Mrkev

Mrkev je nejpoužívanější kořenová zelenina oranžovo-červené barvy, běžně pěstovaná na našich zahrádkách. Mrkev obsahuje beta-karoten, předstupeň vitaminu A, betakaroten, vitaminy B (B6), C, E, D, K, vlákninu a 3%, éterické oleje, lehce stravitelný cukr (glukózu), selen, lecitin, draslík, vápník, vodík, hořčík, železo, měď, fosfor, kobalt, síra a jód.

Mrkev - použití a účinky:

  • úžasná proti vráskám (šťávu naneste jako masku, možno smíchat s trochou medu a jogurtu či smetany)
  • perfektní podpora pigmentace a opalování
  • chrání pokožku před poškozením UV zářením
  • výborně hojí rány, spáleniny a jiné kožní neduhy
  • semena obsahují silice a kvalitní olej - luxusní kosmetický preparát
  • zvyšuje odolnost organismu proti infekcím, virózám a chřipkám
  • pomáhá v léčbě proti neplodnosti
  • zlepšuje zrak, léčí šeroslepost (charakteristická nedostatkem vitaminu A)
  • podporuje tvorbu slin, čímž bojuje s bakteriemi, a posiluje dásně
  • podobně jako jablko, čistí zuby mechanicky a zbavuje je skvrn
  • vhodná potravina při jaterní dietě
  • léčba při ischemické chorobě srdeční a následků infarktu myokardu
  • výživa těhotných žen a kojících matek, kdy podporuje tvorbu mléka
  • při chudokrevnosti i celkovém oslabení organismu
  • močopudná a projímavá, usnadňuje peristaltiku střev, harmonizuje střevní mikroflóru (po léčbě antibiotiky nebo střevní infekci)
  • podpůrná léčba kašle, bolesti v krku a nachlazení
  • léčí nespavost a stavy vyčerpání
  • zdroj antioxidantů - podporuje imunitní systém (vitamin A)
  • pomáhá produkovat kolagen (díky obsahu vitamínu C)
  • chrání tělo proti volným radikálům
  • je prevencí rakoviny díky obsahu oxidantu - betakaroten
  • prospívá zraku (betakaroten, lutein)
  • neutralizuje volné radikály a odvádí z těla toxiny
  • podporuje trávení, vyprazdňování a zklidňuje střevní trakt. (pektin)
  • posiluje sliznice
  • zastavuje proces stárnutí a omlazuje
  • podporuje růst vlasů a nehtů
  • aktivuje látkovou přeměnu v buňkách
  • zdroj elektrolytů
  • detoxikuje tělo od toxínů díky vláknině, čistí střeva a urychluje jejich pohyb
  • zvyšuje mužskou plodnost a potenci - afrodisiakum
  • aktivuje tvorbu spermatu
  • podporuje nervový systém a působí proti stresu
  • pro lepší vstřebatelnost karotenu se doporučuje vařenou mrkev kombinovat s tuky
  • chrání totiž před rakovinou, infarktem a bojuje proti stárnutí
  • více

Použití: od syrových salátů po mrkvové koláče, pro tělo je vhodnější mrkev vařená Mrkev se doporučuje konzumovat jak syrová, tak i dušená na olivovém oleji nebo připravená na páře, čímž neztrácí výživné látky potřebné pro naše tělo. Pokud chcete mrkev použít na pleť i lokálně, vyzkoušejte tuto masku: Mrkev rozmixujte s medem, naneste na pleť a nechte působit 10-15 minut.

Mrkvový salát:

Umytou mrkev nastrouháme, přidáme nastrouhané oloupané jablko zbavené jadřince. Přidáme kvalitní olej citronovou šťávu a vše promícháme. Podle potřeby můžeme dochutit třtinovým cukrem a dozdobit hrozinkami nebo jiným sladkým sušeným ovocem.

  • 200g mrkve
  • 1 jablko
  • 1 lžíce rostlinného oleje
  • 1 lžíce šťávy z citrónu
  • 1 lžíce rozinek
Zobrazit více Zabalit
Loading...