýže obsahuje 68 až 72 % sacharidů (hlavně škrobů a také 10% vlákniny), 8 až 12 % bílkovin, 2,5 % tuků a 4 až 5 % minerálních rýželátek. Polobroušená rýže natural je stále velmi výživná. Následuje rýže parboiled, proti bílé rýži má až dvakrát více minerálů a vitamínů, hlavně vitamínu B1, který se stejně jako ostatní vitamíny a minerály napařováním přesunul z otrub do endospermu. Zrnka parboiled rýže jsou nažloutlá a velmi lesklá a pevná, škroby v nich zželatinizovaly a parboiled rýže se proto nelepí k hrnci. Nejméně živin pak obsahuje rýže bílá, loupaná, zbavená otrub i klíčku, obsahuje průměrně 80% sacharidů (z toho 1,3% je vláknina), 7% bílkovin, 0,7% tuků, nejméně výživná je v předvařené formě. Při úpravě bílé rýže (mletí a broušení) dochází k ničení 67% vitaminu B3, 80% vitamínu B1, 90% vitaminu B6, polovině manganu, polovině fosforu a 60% železa, veškeré vlákniny jakož i esenciální mastné kyseliny obsažené v surové bílé rýži.

  • Čína je s roční sklizní 145 milionů tun a podílem 30 procent na světovém trhu suverénně největším producentem rýže.

Zdravější alternativy bílé rýže: hnědá, červená a černá.

  • při zažívacích problémech
  • zdroj plodnosti
  • podporuje metabolismus
  • pozitivně ovlivňuje imunitu (díky obsahu glukanu a vitamínu E) - zpomaluje proces stárnutí
  • mírní průjem a zácpu
  • při poruchách trávení
  • nejkvalitnější obilné bílkoviny
  • neobsahuje lepek
  • podporuje růst svalů
  • zdroj esenciálních aminokyselin
  •  zbavuje tělo od toxinů
  • stabilizuje obsah cukru v krvi
  • výborně pohlcuje vlhkost (pokud Vám spadne mobil dovody, vložte jen do nádoby se suchoz rýží), můžete ji dát všude tak, kde chcete pohlcovat vlhkost
  • suchý zdroj tepla (nahřejete rýží nebo sůl v mikrovlnace a přiložíte na namožené, ztuhlé nebo bolestivé svaly či krční páteř)
  • vodu v které proplachujete rýži (obsahuje minerály, fosfor, dusík a draslík) můžete použít jako výživnou zálivku rostlin

Druhy rýže:

  • bílá rýže natural
  • bílá rýže basmati
  • červená dlouhozrná rýže ( je dobrým zdrojem vitaminu B1, B2, vlákniny, železa a vápníku)
  • černá rýže
  • hnědá rýže natural
  • hnědá rýže basmati - nejkvalitnější rýže
  • parboiled je speciální druh rýže přecházející zvláštní úpravou, díky které se minerální látky a vitamíny přenášejí napařováním ze slupek do zrn (z hlediska výživy se však nevyrovná hnědé rýži natural)
  • Divoká rýže - Indiánská rýže (nazývaná také kanadská, divoká nebo černá) je vlastně zrno vysoké vodní trávy; má oříškovou chuť a pozoruhodný obsah vitamínů skupiny B

Kompletní rozdělení rýží i dle oblasti pěstování:

  • africká: zrna mají červené otruby, pěstuje se hlavně v západní Africe, pochází z doby před 2 až 3 tisíci let z delty řeky Niger
  • arborio: italská krátkozrnná rýže na risotto, uvařená je uvnitř pevná, ale na povrchu uvolňuje velké množství škrobu
  • basmati: dlouhozrnná, po uvaření sypká a voňavá rýže, pěstuje se převážně v Indii a Pákistánu
  • bhútánská červená: střednězrnná polobroušená rýže červené barvy
  • calaspara: španělská kulatozrnná rýže používaná na vaření paelly
  • calrose: v Kalifornii pěstovaná střednězrnná rýže vhodná i na sushi
  • carnaroli: jeden z italských střednězrnných druhů rýže určený pro přípravu risotta, zrnka jsou po uvaření uvnitř pevná, ale na povrchu velmi měkká a škrobnatá
  • černá: do této skupiny patří různé celozrnné dlouhozrnné rýže se semeny černé barvy, jsou velmi výživné, pěstují se v Itálii, Francii, Číně, Laosu (rýže Khaw Dam) i jiných zemích
  • červená Red Cargo: celozrnná dlouhozrnná, po uvaření sypká rýže, pěstuje se v Thajsku
  • červená z Camargue: francouzská nebroušená krátkozrnná rýže, po uvaření mírně lepí
  • fialová: neloupaná dlouhozrnná laoská rýže
  • indiánská divoká rýže: fakticky se nejedná o rýži, ale o příbuzný druh trav s tenkými dlouhými černými zrny, zizánii, který se pěstuje v Severní Americe, roste v mělkých vodách s mírným prouděním, nad hladinu vody vykukují jen klasy, zrna se konzumují nebroušená a jsou bohatší na bílkoviny než jiné obilniny, obsahují veškeré esenciální bílkoviny (včetně lysinu) a také vitamíny skupiny B, železo, hořčík, fosfor, zinek a mangan
  • jasmínová: tato dlouhozrnná rýže po uvaření voní a mírně lepí, pochází z Thajska
  • koshihikari: v Japonsku, USA a Austrálii oblíbená krátkozrnná sushi rýže
  • lepkavá (lepivá): zahrnuje škrobnaté a po uvaření velmi lepivé druhy, které se v jižní a jihovýchodní Asii používají k vaření dezertů, kaší, sushi i slaných jídel. V Evropě se používá lepivá bezlepková rýžová mouka i jako náhrada pšeničné lepkové mouky na přípravu bezlepkového chleba (doporučujeme však jen 25% celkového podílu mouky)
  • maratelli: italská střednězrnná risottová rýže, po uvaření jsou zrna uvnitř pevná, ale na povrchu uvolňují ve větším množství škrob
  • mléčná: bílá krátkozrnná rýže velmi vhodná pro přípravu kaší a dezertu - mléčné rýže (odtud pochází její název)
  • patna: je podobná rýži basmati, ale zrna má ještě delší (i více než 6 mm), je rozšířená v Indii
  • sasanishiki: krátkozrnná sushi rýže z Japonska
  • sladká: krátkozrnná celozrnná rýže, tento druh je oblíbený v Japonsku a připravují se z ní dezerty a kaše
  • thaibonnet: sypká dlouhozrnná rýže pěstovaná v Itálii
  • vialone nano: italská střednězrnná rýže na rizoto, uvařená je uvnitř pevná, ale z vnější strany zrn se uvolňuje značné množství škrobu
  • yamada nishiki: japonská krátkozrnná rýže sloužící především k výrobě saké

Rýže, obsah proteinů a vlákniny - srovnání

TIP: rizoto z hnědé rýže

Jak chutná rýže nejlépe?

Článek: jak správně vařit rýži, aby neobsahovala toxiny?

Článek: Hnědá rýže a její účinky na zdraví

 

Různé druhy rýže, rýžové mouky a rýžový olej?

 

Zobrazit více Zabalit
Loading...