Dobíjecí stanice

p>Za deset let (v roce 2030) by v Česku podle Národního akčního plánu čisté mobility mohlo jezdit půl milionu čistě elektrických aut. Dokument, který má na starosti ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO), v takovém případě odhaduje, že bude zapotřebí na 35 tisíc dobíjecích stanic (1 stanice na cca 15 elektromobilů)

  • Náklady na stavbu jedné pomalé dobíjecí stanice se pohybují od 150 tisíc do 300 tisíc korun. Stavba jedné rychlé dobíječky stojí přes milion korun, uvedl vedoucí Mobility Services společnosti E.ON 
  • Výkonné dobíječky se stejnosměrným proudem o výkonu až 350 kW., náklady na takovou dobíječku se již pohybují v řádu milionů korun. 

Největší krátkodobou zátěž budou bezesporu představovat rychlonabíječky, tedy stanice využívající stejnosměrného proudu (tzv. DC neboli direct current stanice), které mohou pracovat s výkony až ve stovkách kilowattů. Pokud jich bude na jednom místě více, půjde o relativně významný odběr, kterému je potřeba danou lokaci přizpůsobit. "Stanice se střídavým proudem (tzv. AC neboli alternating current) budou představovat spíše stabilní dlouhodobou zátěž s výkony v řádu nižších desítek či jednotek kilowatt,". 

  • Vrcholy se očekávají dva - večer po příjezdu z práce a dopoledne, když se řidiči připojí v místě zaměstnání k wallboxům. Klíčem k nalezení rovnováhy může být i tzv. chytré nabíjení.
  • Princip, zvaný také V2G (vehicle to grid), využívá elektromobil v podstatě jako velkokapacitní úložiště. Namísto toho, aby auto energii pouze přijímalo, ji v případě vysoké poptávky může do sítě zpětně odevzdávat za předem dohodnutý tarif či jiné výhody. V praxi to funguje tak, že majitel vozidla dá prostřednictvím mobilní aplikace svému dodavateli elektřiny vědět, které dny v týdnu potřebuje svůj vůz bezpodmínečně nabitý, a kdy naopak může jeho auto sloužit ke zpětnému napájení. Vzhledem k tomu, že zhruba 10 % z celkového počtu vozidel je v kterémkoliv okamžiku přítomno na silnicích a zbylých 90 % někde parkuje, se jedná o poměrně inteligentní přístup. 

Němečtí experti očekávají, že spotřeba elektřiny v zemi se zvýší cca o 2,5 terawatthodin ročně za každý milion elektromobilů. V naší zemi je podobné číslo prozatím nereálné - optimistické předpovědi pro rok 2020 počítají s prodejem okolo 3 500 elektřinou poháněných vozů, přičemž do roku 2030 se uvažuje o celkovém počtu zhruba 250 - 500 000 e-aut na českých silnicích.

Zdroj: https://www.byznys-energie.cz/clanek/jak-ceska-rozvodka-utahne-elektromobily?

Nabíjecí stanice, zprávy z tisku: 

16.12.2020 Česko zažívá boom v instalacích dobíjecích stanic pro elektromobily. Vyplývá to z vyjádření firem, které je provozují. Společnost ČEZ, která je lídrem trhu, dnes uvedla, že v Mladé Boleslavi zprovoznila svou 250. veřejnou dobíjecí stanici, čímž svoji síť za poslední 2 roky rozsahem zdvojnásobila. PRE a E.ON, přednedávnem otevřeli každý svou 100. stanici. Podle firem roste také objem odebrané elektřiny ze stanic

9.12.2020 V Anglii otevřeli čerpací stanici budoucnosti. Nabije až 36 elektromobilů najednou

Na "benzince" firmy Gridserve sice nedostanete benzin, ale zato můžete nakoupit, pracovat či si zacvičit, zatímco se vaše auto nabíjí. Šéf firmy říká, že toto a víc než stovka dalších podobných míst mají sloužit místním a být i cílem cesty, nikoliv jen zastávkou pro doplnění energie.

Velká Británie, jak známo, patří k zemím, které od roku 2030 chtějí zakázat prodej nových aut se spalovacími motory vyjma plug-in hybridů. Pokud se tak skutečně stane a pokud tamní vláda své rozhodnutí po ekonomických následcích takového kroku nezruší, běžné čerpací stanice se buď budou muset přeorientovat na stanice nabíjecí, nebo čelit čím dál nižší poptávce s tím, jak bude během let ubývat konvenčních automobilů v provozu. Zato tam - konkrétně u města Braintree v Essexu, kde byla v tomto týdnu otevřena první z více než stovky plánovaných poboček - nabijete až 36 elektromobilů najednou, a to u stojanů o výkonu od 7 do 350 kilowattů. A údajně je maximální nabíjecí výkon dostupný, i když jsou všechny stojany obsazené.

Nabíjecí stanice počítá s tím, že na ní budou lidé trávit více času, proto je to ve skutečnosti dobře vybavená odpočívka, třebaže firma jí tak říkat nechce. V budově je supermarket, kavárna, obchod s knihami, novinami a papírnictvím, dětský koutek či mikrokanceláře, kde můžete chvíli sedět s notebookem a pracovat, zatímco se vaše auto dobíjí.

Na místě jsou dokonce také rotopedy, které při cvičení podle britského webu Autocar dobíjí ohromnou, 6000kWh baterii pod zemí. Primárně ji ale dobíjí solární panely na střechách. Tato baterie samozřejmě není jediným zdrojem energie pro auta, nabíjecí stanice je samozřejmě napojená na rozvodnou síť.

https://www.novinky.cz/auto/clanek/v-anglii-otevreli-cerpaci-stanici-budoucnosti-nabije-az-36-elektromobilu-najednou-40344675#<br>

15.11.2020 Za deset let by v Česku podle Národního akčního plánu čisté mobility mohlo jezdit půl milionu čistě elektrických aut. Dokument, který má na starosti ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO), v takovém případě odhaduje, že bude zapotřebí na 35 tisíc dobíjecích stanic. Na konci roku 2019 jich přitom bylo přibližně 450, za deset let by se jejich počet tedy měl přibližně zosmdesátinásobit.

  • Takové číslo může působit hrozivě, podstatné je však i předpokládané rozdělení stanic podle výkonu. Takřka 90 % stanic, které budou podle MPO v roce 2030 zapotřebí, spadá do kategorie těch "pomalých". Jedná se tedy o investičně méně náročné dobíječky využívající střídavý proud a s maximálním výkonem 22 kilowattů. Stavba jedné takové stanice, která slouží k dobíjení auta přes noc, při nákupech nebo v práci, vyjde podle Vojtěcha Frieda, vedoucího oddělení Elektromobila a Smart City v PRE, na dvě stě až tři sta tisíc korun. 
  • Jen něco málo přes 10 % stanic, tedy asi 3500, by mělo připadnout na nákladné výkonné dobíječky se stejnosměrným proudem o výkonu až 350 kW. Náklady na takovou dobíječku se již pohybují v řádu milionů korun. 
https://archiv.ihned.cz/c1-66841110-jedna-stanice-rovna-se-dva-roky


29.9.2020 Francouzský ropný gigant Total souhlasil s nákupem největší londýnské nabíjecí sítě pro elektrická vozidla od francouzské skupiny Bollore a podle dohody převezme správu a provoz sítě s více než 1 600 dobíjecími stanicemi (Reuters)  

11.8.2020 Siemens Smart Infrastructure dodá společnosti E.ON 60 vysoce výkonných dobíjecích stanic v provedení 50 kW pro páteřní dobíjecí síť pro elektromobily v ČR. Vybudovány budou v rámci Operačního programu Doprava, nainstalovány budou do konce roku 2022 

22.5.2020 britský start-up Urban Electric - v chodníku je zabudovaný kompaktní dobíjecí stojan, který na povel vyjede nad úroveň povrchu, a je k němu možné připojit nabíjecí kabel auta zaparkovaného na silnici. V případě neaktivity zůstává stojan schovaný pod zemí, a chodci tak o něj nebudou brkat (vlastně si prakticky ani nevšimnete, že tam nějaký je). Uživatelé pak vše pohodlně ovládají pomocí mobilní aplikaci. Jednoduché, elegantní, praktické. Jen nečekejte žádné extra nabíjecí výkony, nabíječka má totiž výkon relativně skromných 7 kW (tím naopak nepřetěžuje elektrickou síť), což odpovídá běžným domácím wallboxům. Nejčastěji tak bude využíván pro noční nabíjení (kdy je navíc lacinější elektrický proud) - večer po návratu z práce u ní zaparkujete svůj elektromobil, ráno nasedáte do plně nabitého (a předehřátého nebo naopak klimatizovaného) auta. Přes den ho snadno mohou využít plug-in hybridy, které se nabíjí zhruba za dvě hodinky. To nezní úplně špatně...

https://www.garaz.cz/clanek/problem-s-nabijenim-elektromobilu-na-ulici-konecne-vyresen-21004057#

13.11.2019 Energetická společnost E.ON vybuduje do roku 2022 zhruba 175 veřejných (z toho 125 bude rychlých dobíjecích stanic, které elektromobil dobijí do půl hodiny dobíjecích stanic pro elektromobily. Investuje do nich téměř 183 milion

  • dalších zhruba 20 stanic, které staví s využitím dalších dotací. Objeví se v Praze, Ostravě, Berouně, Vyškově nebo Hustopečích. Na konci srpna otevřel E.ON dobíjecí stanici ve Vystrkově u Humpolce. Má maximální výkon 175 kilowattů (kW), v budoucnu to může být až 350 kW. Elektromobil dobije do deseti minut, náklady byly kolem tří milionů korun.  
zobrazit více..
Loading...