Doprava

ul>
  • Prof. Peter Staněk a doprava, automobilový průmysl
  • Automobilová doprava
  • Autonomní vozidla
  • Dálnice
  • Letecká doprava
  • Lodní doprava
  • Nákladní doprava
  • Sdílená doprava
  • Trendy v dopravě a přepravě zboží:

    • Současná dopravní sít a její podoba (letadla - letový provoz, lodě, automobily-kapacita silniční sítě, železnice - kapacita železniční sítě) je silně přetížená - další zvyšování objemů je téměř nemožné bez závažných dopadů na přírodu a planetu!!!
    • Žijeme na dluh planety i z pohledu dopravy (emise skleníkových plynů, znečištění planety odpadky a toxiny)
    • "Dnes existuje více než 20 globálních výrobců aut a může se stát, že v roce 2025 jich bude operovat méně než polovina", je to díky vysokým nákladům, které vyžaduje nový segment CASE
    • Nová doprava je chápána jako "služba od dveří ke dveřím"
    • UI, robotizace, nové technologie - průmysl 4.0 zásadně změní náš pohled na dopravu (ukáží nám její smysluplnost v celém kontextu)
    • Bude se zvyšovat podíl prodeje zboží v nemateriální podobě (např. elektronické knihy, různé aplikace, duševní vlastnictví, virtuální realita, cestování a zážitky atd.) a to bude mít přímý důsledek na objem dopravy (Prof. Peter Staněk)
    • Lokalizace, umělá inteligence (UI), moderní technologie a robotizace výroby sníží objem přepravovaného zboží min. o 30% ve výhledu 5-10 roků
    • Vyšší kvalita a opravitelnost výrobků s dlouhou životností sníží zásadně objem dopravy
    • Do 15 - 20 roků poklesne potřeba výroby vozidel až o 90% (v současnosti využíváme vozidla pouze 7% času) díky sdílené dopravě a UI (Peter Diamandis 2016)
    • Počet aut v Evropě se do roku 2025 zvýší z 263 mil. (rok 2018) na 273 mil. vozů. Poté začne kvůli sdílení a nástupu autonomních vozů klesat a za dalších 5 let se sníží o 15 mil. Vyplývá to ze studie Digital Auto Report poradenské společnosti PwC (ČTK) 
    • Mýtný poplatek pro osobní i nákladní vozy (např. v New Yourku bude stát vjezd do centra od 12 - 25USD, termín realizace nejpozději rok 2021) a vytlačování vozidel z centra měst (Holandsko)
    • Francouzského listu Le Figaro. Bezmála 60% respondentů jeho ankety uvedlo, že jsou připraveni dát z ekologických důvodů před letadly přednost vlakům. Na dotaz odpovídalo skoro 40 000 čtenářů. Důvod? Podle Evropské agentury pro životní prostředí vznikne přepravou jednoho pasažéra letadlem na vzdálenost jednoho kilometru 285 gramů tohoto skleníkového plynu, zatímco u automobilu je to 158 a pro vlak pouhých 14 gramů. (13.4.2019)
    • Rozvoj CASE vozidel (tedy připojená, autonomní, sdílená a elektrická), návratnost investic do tohoto sektoru podle ukazatele ROC (return on capital) činní jen 4%, v IT průmyslu činil ROC průměrně 13 %, pro výrobce spotřebního zboží 11 %  a pro telekomunikační služby 7 %, více
    • V roce 2018 jezdilo na světě cca 1,3 miliardy automobilů do roku 2040 se odhaduje, že jich bude 2 miliardy (průzkumu společnosti Bernstein). Největší boom bude v Indii a Číně. Do roku 2040 se předpokládá rostoucí lidská populace dosáhne výšky cca 8,6-9 miliard lidí.
    • Podle studie se trh městské letecké mobility (létající auta) otevře po roce 2025 
    • Nejrychlejší růst však podle průzkumu čeká leteckou dopravu. Do roku 2015 bylo nalétáno 9 bilionů kilometrů, za pětadvacet let už by to mělo být 20 bilionů km. více
    • V Evropě na vzdálenosti 300 až 800 km vlaky postupně nahradí letadla i díky  interoperabilitě, tedy schopnosti jednotlivých národních železnic vzájemně spolupracovat (podle Mezinárodní železniční unie ((UIC), podílí se vlaky na přepravě cestujících 7,6 % a 17,6 % na nákladní dopravě, to vše vytváří pouze 0,5 % dopravních emisí) 
    • Platforma Robotaxi počítá s tím, aby každý majitel Tesly mohl nechat své auto "pracovat" během času, co ho nepotřebuje a tento elektromobil tak bude sám jezdit ve stylu Uberu, ale zcela bez řidiče více
    • Lodě převážejí 90 % veškerého zboží, se kterým se na světě obchoduje, lodní doprava vypouští ještě více emisí než letecká
    • EU chce, aby se 30 % nákladní dopravy na kontinentu přesunulo tam, kde bude méně znečišťovat životní prostředí (např. vnitrozemské vodní cesty, které mají 37 000 kilometrů)
    • více v knize Cesta v desetiletí metamorfózy

    Jaké změny lze očekávat v dopravě v příštích několika desetiletích? https://thebossmagazine.com/future-transportation/

    Nákladní dálková doprava
    Nákladní dálková doprava

    Elektromobilita a alternativní paliva (vodík, vzduch, voda atd.)

    přechod na elektromobilitu a s tím spojenou infrastrukturu (tlak na splnění nových  emisních limitů, vznik nových pracovních míst a nucená obměna vozového parku) je dlouhodobý trend prosazovaný EU, cílem je snížení emisí

    • do konce roku 2040 se zastaví produkce vozidel se spalovacími motory - přijatá směrnice EK
    •  V roce 2025 musíme prodávat čtvrtinu vozů na elektrický pohon a v roce 2030 jich musí být minimálně 40 procent," prohlásil včera Bernhard Maier, šéf Škody Auto.  
    • Čínská společnost CATL (největším výrobcem baterií pro automobilový průmysl na světě) staví v německém Erfurtu obří továrnu na výrobu baterií do elektromobilů.  do roku 2026 bude produkovat kapacitu baterií až 100GWh ročně (Elon Musk a jeho továrna bude mít produkci jen 35GWh - spolupracuje s firmou Panasonic), produkce začne v roce 2021. více

    Autonomní vozidla a dopravní prostředky (CASE)

    Co se týče budoucího vývoje, experti předkládají tři možné scénáře, jak bude automobilový průmysl v závislosti na investicích do CASE mobility do čtyř let vypadat.  

    • rychlé a vysoké investice, které ovšem povedou ke snížení hrubých marží 
    • označované jako "oddálené investice", jsou asi nejoptimističtější. V tomto případě by automobilky snížily své plány ohledně výroby elektroaut přibližně o polovinu, zato by z toho vyšly s nejvyšší možnou návratností kapitálu - 3 až 3,4 % ROC. tato cesta dovolujete ostatním hráčům a celým odvětvím, aby táhli technologický vývoj - místo toho, abyste se tam snažili dostat dřív, než na to bude technologie připravená." to vede automobilky se vzájemné spolupráci
    • velká kooperace - spolupráce aliančních výrobců, ale i konkurenčních a navíc spolupráce napříč dalšími obory (specialisty) - specializace - ziskovost - minimalizace nákladů
    • více

    Rychlovlaky - rychlostní železnice

    SŽDC vybrala jako pilotní úseky, které bude připravovat ve zrychleném režimu, nejprve tři. Jde o úseky Praha - Běchovice - Poříčany, úsek Přerov (Prosenice) - Ostrava - Svinov na páteřním tahu mezi Prahou, Brnem a Ostravou a úsek Brno (Modřice) - Vranovice na tahu Brno -Vídeň/Bratislava. Po dohodě s německým DB Netz AG do seznamu přibyly i úseky, které by měly být součástí nové rychlotrati mezi Prahou a Drážďany, a to Praha-Vysočany- Lovosice/Litoměřice a od Ústí nad Labem ke státní hranici s Německem. Realizace nejpozději 2025.

    • Trend dopravy na střední vzdálenosti 500-2000 km
    • Vlaky Šinkansen, které jezdí rychlostí přes 300 kilometrů v hodině, nezaznamenaly  za více než 50 let (od roku 1964) provozu žádnou nehodu, při které by někdo zahynul. 2019
    • Absolutní rychlostní vlakový rekord drží maglev z Japonska, který 21. dubna 2015 na zkušební trati dosáhl rychlosti 603 kilometrů za hodinu
    • Nejrychlejšími rychlovlaky zůstávají takzvané maglevy, které využívají technologie magnetické levitace, dokáží jet maximální rychlostí až 430 kilometrů za hodinu  

    Sdílená doprava

    Například v Praze je 1,1 milionu registrovaných aut.

    • v Česku v roce 2024 využívat kolem 2,5 procenta tuzemské populace.
    • celé Evropě by mělo být v roce 2025 kolem 2,5 milionu sdílených aut, aktuálně jich je 370 tisíc.
    • v České republice pociťuje emoční pouto k automobilu dle KPMG zhruba stejné procento lidí, jako je tomu v Rakousku, Německu a Francii. Zhruba 40 procent Čechů k automobilu žádnou citovou vazbu necítí a 60 procent lidí by bylo ochotných své auto za peníze sdílet s ostatními.

    Lodní doprava

    ·EU chce, aby se 30 % nákladní dopravy na kontinentu přesunulo tam, kde bude méně znečišťovat životní prostředí (např. vnitrozemské vodní cesty, které mají 37 000 kilometrů)

    1.6.2019 Alfa-X vlak překoná přepravní rychlost dosavadních rychlovlaků, bude jezdit rychlostí až 360 kilometrů za hodinu. Od roku 2030

    13.5.2019 Stavba prvních vysokorychlostních tratí v ČR by měla začít v roce 2025, uvedl ministr dopravy Vladimír Kremlík. Česko při stavbě bude využívat normy pro vysokorychlostní vlaky francouzských státních drah TGV. SŽDC za normy zaplatí francouzskému dopravci SNCF Mobilités 11 mil. Kč

    (ČTK) 
    Rychlovlak Šanghai
    Rychlovlak Šanghai

    Robotizované dopravní prostředky pro zásilky zboží (drony, robotická vozítka, atd.)

    Sdílená doprava

    • provozovatel alternativní taxislužby Fyft a Uber

    Doprava zprávy z tisku:

    15.12.2020 Sedmička evropských výrobců nákladních vozů oznámila, že do roku 2040 skončí éra spalovacího motoru i u nich. Nákladní doprava patří k oborům, kde snižování emisí představuje největší výzvu. Za dvacet let už budou všechny náklaďáky tankovat místo nafty vodík a pohánět je bude elektřina z palivových článků nebo baterií.

    Ke společné akci se připojili výrobci DAF, Daimler, Ford, Iveco, MAN, Scania i Volvo, takže jde prakticky o všechny značky, které může řidič na evropských dálnicích s velkým přívěsem potkat.

    • Nákladní doprava patří z hlediska dekarbonizace k velkým výzvám. "Jde o páteř moderní společnosti, která je na spalovacím motoru pro dopravu zboží těžce závislá
    • Například Daimler ukázal vodíkový koncept značky Mercedes-Benz GenH2 Truck, který by měl ujet na jedno načerpání až tisíc kilometrů. Do zkušebního provozu by se měl dostat v roce 2023.
    • evropské státy, aby zatížily fosilní paliva vyšší "uhlíkovou" daní, čímž by vodíkovou nebo bateriovou alternativu zatraktivnily.
    • https://www.seznamzpravy.cz/clanek/vyrobci-kamionu-odepsali-dieselovy-motor-naftu-nahradi-vodik-133828#<br>

    24.9.2020 Počet mostů ve špatném stavu na silnicích nižší třídy se za 16 let téměř zdvojnásobil. Oprava by stála 22 miliard. České republice se od roku 2004 téměř zdvojnásobil počet mostů ve špatném až havarijním stavu na silnicích II. a III. třídy. Je jich 2862 z celkových 12 596.

    Na silnicích II. třídy je 4525 mostů, z toho 18 procent je v nevyhovujícím stavebním stavu, to znamená ve špatném, velmi špatném nebo havarijním. Na silnicích III. třídy je 8071 mostů, z nichž čtvrtina je v nevyhovujícím stavu.

    https://domaci.ihned.cz/c1-66820860-pocet-mostu-ve-spatnem-stavu-na-silnicich-nizsi-tridy-se-za-16-let-temer-zdvojnasobil-oprava-by-stala-22-miliard<br>

    21.8.2020 Uber a Lyft získaly u odvolacího soudu v Kalifornii odklad v případu, kdy po nich soud požaduje, aby se svými řidiči jednali jako se zaměstnanci. Výrazně by to narušilo jejich obchodní model, podle verdiktu odvolacího soudu mohou ale v Kalifornii během řízení dál fungovat normálně (Bloomberg) 

    23.7.2020 Miliardy do vodíku: Evropa chystá mohutné investice v dopravě, průmyslu i energetice. Příležitost vidí i české firmy

    https://archiv.ihned.cz/c1-66793670-miliardy-do-vodiku-evropa-chysta-mohutne-investice-v-doprave-prumyslu-i-energetice-prilezitost-vidi-i-ceske-firmy

    6.7.2020 Americká společnost Uber Technologies koupí za 2,65 miliardy USD (62,5 miliardy Kč) firmu Postmates. Rozšíří tak nabídku rozvozu jídel v době, kdy stále více lidí si kvůli koronavirovým omezením objednává jídlo domů (ČTK)

    15.5.2020 Výroba v Číně už jede na plné obrátky, problémy nákladních dopravců však nekončí. Naplno se projevuje nedostatek kapacity v lodní i letecké přepravě, ke které se přidaly přísnější podmínky pro export zboží.

    "Kvůli zpřísnění podmínek pro export zdravotnického materiálu, jako jsou roušky, respirátory či rukavice, doslova kolabuje mezinárodní šanghajské letiště. Letadla odlétají někdy i poloprázdná. Čínští celníci nestíhají enormní množství zdravotnického zboží kontrolovat. Odbavení komplikuje i narůstající množství standardních výrobků,"

    Egypt tím přichází o dost zásadní příjem do státní pokladny. Egyptská Správa Suezského průplavu na to reaguje zaváděním slev od 17 až do 75 procent v závislosti na vzdálenosti, odkud kam kontejnerové lodě plují 

    Křivka v uvedeném grafu znázorňuje nárůst nevyužitých kontejnerových jednotek. Někteří rejdaři zakotvují nevyužité lodě v Singapuru nebo Malajsii, stejně jako letečtí dopravci parkují letadla na letištích. Omezení kapacity lodních dopravců má pak za výsledek nedostatek místa pro zboží, které je již připravené v kontejnerech v asijských přístavech.

    "V současnosti lodní dopravci oznamují zavádění sezonních příplatků u některých o 100 dolarů za TEU (kontejner - standardizovaná přepravní jednotka, pozn. red.) na trase z Asie do Evropy a v opačném směru dokonce až o 300 dolarů za box

    https://www.seznamzpravy.cz/clanek/mezinarodni-letiste-v-sanghaji-kolabuje-zbozi-se-nestiha-odbavovat-105650#

    27.4.2020 Počet aut na českých silnicích v 1. čtvrtletí překonal šestimilionovou hranici, když vzrostl o 40 227 na 6,03 milionu. Jejich průměrné stáří poprvé přesáhlo 15 let, loni bylo kolem 14,9 roku. Může za to zejména dovoz starších ojetin, uvedl dnes Svaz dovozců automobilů (ČTK) 

    8.4.2020 Podle zdravotnického experta Archieho Clementse z australské Curtin University bude trvat mezi 6 měsíci až jedním rokem, než země zasažené koronavirovou epidemií zruší svá cestovní restriktivní opatření a opětovně se otevřou světu a okolí. Je pravděpodobné, že zrušení mezinárodní izolace bude trvat o hodně déle oproti odstranění vnitrostátních omezení pro sociální kontakty. Odstranění lokálních sociálních restrikcí je otázkou měsíců. Stále bude přítomno riziko návratu vyšší míry nákazy v jednotlivých zemích. Z toho důvodu budou mezinárodní restrikce v platnosti po delší dobu.  

    více o souvislostech v knize: Cesta v desetiletí metamorfózy z pohledu laika

    více o souvislostech v knize: Zamyšlení a cesta z pohledu vědce a laika

    zobrazit více..
    Loading...