Výrobci baterií

Výrobci baterií

Čínská společnost CATL, která je světovou jedničkou ve výrobě baterií, do roku 2021 postaví v německém Erfurtu obří továrnu s kapacitou 100 gigawatthodin ročně. Ta bude třikrát větší než mnohem častěji zmiňovaná Gigafactory společnosti Tesla v Nevadě. 

České baterie HE3DA, produkce se spustí koncem roku 2019. Výstavba závodu a prvotní investice vyšly na 1,3 miliardy korun. Další miliardy umožní dosáhnout výroby baterií o celkové kapacitě 1,2 gigawatthodiny ročně (cílová kapacita cca 15 - 30 GWh-70 miliard Kč) . Více

Cena elektromobilů by se měla s cenou klasických aut srovnat v roce 2025. Technologie lithiových baterií se překotně vyvíjí: jejich cena se mezi lety 2010 a 2016 snížila ze 1000 dolarů za kilowatthodinu kapacity na 273 dolarů a dále klesá s odhadem 74 dolarů za kilowatthodinu pro rok 2030. Při dosažení hranicí 100 dolarů (cca rok 2025) už mají být elektromobily cenově srovnatelné s vozy se spalovacím motorem. 

Výrobci baterií, trendy:

  • celosvětový trh s bateriemi v roce 2025 se odhaduje na 500 miliard dolarů, Americký trh s bateriemi v roce 2025 se odhaduje na 40 miliard dolarů
  • recyklace autobaterií je až 5 x dražší než jejich výroba (prof. Staněk)
  • ceny úložišť do pěti let klesnou o polovinu a stanou se široce dostupnou technologií. Globální trh s nimi se má do roku 2030 zvýšit na 27 miliard dolarů (625 miliard korun).
  • trendem ve výrobě baterií jsou lithiové baterie, které v budoucnu mohou nahradit solid-state baterie (baterie s pevným elektrolytem a elektrodami), nyní jsou však dražší
  • Čína se na produkci autobaterií zatím podílí ze 60 %, Japonsko 17 % a Jižní Korea 15 %. Evropa má výrazné zpoždění (2019), v EU se dosud vyrábí v roce 2019 jen 3 % světové produkce baterií, 86 % připadá na asijské země. 
  • Do roku 2025 budou mít továrny na baterie v Číně maximální výrobní kapacitu zhruba 1,1 terawatthodin za rok, což je téměř dvojnásobek kapacity zbytku světa. 

Podle analýzy výrobní kapacita lithium-iontových baterií evropské výroby do roku 2023 vzroste ze současné kapacity 18 gigawatthodin ročně na 198 gigawatthodin, což je výrazně víc než kolik budou vyrábět USA.

Čína do roku 2023 může dosáhnout kapacity přibližně 800 gigawatthodin ročně. 

Poptávka po bateriích pro elektromobily vyráběné v EU by se měla podle odhadu poradenské společnosti McKinsey zvýšit do roku 2040 na 1200 gigawatthodin ročně. To by znamenalo postavit celkem 80 velkých továren s průměrným výstupem 15 gigawatthodin ročně. více

Světoví lídři ve výrobě autobaterií:

80% výroby se odehrává v Asii a 20% v USA, Evropa zaspala ve výstavbě výrobních kapacit, know-how drží a dále vyvíjí především japonské a korejské firmy

  • Panasonic (Japonsko)
  • LG Chem (Jižní Korea)
  • Samsung SDI  (Jižní Korea)
  • BAK Group a BYD  (Čína)

26,6 % je podíl čínské společnosti CATL na trhu baterií do elektroaut. Na druhém místě je japonský Panasonic (23,9), na třetím korejská LG Chem (11,3), únor 2020

Nový typ baterií SOLID-STATE

nového typu baterií s pevným elektrolytem, takzvaných solid-state baterií. Tato technika je dnes v plenkách a Continental u ní mohl patřit k průkopníkům. Jenže z analýzy vyplynulo, že trh si aktuálně rozdělí stávající dodavatelé li-ion baterií a až někdy zhruba v roce 2030 přijde čas solid-state článků, dodavatelé na ně pomalu přejdou.

Inovativní typ baterií se obejde bez tekutého elektrolytu. Anodu tvoří lithium, katodu polymerový kompozit, mezi oběma je navíc vrstva oddělovače. Všechny tři součásti jsou přitom tuhého skupenství. Novinka má řadu výhod: nevyžaduje chlazení, nehrozí u ní požár při havárii, je výrazně lehčí (až o 75 %) a má dvojnásobnou kapacitu. Hyundai v Koreji spustil pilotní projekt výroby těchto nových článků. O techniku mají zájem i Toyota nebo Volkswagen.

Výroba baterií Slovensko:

3.6.2021 Chce napodobit Elona Muska a vyrábět baterie v Evropě. Do autobusů, sporťáků, ale i dronů či plavidel. Ty první zhotoví slovenská společnost InoBat Mariána Bočka příští rok, další mohou vznikat také ve Velké Británii. "My Slováci a Češi jsme zvyklí, že manufaktura jde ze Západu k nám. Může to být i opačně. Z InoBat chci udělat multimiliardovou firmu, lídra regionu. Chci vytvořit slovenskou Teslu," říká Boček. Do jeho InoBatu investoval ČEZ a mezi spoluzakladatele patří také Czechoslovak Group miliardáře Michala Strnada.

V San Diegu probíhá výzkum a vývoj, know-how je ale naše. Jejich kapacity kombinujeme s naším čtyřicetičlenným týmem lidí. Vede ho Čech Jakub Reiter, dříve vyvíjel chemii pro elektromobily v BMW. Je to náš Roger Federer na bateriovém kurtu. Umíme ušít chemické řešení baterek na míru. Ty budeme vyrábět do roka ve Voderadech u Bratislavi ve výzkumném a vývojovém centru, kam se přesune výzkum a vývoj ze San Diega. Investice činí asi sto milionů eur. Vznikne na nynějším brownfieldu, který jsme začali rekonstruovat, tento týden jsme dostali stavební povolení. První baterie vyrobíme na Slovensku příští rok. Následovat bude stavba gigatovárny za miliardu eur, to už bude velkokapacitní výroba. Vybíráme lokalitu, dokončení továrny očekáváme okolo let 2023 a 2024.

  • Ten svatý grál, ke kterému směřují velcí výrobci, je snížení ceny bateriových článků pod sto dolarů za kilowatthodinu. Nic pro nás. Považujeme se za Porsche ve světě baterií, děláme prémiový produkt. Konečná cena se odvíjí od odběratelem zadané specifikace. 
  • Předpokládá se, že v roce 2040 bude brázdit evropské silnice 740 tisíc elektroautobusů. Dnes jich je jen několik tisíc. Letecký průmysl zase poptává například baterie pro elektrifikovaná osobní vznášedla, vyvíjí je mimo jiné Boeing či Porsche. Například vláda ve Spojený arabských emirátech chce jimi zrychlit dopravu mezi Dubají a Abú Dhabí. Vymysleli koncept lidského dronu. Takových hráčů je padesát na trhu. Dokonce velké automobilky jako Hyundai jdou touto cestou výroby osobních vznášedel.
  • Použitý kapitál zatím činí 66 milionů eur (1,7 miliardy korun). Je to kombinace pětimilionového grantu od slovenské vlády, desetimilionové investice ČEZ a investic IPM. Také jsme získali významný grant od EU, která vyčlenila 2,9 miliardy eur na baterky. Jsme jediná bateriová firma z východní Evropy, která získala přístup k těmto grantům. Být ve stejné skupině s Teslou či švédským Northvoltem je pro nás obrovský úspěch. 
  • Zaměřuje se na průtokové baterie, investoval do ní i Bill Gates. S ESS a ČEZ vytváříme pilotní projekt, který otestuje využití průtokových baterek na stabilizaci sítě a poskytnutí úložiště pro dobíjecí stanice nebo pro zdroje zelené energie. Vyřeší to nestálost solárních a větrných parků - když zrovna nefouká. S ČEZ se to snažíme integrovat do naší budoucí výroby. Je to první projekt svého druhu, kdy se průtokové baterie, které nemají lithiový elektrolit, ale fungují na bázi železa a slané vody. Je to průlomová technologie.
  • Uloženou energii potřebují jak dobíjecí stanice pro elektromobily, tak gigatovárny. Naše konkurence už staví u gigafabrik solární a větrné parky. To je místo, kam přesně zapadá segment ukládání energie do celého řetězce InoBat. Využití je ale více. Po světě vzniká mnoho datacenter, ať už Googlu nebo jiných hráčů. Datacentra spotřebovávají neuvěřitelné množství energie, proto vedle sebe mají solární či větrný park. K tomu potřebují úložiště získané energie, které vyřeší nestálost solárních a větrných parků. Například pro fabriku o kapacitě 10 gigawatthodin potřebujete padesát megawattů energie. Tedy velký větrný či solární park.  
  • https://www.e15.cz/rozhovory/slovensky-musk-marian-bocek-stavim-obdobu-tesly-ve-vychodni-evrope-1380988?<br>

12.10.2020 Slovenská firma InoBat představila novou generaci baterií pro elektromobily, kterým má přinést lepší vlastnosti na konkurenčním trhu. "Vývoj těchto inteligentních baterií řídí umělá inteligence, přičemž hromadně se začnou vyrábět již v příštím roce. Jde o průlomovou technologii svého druhu, která navíc při své výrobě není tak závislá na kobaltu. I díky své vyšší účinnosti baterie od InoBatu podle firmy umožní prodloužení dojezdu elektrických vozidel o téměř pětinu, rovněž ji lze přizpůsobit pro jakákoliv elektrická auta. Prototyp slibuje o deset procent méně ztrát a přibližně šestiprocentní nárůst maximálního dojezdu.

https://www.novinky.cz/auto/clanek/slovaci-predstavili-pokrokovou-baterii-pro-elektromobily-firmu-vede-byvaly-sef-aston-martinu-40338941

25.7.2019 Slovenská skupina InoBat a americká energetická firma Wildcat Discovery Technologies postaví na Slovensku výrobní linku na automobilové baterie nákladem 100 milionů eur (přes 2,5 miliardy Kč) výrobní kapacita linky  od roku 2021 100 MWh ročně (1500 baterií) může být výhledově zvýšena na 10 GWh. Počet vyrobených baterií by tak vzrostl na 150 tisíc. Strategická spolupráce s Wildcat Discovery Technologies, k jejímž zákazníkům patří například Apple, Samsung či BMW, slovenské firmě umožní vybudovat vertikálně integrovaný dodavatelský řetězec, od výzkumu a vývoje po výrobu, dodal.

Výroba baterií Německo

Největším producentem baterií pro elektromobily se ale v budoucnu podle všeho stane Německo - svou továrnu tu buduje Tesla a Volkswagen (firma Northvolt pro ně staví továrnu přímo ve Wolfsburgu), stěhuje se sem čínská firma Contemporary Amperex Technology.

20.11.2020 Evropa se pomalu stává oblastí zaslíbenou elektromobilitě, proto tady taky továrny dodavatelů důležitých komponentů - především bateriových balíků - rostou jako houby po dešti. Další z nich v Německu postaví čínská společnost Svolt Energy Technology, produkce by měla začít již za tři roky.

Poptávka po bateriích pro elektromobily rapidně roste, a továrny tak vznikají po celé Evropě: v Polsku působí LG Chem a v Maďarsku zase Samsung, ve Švédsku je to firma Northvolt, na Slovensku začíná stavět slovenská skupina InoBat a americká společnost Wildcat Discovery Technologies a ve Francii start-up Verkor.

Společnost Svolt Energy Technology právě oznámila, že do nové továrny poblíž Saarlouis na německo-francouzské hranici investuje 2 miliardy eur (52 miliard Kč). Výroba by tu měla začít ke konci roku 2023 a práci by tu mělo najít kolem 2 000 tisíc lidí. Roční výrobní kapacita má činit obřích 24 GWh, což stačí na výrobu 300 až 500 tisíc elektrifikovaných aut. Paralelně započala firma jednání s možnými odběrateli - největší šance má u Fordu, který má továrnu přímo v Saarlouis a vyrábí tu model Focus.

https://www.garaz.cz/clanek/v-nemecku-vznikne-nova-tovarna-na-baterie-pro-elektromobily-21005142#

24.2.2020 V Kaiserslauternu chystá jednu z "gigatováren" francouzský koncern PSA Group ve spolupráci s výrobcem baterií Saft, dcerou ropného koncernu Total. Projekt za dvě miliardy eur s kapacitou 24 gigawatthodin má na starosti německý Opel, vlastněný od srpna 2017 právě PSA. Se zahájením výroby se počítá v roce 2024. 

Stavět pro vlastní potřebu bude Volkswagen. Se švédským partnerem Northvolt chystá továrnu o kapacitě 24 gigawatthodin v dolnosaském Salzgitteru, kde by se mělo začít vyrábět na přelomu let 2023 a 2024. Společnost v dlouhodobém výhledu hodlá postavit bateriové továrny o celkové kapacitě 150 Gwh. Prohlašuje, že žádnou vládní finanční pomoc potřebovat nebude. 

Jiný postup volí výrobce luxusních vozů BMW. Baterie si už sice vyrábí, ale klíčový komponent − články − si nechává dodávat čínskou firmou CATL, která současně pro BMW staví továrnu v Durynsku. Němci si u Číňanů objednali dodávky do roku 2031 v celkové hodnotě kolem 7,3 miliardy eur. Dalším dodavatelem článků pro BMW je jihokorejský Samsung SDI. Podobně si to zařídil Daimler.

Příležitost na evropském trhu si nemíní nechat ujít ani americká Tesla, plánující továrnu na výrobu baterií a elektrických aut nedaleko Berlína. Jde o investici až za čtyři miliardy eur. "Tesla je od samotného počátku zastáncem čisté elektromobility, tedy aut poháněných jenom baterií. Její velká konkurenční výhoda proti tradičním automobilkám, které elektromobily do své produktové řady teprve zařazují, spočívá především v průběžně udržovaném náskoku v technologiích a softwaru

Výroba baterií v Polsku

V Polsku už vybudoval výrobní základnu jihokorejský výrobce baterií LG Chem

24.2.2020 Nedaleko Vratislavi zahájila loni výrobu továrna, kterou tam postavil jihokorejský koncern LG. Investice 2,8 miliardy eur je rozvržena do tří etap, s dokončením té poslední se počítá v roce 2022, kdy výrobní kapacita dosáhne 66−70 GWh ročně. "Bateriová továrna ve Vratislavi představuje první a v současné době jediný plně integrovaný závod v Evropě, který vyrábí všechny součásti baterií od elektrod po články, moduly a finální sady. Další továrnu v Polsku plánují v příštím roce otevřít německý Daimler ve spolupráci s čínskou firmou Zhangjiagang Guotai-Huarong Chemical New Materials. V plánu je také společný podnik, který tam hodlají postavit belgický výrobce materiálů Umicore a britská chemická firma Johnson Matthey.

Výroba baterií Maďarsko

SK Innovation má spustit výrobu v Maďarsku. Samsung SDI je v Maďarsku už vyrábí. 

24.2.2021 Jihokorejská společnost Samsung SDI chystá investici za 942 miliard wonů do rozšíření své továrny na výrobu baterií pro elektrická auta v Maďarsku. S odvoláním na jednoho z představitelů společnosti to dnes uvedla agentura Reuters. Firma také v Maďarsku zvažuje výstavbu další továrny na baterie, o načasování případné stavby ale zatím nerozhodla (ČTK)

24.2.2020 bateriová továrna by měla vyrůst v maďarském městě Komárom na pravém břehu Dunaje. Plánuje ji jihokorejská trojice Samsung SDI, Inzi Controls a SK Innovation.

Výroba baterií Švédsko

projekt Northvolt, tři miliardy eur (77,5 miliardy korun),  největší továrna na li-ion baterie v Evropě. Spuštění v roce 2020, roční kapacita  32 GWh

Výroba baterií, informace z tisku:

29.7.2021 Plánovaná česká továrna na baterie do elektromobilů, takzvaná gigafactory, by mohla vyrobit baterie o kapacitě více než 30 gigawatthodin, což vystačí pro 400.000 až 800.000 osobních automobilů ročně. Záleží na technologii výrobce, respektive výrobců baterií z cínoveckého lithia a kapacitě finálních baterií. Na dotaz ČTK to dnes sdělila mluvčí energetické společnosti ČEZ Barbora Peterová. V současném plánu projektu těžby lithia společnosti Geomet, ve které má polostátní ČEZ majoritní podíl, je podle ní vytěžení a následné zpracování 34,5 milionu tun rudy během 21 let od začátku těžby, která se plánuje na rok 2025.

https://www.patria.cz/zpravodajstvi/4739324/gigafactory-v-cr-by-mohla-vyrobit-baterie-pro-400-az-800-tisic-aut-rocne.html

8.7.2021 Jihokorejské společnosti plánují investovat do konce desetiletí 40,6 bilionu wonů do výroby baterií pro elektrická auta, aby zajistily, že země se stane jednou z mocností v tomto sektoru a bude moci konkurovat Číně a Japonsku (ČTK)

24.2.2021 Jihokorejská společnost Samsung SDI chystá investici za 942 miliard wonů do rozšíření své továrny na výrobu baterií pro elektrická auta v Maďarsku. S odvoláním na jednoho z představitelů společnosti to dnes uvedla agentura Reuters. Firma také v Maďarsku zvažuje výstavbu další továrny na baterie, o načasování případné stavby ale zatím nerozhodla (ČTK) 

15.12.2020 Většina elektromobilů má dojezd méně než 500 kilometrů, jejich baterie se dobíjí více než hodinu a články ztratí za deset let téměř třetinu své kapacity. Navíc obsahují hořlavé části, a jsou tak dost rizikové. Start-up z kalifornského San Jose QuantumScape ale na začátku letošního roku oznámil, že tyto problémy vyřešil. A teď přichází s daty, která to potvrzují, píše web Wired.

Jak omezenou kapacitu baterií vyřešit teoreticky, se ví už dlouho. Místo běžně používaného kapalného elektrolytu, který vede elektrický proud v baterii, je potřeba použít elektrolyt v pevném skupenství. Za posledních 40 let ale nebyl nikdo schopen baterii s pevným elektrolytem vyrobit tak, aby opravdu fungovala.

  • Podle údajů společnosti se článek baterie dokáže nabít na 80 procent kapacity za 15 minut. Více než 80 procent kapacity si navíc udrží po 800 nabíjecích cyklech. Je nehořlavý a zároveň má vyšší hustotu energie. 
  • Významná část kapacity je dostupná už od -30 stupňů Celsia, což ocení především lidé žijící v chladnějších klimatických podmínkách.
  • Mezi nejvýznamnější podporovatele společnosti ale patří Volkswagen, který do QuantumScape investoval více než 300 milionů dolarů a s užíváním baterií s pevným elektrolytem ve svých vozidlech plánuje začít už v roce 2025. 
  • V září 2020 se společnost spojila s investiční firmou Kensington Capital Aquisition a vstoupila na burzu, získala tak více než miliardu dolarů. Při nedávné ceně 42,50 dolaru za akcii se akcie QuantumScape oceňují zhruba na 19 miliard dolarů, píše The Verge. To z něj činí jednoho z pěti nejvýznamnějších dodavatelů automobilového průmyslu v USA. 

https://auto.ihned.cz/c1-66858590-revoluce-pro-elektromobily-quantumscape-prislo-s-baterii-ktera-ma-velkou-kapacitu-a-navic-se-rychle-dobiji<br>

3.12.2020 Náklady na bateriové články používané v elektrických vozech klesly v průměru na 110 dolarů za kilowatthodinu (kWh). Elektrické vozy díky tomu zlevňují a jsou při těchto nákladech již schopné cenou konkurovat vozům se spalovacím motorem. Uvedla to agentura Benchmark Mineral Intelligence (BMI), která se specializuje na informace o bateriích pro elektrické vozy (ČTK)

20.11.2020 Evropa se pomalu stává oblastí zaslíbenou elektromobilitě, proto tady taky továrny dodavatelů důležitých komponentů - především bateriových balíků - rostou jako houby po dešti. Další z nich v Německu postaví čínská společnost Svolt Energy Technology, produkce by měla začít již za tři roky.

Poptávka po bateriích pro elektromobily rapidně roste, a továrny tak vznikají po celé Evropě: v Polsku působí LG Chem a v Maďarsku zase Samsung, ve Švédsku je to firma Northvolt, na Slovensku začíná stavět slovenská skupina InoBat a americká společnost Wildcat Discovery Technologies a ve Francii start-up Verkor.

Společnost Svolt Energy Technology právě oznámila, že do nové továrny poblíž Saarlouis na německo-francouzské hranici investuje 2 miliardy eur (52 miliard Kč). Výroba by tu měla začít ke konci roku 2023 a práci by tu mělo najít kolem 2 000 tisíc lidí. Roční výrobní kapacita má činit obřích 24 GWh, což stačí na výrobu 300 až 500 tisíc elektrifikovaných aut. Paralelně započala firma jednání s možnými odběrateli - největší šance má u Fordu, který má továrnu přímo v Saarlouis a vyrábí tu model Focus.

https://www.garaz.cz/clanek/v-nemecku-vznikne-nova-tovarna-na-baterie-pro-elektromobily-21005142#

12.10.2020 Slovenská firma InoBat představila novou generaci baterií pro elektromobily, kterým má přinést lepší vlastnosti na konkurenčním trhu. "Vývoj těchto inteligentních baterií řídí umělá inteligence, přičemž hromadně se začnou vyrábět již v příštím roce. Jde o průlomovou technologii svého druhu, která navíc při své výrobě není tak závislá na kobaltu. I díky své vyšší účinnosti baterie od InoBatu podle firmy umožní prodloužení dojezdu elektrických vozidel o téměř pětinu, rovněž ji lze přizpůsobit pro jakákoliv elektrická auta. Prototyp slibuje o deset procent méně ztrát a přibližně šestiprocentní nárůst maximálního dojezdu.

https://www.novinky.cz/auto/clanek/slovaci-predstavili-pokrokovou-baterii-pro-elektromobily-firmu-vede-byvaly-sef-aston-martinu-40338941

1.10.2020 Patentované lithium-sirné baterie brněnského výzkumníka Tomáše Kazdy by se mohly vyrábět v Norsku. Soukromá společnost tam plánuje v nejbližších letech vystavět továrnu na baterie včetně prototypové linky. Baterie na principu lithium-síra představují alternativu k současným lithium-iontovým (Li-ion) akumulátorům a mohou znamenat posun v oblasti elektromobility, uvedla v tiskové zprávě mluvčí Vysokého učení technického (VUT) v Brně Radana Koudelová

25.9.2020 New York - Příští léto by z výrobní linky v továrně na lithium-iontové baterie v americkém Endicottu měly začít sjíždět tisíce dobíjecích bateriových článků. Podle odhadu BloombergNEF bude zvýšení kapacity výroby v Číně 40krát vyšší, zatímco v Evropě 19krát vyšší. To ukazuje, že Spojené státy v závodě o výrobu baterií zaostávají. Hodnota globálního trhu s bateriemi pro elektromobily, spotřební elektroniku a skladování energie z obnovitelných zdrojů by do roku 2030 měla stoupnout na 116 miliard USD (2,6 bilionu Kč) z nynějších 28 miliard USD. A zdá se, že Spojeným státům se podaří z této částky zajistit si jen malý díl. Do roku 2025 budou mít továrny na baterie v Číně maximální výrobní kapacitu zhruba 1,1 terawatthodin za rok, což je téměř dvojnásobek kapacity zbytku světa.

Čína má ale pod kontrolou dodávky pro téměř všechny součásti baterií. Podle poradenské firmy Benchmark Mineral Intelligence má téměř 80 % podíl na chemické rafinaci, při které se přeměňuje lithium, kobalt a další suroviny na složky nutné pro výrobu baterií. 

https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/bloomberg-jsou-baterie-obchodni-valkou-kterou-uz-cina-vyhrala/1936979?

23.9.2020 Grafenová baterie pro elektromobily se nabije za patnáct vteřin, slibuje estonský Skeleton. Estonská společnost Skeleton Technologies spojila síly s německým technologickým institutem v Karlsruhe a vyvinula tzv. SuperBattery - baterii, která by své uplatnění mohla nalézt v elektromobilech. Průkopnická baterie je hybridem, kombinujícím běžné lithium-iontové články a ultrakapacitory, vyvinuté přímo Skeletonem. Ty obsahují zakřivenou tandemovou konstrukci z grafenu. Lithiové baterie umožňují uložení velkého množství energie, nabíjí se však poměrně pomalu. Pro elektromobilismus je to jedna z klíčových překážek, které se mnoho firem snaží překonat.

Již dříve s tímto řešením přišly společnosti jako Nawa - sestavit hybridní energetický systém zahrnující jak lithium, tak superkondenzátory. Lithium poskytne systému dlouhodobé úložiště s vysokou hustotou, kondenzátory pak vysoké výkony a schopnost fungovat ve velmi širokém rozsahu teplot. Mimo to dodává systému možnost super rychlého nabíjení.

Společnost Skeleton se nechala slyšet, že již podepsala miliardový kontrakt s nejmenovaným výrobcem automobilů, který tuto technologii hodlá uvést na trh. Současně pracuje na zvýšení energetické hustoty svých baterií a předpokládá, že ji v dlouhodobém časovém měřítku zvýší desetinásobně. 

https://www.czechsight.cz/grafenova-baterie-se-nabije-za-patnact-vterin-slibuje/?

4.9.2020 "Dosud byl celý trh definovaný cenami těchto komodit. Teď máme šanci tuhle celou rovnici úplně otočit," řekl Straubel v rozhovoru pro deník Wall Street Journal. A dodal, že elektromobily jsou stále drahé zejména proto, že je drahá výroba baterií, které je pohánějí: "Až 75 % ceny elektromobilů tvoří cena surovin. To může recyklace zásadně změnit." Ve své továrně proto s kolegy vymýšlí, jak celý recyklační proces co možná nejvíce zefektivnit. A jak do fabriky dostat co nejvíce odpadu, se kterým by mohl pracovat. Právě v tom mu zásadně pomáhá Panasonic s Teslou a jejich Gigafactory, odkud odebírá tuny bateriového odpadu, aby měl na čem dělat pokusy.

Oba muži zůstali dodnes přáteli, jejich rozchod přesto provázelo napětí. Straubel oznámil odchod z Tesly v době, kdy sílily dohady, jak dlouho to Musk a spol. ještě finančně vydrží. Automobilka v roce 2019 vršila jednu ztrátu na druhou, stále ji doháněly trable s výrobou masového Modelu 3 a na účtech se jí povážlivě tenčily zásoby hotovosti. Když do toho přišla zpráva, že podnik opouští jeden z jeho zakladatelů a jeho technologický mozek, investoři a analytici z Wall Street měli daleko ke spokojenosti. Akcie společnosti se loni v červenci, když Tesla oznámila neuspokojivé informace včetně Straubelova odchodu, ze dne na den propadly bezmála o 20 % na 228 dolarů za kus.

Jak Straubel, tak Tesla se z toho ale dostali se vší parádou. Muskova automobilka se momentálně obchoduje za desetkrát vyšší cenu a Redwood Materials přilákaly se svou vizí recyklovaných baterií největší a nejbohatší vizionáře světa. Teď jen musí Straubel udržet tempo. Varování i poučení může najít v roce 2015, kdy jen těsně nevyhrál prestižní anketu časopisu Forbes o 40 nejnadanějších byznysmenů do 40 let věku. Skončil druhý za Adamem Neumannem, zakladatelem sítě sdílených kanceláří WeWork. Ta byla ještě loni v létě, když odcházel z Tesly, nejhodnotnějším start-upem světa s cenou přes 40 miliard dolarů. Pak na ni ale prasklo několik průšvihů a z Neumanna je dnes v byznysovém světě persona non grata.

https://vikend.ihned.cz/c1-66811350-brian-straubel-stal-u-zrodu-tesly-a-ted-ma-naslapnuto-aby-zmenil-svet-baterii-veri-mu-gates-i-bezos

12.7.2020 Nahradili elektrody pryskyřicí. Cena baterie prý spadne na desetinu. Japonský vynálezce Hideaki Horie tvrdí, že našel způsob, jak snížit náklady na jejich hromadnou výrobu až o 90 procent. "Problém s lithiovými bateriemi je, že se nyní vyrábějí jako polovodiče. Naším cílem je, aby se vyráběly spíš jako ocel," říká v rozhovoru Horie. 

Podle agentury Bloombeg Horieho inovace spočívá v náhradě základní součásti baterie. Místo elektrod s kovovou konstrukcí a kapalných elektrolytů by byla pryskyřice. Podle něj tento přístup zjednodušuje a urychluje výrobu. Nová technologie se však neobejde bez nedostatků. Její polymery nejsou tak vodivé jako kov, což by mohlo významně ovlivnit kapacitu baterie.

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/nahradili-elektrody-pryskyrici-cena-baterie-pry-spadne-na-desetinu-111990#

15.6.2020 Už za rok se kousek od Berlína otevře největší továrna na výrobu baterií pro elektromobily Tesla. U amerického vizionáře a zakladatele nejhodnotnější automobilky světa Elona Muska se inspirovala také státem kontrolovaná energetická společnost ČEZ. Už rozjela projekt na výstavbu první velké továrny na baterie na severu Čech, náklady na tuzemskou továrnu mohly vyšplhat až na jednu mi­liardu eur (téměř 27 miliard korun). potvrdil HN mluvčí společnosti Roman Gazdík.

https://archiv.ihned.cz/c1-66777370-cez-jde-ve-stopach-elona-muska

5.6.2020 Sodík-iontové baterie mají totiž velký potenciál. Jsou levnější a snáze vyrobitelné a díky vědcům jsou nyní ve fázi, kdy jsou schopny plně nahradit tradiční lithium-iontové baterie.

Jejich sodík-iontová baterie už udrží stejné množství energie jako lithium-iontová a funguje prakticky stejně.

Jednou z oblastí, kde mohou být tyto baterie zvláště užitečné, je skladování energie ve velkém měřítku. Když svět přechází na energii z obnovitelných zdrojů, bude velkokapacitní úložiště klíčovou záležitostí a bude potřeba baterií, jejichž výroba je levná.

https://tech.instory.cz/1095-vedci-predstavili-sodik-iontovou-baterii-ktera-ma-velky-potencial.html?

.20.5.2020 Bezkobaltové baterie Tesla by mohly zasadit smrtící úder fosilním palivům. Jedním z klíčových faktorů je ale cena baterií a dlouho se spekulovalo, že hranice 100 USD/kWh je klíčem k tomu, aby elektromobily i cenově dokázaly konkurovat vozům na benzín. Je to údajně další krok k "milion-mílové" baterii a odhady naznačují, že akumulátory lithium-železo-fosforečnan bez obsahu kobaltu by stály 80 USD/kWh, přičemž náklady na samotné články baterií by klesly na přibližně 60 USD/kWh. Za předpokladu, že jsou tyto odhady přesné, budou elektromobily společnosti Tesla nejen plnit cíl 100 USD/kWh, ale dokonce se dostanou i výrazně níže. Pak by dokonce mohly být levnější než jejich konkurenti na benzín nebo naftu.

https://fdrive.cz/clanky/bezkobaltove-baterie-tesla-by-mohly-zasadit-smrtici-uder-fosilnim-palivum-5372?

25.2.2020 Jedním z "úzkých hrdel" výroby je ale také produkce grafitu, jež se používá v lithium-iontových bateriích. Jeho potřeba v akumulátorech je zhruba dvojnásobná ve srovnání s uhličitanem lithným. V jednom automobilu Tesla to je okolo 70 kilogramů, řekl agentuře AFP šéf firmy Carbone Savoie Sebastian Gauthier. Firma se zaměřuje na výrobu syntetického grafitu.

Společnost tvrdí, že může vyrábět syntetický grafit levněji, než který se dováží z Číny, ale je potřeba do této technologie investovat. Očekává podporu Bruselu i ostatních členských zemí. "Nemůžeme to zvládnout sami, potřebujeme pomoc ostatních zemí," vyzval Bruno Gastinne předseda představenstva Carbone Savoie. Evropská unie loni v listopadu přislíbila na podporu vlastní výroby baterií 3,2 miliardy eur (81 miliard korun). Úředníci a politici doufají, že dalších pět miliard eur dodají soukromé subjekty. V současnosti se vyváží z Číny asi 70 procent vytěženého grafitu na světě. více


5.12.2019 Americká automobilka General Motors (GM) a jihokorejská společnost LG Chem plánují postavit jeden z největších závodů na baterie pro elektrická auta na světě. Firmy ve čtvrtek oznámily, že vytvořily společný podnik na výrobu bateriových článků, který plánuje investovat 2,3 miliardy dolarů (53 miliard korun) do nového závodu na baterie v Ohiu a do vývoje baterií. Zaměstnávat bude 1100 pracovních míst a roční kapacita by měla činit více než 30 gigawatthodin. více

16.7.2019 Nedávno německý koncern například získal za 900 milionů eur pětinový podíl ve švédském výrobci baterií Northvolt.

13.6.2019 Samsung v říjnu 2018 dokončil vývoj takzvaných grafenových baterií a předpokládá se, že do mobilních telefonů by se mohly dostat již v průběhu tohoto roku. Nové grafenové baterie od známého výrobce telefonů, jejichž technologie je založena na "kuličce", mají mít až o 45 procent vyšší kapacitu a dobíjet se 5-krát rychleji než klasické lithiové. Další výhodou grafenu je, že materiál stárne pomaleji než lithium a baterie jsou lehčí. Baterie mají 100násobně lepší elektrickou vodivost než měď a elektrony se přes grafen pohybují 140-krát rychleji než prostřednictvím silikonu.

4.6.2019 Výrobce baterek HE3DA má pět miliard na další investice na robotizované linky v továrně v Horní Suché (Radomír Prus ze společnosti Magna)

Odborníci:

  • Tomáš Kazda, který se věnuje vývoji bateriových systémů na VUT v Brně.
zobrazit více..
Loading...