Nákladní doprava

h3>Podíl nákladní dopravy v Česku
  • silniční 70 %
  • železniční 29 %
  • letecká a říční 1 %

Nákladní doprava, zprávy z trhu:

15.12.2020 Sedmička evropských výrobců nákladních vozů oznámila, že do roku 2040 skončí éra spalovacího motoru i u nich. Nákladní doprava patří k oborům, kde snižování emisí představuje největší výzvu. Za dvacet let už budou všechny náklaďáky tankovat místo nafty vodík a pohánět je bude elektřina z palivových článků nebo baterií.

Ke společné akci se připojili výrobci DAF, Daimler, Ford, Iveco, MAN, Scania i Volvo, takže jde prakticky o všechny značky, které může řidič na evropských dálnicích s velkým přívěsem potkat.

  • Nákladní doprava patří z hlediska dekarbonizace k velkým výzvám. "Jde o páteř moderní společnosti, která je na spalovacím motoru pro dopravu zboží těžce závislá 
  • Například Daimler ukázal vodíkový koncept značky Mercedes-Benz GenH2 Truck, který by měl ujet na jedno načerpání až tisíc kilometrů. Do zkušebního provozu by se měl dostat v roce 2023.
  • evropské státy, aby zatížily fosilní paliva vyšší "uhlíkovou" daní, čímž by vodíkovou nebo bateriovou alternativu zatraktivnily. 
  • https://www.seznamzpravy.cz/clanek/vyrobci-kamionu-odepsali-dieselovy-motor-naftu-nahradi-vodik-133828#<br>

18.8.2020 Kamionoví dopravci se zatím z koronavirové krize nevzpamatovali. Nejhorší je situace u firem závislých na automobilovém průmyslu, které i v současnosti evidují zhruba třetinový pokles zakázek oproti předkrizovému období. Velké zlepšení navíc nelze do konce roku očekávat. Na dotaz ČTK to uvedl mluvčí sdružení Česmad Bohemia Martin Felix. Dopravci měli problémy s úbytkem zakázek už před krizí, pandemie jejich situace ještě zhoršila

28.3.2020 České sdružení dopravců ČESMAD varuje před kolapsem nákladní dopravy, který by mohl přijít v řádu týdnů. Na vině je extrémní propad poptávky po zavření automobilek a firmy, které odkládají platby za zboží na neurčito. Krizová situace nastala, když se v Česku uzavřely továrny všech automobilek. Pro většinu dopravců je zásobování automobilek naprosto klíčovým segmentem, který tvoří až jednu třetinu přepraveného zboží. I kvůli tomu hlásí nákladní dopravci propad zakázek až o polovinu.

Kvůli dlouhé splatnosti zakázek, jež dosahuje až devadesáti dní, se mnoho firem uchyluje k neplacení již dovezeného zboží, a tak musí dopravci zatím doplácet ze svého. "Většina firem, asi šedesát procent, má na dva až čtyři týdny prodělávání a placení ze svého," řekl pro Seznam Zprávy tiskový mluvčí Českého sdružení dopravců Martin Felix. Dále uvedl, že jeden odstavený automobil stojí firmu přibližně 250 tisíc za měsíc, a odstavených automobilů je nyní kolem poloviny.

Například znovurozjetí jediného kamionu může společnost přijít minimálně na půl milionu korun, míní Martin Felix. I tady se projevuje problém se splatností doručeného zboží, kdy dopravce musí živit řidiče i kamion minimálně dva měsíce. Mnoho firem si takové výdaje nemůže dovolit už nyní. Český dopravní průmysl přitom zaměstnává až čtvrt milionu lidí, kteří by mohli přijít o zaměstnaní. 

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/dopravci-varuji-bez-zasahu-statu-dojde-ke-kolapsu-dodavek-zbozi-96234?seq_no=2&source=hp&dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku&utm_campaign=null

27.3.2020 Slovenská republika v pátek uzavřela hraniční přechody pro nákladní dopravu nad 7,5 tuny s Českou republikou, Polskem, Maďarskem a Rakouskem. Podle slovenského policejního prezidia výjimka platí pouze pro přepravu zvířat, pro zboží podléhající zkáze a pro vozidla, které mají vykládku na území SR. Slovensko tak reagovalo na hromadění se kamionů na svých silnicích, dálnicích a na hraničních přechodech. Důvodem je pomalé odbavování kamionů na maďarské straně. Maďarsko totiž zavedlo přísná opatření kvůli šíření koronaviru.

Budapešť ve čtvrtek zpomalila odbavování kamionů rovněž kvůli výpadku systému v Rumunsku a Maďarsko se obávalo hromadění kamionů na svém území. V pátek dopoledne zase došlo k výpadku elektřiny na slovensko-maďarském hraničním přechodu Šahy-Parassapuszta a odbavování kamionů se zde na několik hodin zcela zastavilo.

https://www.novinky.cz/zahranicni/koronavirus/clanek/slovensko-uzavrelo-hranice-pro-kamiony-40318371?seq_no=3&source=hp&dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku&utm_campaign=null 


zobrazit více..
Loading...