Mandle

Mandle od nepaměti patřily na jídelníček a tak by to mělo platit i nyní. Mandle jsou bohatým zdrojem omega kyselin, vlákniny, tuků (40-50 %), proteinů (15-30 %), minerálů - vápníku, hořčíku, draslíku, zinku, fosforu, selenu, železa a manganu a též vitaminů skupiny B (B1, B2, B6, B9 ) a E. Ve 100 g mandlí najdeme 290 mg hořčíku, 260 mg vápníku, 730 mg draslíku, 1 mg mědi a 3 mg zinku. Nejbližšími příbuznými mandloně jsou broskvoň a meruňka. Lisováním mandlí za studena se získá mandlový olej, který se používá v kosmetice.

  • sladká mandlová jádra - amygdalin dulcis
  • hořká jádra (zdroj vitaminu B17) - amygdalin amarum (hořké mandle obsahují 5 % amygdalinu, kdežto sladké pouze 0,1 %)
  • pokud mandle dáme po dobu min. 8 hodin do vody, začnou se uvolňovat enzymy, které zajistí lepší vstřebávání důležitých látek do těla

Mandle a jejich účinky:

  • zde uvedené informace s výrobkem nesouvisí a mají pouze informativní charakter (chcete-li)
  • příznivý vliv na zdravou pleť, vlasy, nehty, kosti i zuby
  • vyšší obsah vápníku než v mléce
  • jsou zdrojem rozpustné a nerozpustné vlákniny, která prospívá zdraví střev a jejich očistě od toxických látek
  • podporují růst svalové hmoty
  • zdroj omega kyselin (omega 3 a 6)
  • prospívají při osteoporóze nebo demineralizací kostí
  • prospívají nervové soustavě a kognitivním funkcím mozku a CNS (stačí 4-6 kousků denně), obsahují L-karnitin a esenciální tuky a vitamíny skupiny B
  • jsou vhodné i pro diabetiky, harmonizují hladinu cukru v krvi
  • podporují zdravý vývoj plodu (zdroj omega 3 a kyseliny listové)
  • dodávají energii a vitalitu
  • podporují zdraví srdce a kardiovaskulárního systému (proteiny, draslík, hořčík)
  • antioxidační účinek (vitamin E), snižují riziko vzniku infarktu myokardu
  • podporují metabolismus
  • zdroj elektrolytů
  • neobsahují cholesterol a snižují hladinu LDL cholesterolu v krvi (vitamin E a mono nenasycené kyseliny)
  • bez lepku
  • protizánětlivé účinky (amygdalin, prunasin)
  • pomáhají překonávat stres, únavu a depresi
  • pro výrobu mandlového mléka, při alergiích na kravské mléko
  • největší účinek mají mandle, pokud je jíme přírodní (slupka obsahuje spoustu výživných látek), neloupané a tepelně neupravované

Mandle, schválená zdravotní tvrzení dle platných nařízení EU:

  • nemají

Mandle a jejich varianty:

  • natural se slupkou
  • loupané mandle (bez hnědé slupky)
  • solené a pražené
  • solené v kombinaci s olejem
  • mandlové mléko, vhodné pro kojící matky
  • mandlové máslo
  • mandlový nápoj
  • používají se pro výrobu marcipánu - směs mletých mandlí a cukru
  • součástí MIXu oříšků
  • mandle v kombinaci s hořkou čokoládou nebo jogurtem
  • mandle uzené

Odrůdy mandlí:

  • Valencia (Španělsko)
  • Non pareil, nejchutnější, sladké (USA, Kalifornie)
  • Carmel (USA, Kalifornie)

Upozornění: Mandle jsou náchylné na žluknutí, čerstvé mandle by neměly být hořké, ale měly by jemně oříškově vonět. Mandle skladujeme v uzavřených nádobách na suchém místě bez slunečního záření. Prodloužení trvanlivosti dosáhneme pokud je dáme do lednice (vydrží i 6 měsíců) a nebo do mrazničky, kde vydrží až jeden rok.

Použití: pro přímou konzumaci, při pečení, na výrobu mandlového mléka

  • namočením mandlí přes noc (vodu potom slijete a mandle propláchnete ve vlažné vodě) snížíte přítomnost toxických látek na jejich povrchu a současně se zvýší její účinek pro organismus aktivací enzymů

Množení: pecku zasadíme na plocho do květináče do vzdušné a lehké půdy, ve které bude dostatek živin (např. kompostu). Necháme na teplém místě a přiměřeně zaléváme. Mandle vzejde obvykle do jednoho roku

Zobrazit více Zabalit
Loading...