Lodní doprava

Mezinárodní námořní organizace (IMO 2019) varuje, že pokud se nic nezmění a lodě budou dál spalovat fosilní paliva, vzrostou emise v tomto odvětví do konce tohoto století o 50 až 250 % To by znamenalo, že v roce 2050 bude námořní doprava produkovat 17 % celosvětových emisí škodlivých plynů.

Dohromady jsou letadla a lodě zodpovědné za 5 % skleníkových plynů vypouštěných do atmosféry, z toho přes tři procenta jdou na vrub námořní dopravě. Kdybychom námořní dopravu postavili na úroveň jednotlivých států, šlo by o šestého největšího znečišťovatele ovzduší na světě, po Číně, USA, Indii, Rusku a Japonsku. 

  • Lodě převážejí 90 % veškerého zboží, se kterým se na světě obchoduje, lodní doprava vypouští ještě více emisí než letecká 
  • IMO se tomu snaží zabránit a zavázala se, že do roku 2050 naopak sníží emise nejméně o 50 procent. Od ledna 2020 začne platit zákaz plavidel používajících palivo s obsahem síry vyšším než 0,5 procenta, v současnosti může mít palivo 3,5 procenta síry.  
  • Výletní lodě představují obrovskou zátěž pro životní prostředí. Například výletní lodě jedné jediné společnosti Carnival Corporation vyprodukují desetkrát více emisí než všechna auta v Evropě dohromady, ukázala nedávná studie. Mezinárodní firma se sídlem na Floridě vlastní sedm z dvaceti nejvíce znečišťujících lodí. 
  • Nová celosvětová pravidla, která upravují podíl síry v lodním palivu, budou platit od roku 2020 (pokles množství síry v topném oleji z 3,5 % nyní na 0,5 až 0,1 %). Ale ouha, byznys je neúprosný, lodě budou obcházet nařízení tím, že nainstalují systém čištění výfukových plynů, který zadrží škodliviny z paliva při pobytu v přístavu, které pak vypustí v mezinárodních vodách (vynálezy se opakují, to už známe z kauzy VW atd.), protože je to levnější než kupovat dražší čisté palivo, náklady se vrátí už za jeden rok
  • Nově používané bude mít palivo s pětkrát nižším obsahem síry, než dosud a má přinést redukci ve výši až 77 % emisí oxidů síry (SOx). Toto opatření může snížit celosvětovou úmrtnost až o 100 000 lidí ročně a současně bude příčinou zdražení leteckého paliva a ropy v řádu desítek %. To bude mít následek na plošné zdražování všeho
  • Námořní doprava je pro světovou ekonomiku klíčovou složkou, protože je nejefektivnějším způsobem přepravy zboží a surovin (lodě převážejí až 90 % veškerého zboží), nová opatření vyžadují investice (úprava motorů, dražší palivo atd.) a to bude mít dopad na růst cen ropy v Evropě až o 40 % a důsledky na cenu zboží.
  • Lodní doprava ročně vyprodukuje asi miliardu metrických tun oxidu uhličitého a dalších skleníkových plynů. Jedná se tak zhruba o tři procenta celosvětových emisí. To je podle serveru BBC zhruba stejné množství, jaké vyprodukuje celé Německo.  
  • snížením rychlosti nákladních lodí o 20 % by došlo k redukci emisí oxidu uhličitého až o 24 % a kleslo by také množství oxidů dusíku a síry, které stojí za některými respiračními onemocněními. Mezinárodní námořní organizace (IMO) chce do roku 2050 snížit emise v porovnání s rokem 2008 nejméně o 50 procent.
  • Maersk už dříve uvedl, že budoucnost vidí v uhlíkově neutrální dopravě. V loňském roce si tak stanovil cíl do roku 2050 dosáhnout nulových emisí z provozu. "Jediným možným způsobem, jak dosáhnout tolik potřebné dekarbonizace v našem průmyslu, je úplná transformace na nová uhlíkově neutrální paliva a dodavatelské řetězce,". Aby bylo možné tohoto závazku dosáhnout, musí dánská společnost přejít na uhlíkově neutrální plavidla nejpozději do roku 2030. 

V T&E pak na základě dostupných dat a analýz kvalifikovaně odhadli, že lodní přeprava jako celek je třetím z největších znečišťovatelů ovzduší v celé Evropské unii, hned za uhelnými elektrárnami a leteckou společností Ryanair. S tím se pojí hned několik paradoxů. 

  • Dovoz, vývoz, dálková přeprava čehokoliv. Velké transportní lodě jsou pro mezinárodní obchod a tím vlastně pro celou ekonomiku nezbytné. Dohromady šlo přitom loni o 139 milionů tun CO2. Což je jako celoroční provoz 68 milionů osobních automobilů, tedy přibližně čtvrtiny všech, které brázdí asfalt silnic v celé EU.  
  • více
  • Transport & Environment (T&E), která upřesňují, že lodě švýcarsko-italské společnosti Mediterranean Shipping Company (MSC) vypustily do atmosféry množství CO2 na úrovni celostátní produkce osmé země Evropy v žebříčku nejděsivějších státních znečišťovatelů. Jen provoz lodí MSC tak generuje tolik emisí CO2, jako celé Nizozemsko. Firma se připojila k letecké společnosti Ryanair a k osmi uhelným elektrárnám na seznamu 10 největších producentů skleníkových plynů v Evropě. více

Mapa námořní dopravy ze dne 7.10. 2019. Zeleně znázorněné jsou dopravní lodě, červené jsou tankery, růžové rybářské lodě, tmavě růžové jsou výletní lodě a jachty. | Foto: MarineTraffic  

Velké okružní lodě

Zprávy z tisku:

29.5.2020 Royal Caribbean, Carnival i Norwegian Cruise Line. Tři velké společnosti provozující ty největší výletní lodě na světě. V posledních týdnech sčítaly především ztráty, přičemž ty rozhodně nebyly zanedbatelné. Prvně jmenovaná přišla kvůli pandemii koronaviru každý měsíc o 375 milionů dolarů, tedy v přepočtu přes devět miliard korun. A to se pochopitelně projevilo i na její tržní hodnotě. Ve srovnání s počátkem letošního roku se akcie společnosti propadly o neuvěřitelných bezmála 68 procent.

https://www.euro.cz/byznys/v-srpnu-vyplouvame-tedy-snad-provozovatele-vyletnich-lodi-vyhlizeji-start-nove-sezony-koronaviru-navzdory

13.5.2020 Maersk očekává pokles kontejnerové přepravy v roce 2020,  globální poptávka po kontejnerech klesla v 1Q20 o téměř 5 %, ve 2Q odhad propadu přepravených objemů v druhém kvartálu o 20 až 25 %, což se samozřejmě projeví na profitabilitě a cashflow. Globální poptávka po kontejnerech by měla v tomto roce také klesnout, není však jasné o kolik. Podle vedení v 1Q bylo odstaveno 9,4% celkové firemní přepravní kapacity, což je nejvíce za posledních více jak 10 let. Výhled v tomto ohledu pro 2Q je zatím nejasný a bude záviset na reálném vývoji poptávky. Společnost A.P. Moller-Maersk je největším kontejnerovým přepravcem po moři, spadá pod ni asi pětina světové flotily využívané pro lodní přepravu. (Bloomberg) 

https://www.cnbc.com/2019/07/15/oil-imo-2020-marks-the-biggest-change-in-oil-market-history.html

Loading...