Čerstvé klíčky

Čerstvé klíčky prospívají zdraví, jsou zdrojem výživných látek. Na naklíčení semínek se používá speciální klíčící miska na klíčení, nebo mělká miska s vatou. Semínka je vhodné před klíčením nechat přes noc nabobtnat a pak je dáme na misku.Vhodné je semínka cca 2 × denně proplachovat, aby nevznikaly plísně. Klíčky a čerstvé výhonky jsou vhodné do salátů, polévek, pomazánek, smoothie i jako příloha k masu. Nejčastěji se používají na klíčení fazolky mungo, adzuki, řeřicha, alfalfa neboli vojtěška, pískavice, slunečnice, hořčice, brokolice, červené zelí, řepa, sója, cizrna a čočka. Semínka zpravidla klíčí po 2–3 dnech.

Jak přispívají klíčky lidskému organismu?

Upozornění: níže uvedení uvedené informace (připisované vlastnosti ve smyslu zabránění určité lidské nemoci, schopnosti zmírnit ji nebo ji vyléčit) nejsou schválená zdravotní tvrzení dle platných nařízení EU a nelze tyto účinky považovat za schválené lékařské účinky, jde tedy o neschválené nepotvrzené tvrzení, přestože byly převzaty z "odborné literatury"či informačního a vyhledávacího portálu seznam.cz. Provozovatel stránek AWAshop.cz upozorňuje, že nezodpovídá za špatné vyložení uvedených informací.

  • zde uvedené informace s výrobkem nesouvisí a mají pouze informativní charakter (chcete-li) a nemohou vzbudit dojem zdravotního nebo léčebného účinku bylin či výrobku
  • podporují resilienci organismu
  • zdroj proteinů, energie a vlákniny
  • podporují  výživu mozku
  • zdroj zdravých tuků (omega kyselin)
  • zdroj protioxidantů (vitamin C a E)
  • čerstvé klíčky jsou zdrojem chlorofylu očistné a regenerační účinky)
  • jsou zdrojem elektrolytů, minerálů a enzymů (mění škroby na cukry)
  • naklíčená semínka jsou lépe stravitelná (např. čočka, hrách a cizrna)

Jak čerstvé klíčky připravit?

Semena nejprve důkladně propláchneme a propereme. Vložíme je do studené vody v poměru 3 : 1 (3 díly vody)  a necháme nabobtnat. Plavoucí semena ponoříme do vody. Semena různě dlouho klíčí, záleží na druhu. Většinu semen necháme ve vodě přes noc, ale třeba pohanku namáčíme jen 30 minut, oves se slunečnicí jednu hodinu, sezam maximálně osm hodin.

Co nesmíme udělat!?

  • nepoužíváme mořená semena určená k výsevu
  • nenakličujeme klasické ledvinovité fazole (nejsou v syrovém stavu konzumovatelné)
  • klíčky s plísní nekonzumujeme

Jak nakličujeme semínka?

  • semínka nasypeme do misky s vatou nebo vrstvou papírových utěrek
  • po nabobtnání vodu slijeme, semena propláchneme a umístíme do klíčidla
  • velmi důležitá je hygiena a kvalitní cirkulace vzduchu
  • každý den 2 × až 3 × proplachujeme až do doby sklizně
  • nakličujeme při pokojové teplotě
  • více o klíčení a máčení semen

Zeleninová semínka:

  • brokolice (zdroj antioxidantů antioxidantů – klíčky i zelené výhonky)
  • ředkvička (naklíčená semínka i zelené výhonky)
  • zelí bílé i červené (olistěné výhonky)
  • řeřicha setá (zelené výhonky s plně otevřenými lístky)
  • roketa, rukola (výhonky)
  • mizuna  (výhonky s listy)

Olejná semena:

  • slunečnice
  • sezam
  • hořčice
  • dýně

Luštěniny:

  • hrách
  • čočka (červená, zelená i černá)
  • fazole (adzuki, mungo,...)
  • cizrna
  • soja

Obiloviny:

  • žito
  • oves
  • proso
  • pohanka
  • pšenice
  • ječmen
  • špalda

Ostatní semínka:

Zobrazit více Zabalit
Loading...