Lodní doprava

Mezinárodní námořní organizace (IMO 2019) varuje, že pokud se nic nezmění a lodě budou dál spalovat fosilní paliva, vzrostou emise v tomto odvětví do konce tohoto století o 50 až 250 % To by znamenalo, že v roce 2050 bude námořní doprava produkovat 17 % celosvětových emisí škodlivých plynů.

Dohromady jsou letadla a lodě zodpovědné za 5 % skleníkových plynů vypouštěných do atmosféry, z toho přes tři procenta jdou na vrub námořní dopravě. Kdybychom námořní dopravu postavili na úroveň jednotlivých států, šlo by o šestého největšího znečišťovatele ovzduší na světě, po Číně, USA, Indii, Rusku a Japonsku. 

  • Lodě převážejí 90 % veškerého zboží, se kterým se na světě obchoduje, lodní doprava vypouští ještě více emisí než letecká 
  • IMO se tomu snaží zabránit a zavázala se, že do roku 2050 naopak sníží emise nejméně o 50 procent. Od ledna 2020 začne platit zákaz plavidel používajících palivo s obsahem síry vyšším než 0,5 procenta, v současnosti může mít palivo 3,5 procenta síry.  
  • Výletní lodě představují obrovskou zátěž pro životní prostředí. Například výletní lodě jedné jediné společnosti Carnival Corporation vyprodukují desetkrát více emisí než všechna auta v Evropě dohromady, ukázala nedávná studie. Mezinárodní firma se sídlem na Floridě vlastní sedm z dvaceti nejvíce znečišťujících lodí. 
  • Nová celosvětová pravidla, která upravují podíl síry v lodním palivu, budou platit od roku 2020 (pokles množství síry v topném oleji z 3,5 % nyní na 0,5 až 0,1 %). Ale ouha, byznys je neúprosný, lodě budou obcházet nařízení tím, že nainstalují systém čištění výfukových plynů, který zadrží škodliviny z paliva při pobytu v přístavu, které pak vypustí v mezinárodních vodách (vynálezy se opakují, to už známe z kauzy VW atd.), protože je to levnější než kupovat dražší čisté palivo, náklady se vrátí už za jeden rok
  • Nově používané bude mít palivo s pětkrát nižším obsahem síry, než dosud a má přinést redukci ve výši až 77 % emisí oxidů síry (SOx). Toto opatření může snížit celosvětovou úmrtnost až o 100 000 lidí ročně a současně bude příčinou zdražení leteckého paliva a ropy v řádu desítek %. To bude mít následek na plošné zdražování všeho
  • Námořní doprava je pro světovou ekonomiku klíčovou složkou, protože je nejefektivnějším způsobem přepravy zboží a surovin (lodě převážejí až 90 % veškerého zboží), nová opatření vyžadují investice (úprava motorů, dražší palivo atd.) a to bude mít dopad na růst cen ropy v Evropě až o 40 % a důsledky na cenu zboží.
  • Lodní doprava ročně vyprodukuje asi miliardu metrických tun oxidu uhličitého a dalších skleníkových plynů. Jedná se tak zhruba o tři procenta celosvětových emisí. To je podle serveru BBC zhruba stejné množství, jaké vyprodukuje celé Německo.  
  • snížením rychlosti nákladních lodí o 20 % by došlo k redukci emisí oxidu uhličitého až o 24 % a kleslo by také množství oxidů dusíku a síry, které stojí za některými respiračními onemocněními. Mezinárodní námořní organizace (IMO) chce do roku 2050 snížit emise v porovnání s rokem 2008 nejméně o 50 procent.
  • Maersk už dříve uvedl, že budoucnost vidí v uhlíkově neutrální dopravě. V loňském roce si tak stanovil cíl do roku 2050 dosáhnout nulových emisí z provozu. "Jediným možným způsobem, jak dosáhnout tolik potřebné dekarbonizace v našem průmyslu, je úplná transformace na nová uhlíkově neutrální paliva a dodavatelské řetězce,". Aby bylo možné tohoto závazku dosáhnout, musí dánská společnost přejít na uhlíkově neutrální plavidla nejpozději do roku 2030. 

V T&E pak na základě dostupných dat a analýz kvalifikovaně odhadli, že lodní přeprava jako celek je třetím z největších znečišťovatelů ovzduší v celé Evropské unii, hned za uhelnými elektrárnami a leteckou společností Ryanair. S tím se pojí hned několik paradoxů. 

  • Dovoz, vývoz, dálková přeprava čehokoliv. Velké transportní lodě jsou pro mezinárodní obchod a tím vlastně pro celou ekonomiku nezbytné. Dohromady šlo přitom loni o 139 milionů tun CO2. Což je jako celoroční provoz 68 milionů osobních automobilů, tedy přibližně čtvrtiny všech, které brázdí asfalt silnic v celé EU.  
  • více
  • Transport & Environment (T&E), která upřesňují, že lodě švýcarsko-italské společnosti Mediterranean Shipping Company (MSC) vypustily do atmosféry množství CO2 na úrovni celostátní produkce osmé země Evropy v žebříčku nejděsivějších státních znečišťovatelů. Jen provoz lodí MSC tak generuje tolik emisí CO2, jako celé Nizozemsko. Firma se připojila k letecké společnosti Ryanair a k osmi uhelným elektrárnám na seznamu 10 největších producentů skleníkových plynů v Evropě. více

Mapa námořní dopravy ze dne 7.10. 2019. Zeleně znázorněné jsou dopravní lodě, červené jsou tankery, růžové rybářské lodě, tmavě růžové jsou výletní lodě a jachty. | Foto: MarineTraffic  

Velké okružní lodě

Zprávy z tisku:

7.12.2020 Když jdou lidé obvykle do práce, zastaví se ve Starbucks, koupí si muffin a kávu. Teď do kanceláří nemohou, zůstávají doma a potřebují se nasnídat, potřebují toustovače," citoval list Financial Times Rodolpha Saadého, výkonného ředitele francouzské přepravní společnosti CMA CGM. A tak si pořizují toustovače a k tomu i další zboží, které se vyrábí v "továrně světa", tedy v Číně.

Růst poptávky po čínské výrobě a také nedostatek prázdných kontejnerů, v nichž se zboží přepravuje, způsobil, že náklady na námořní dopravu mezi Čínou a zbytkem světa v posledních týdnech raketově rostou. To pociťují i čeští dovozci. Jak konkrétně se prodražená doprav a projeví v ceně čínského zboží, je prý ale předčasné odhadovat.

To, že je o výrobky "made in China" ve světě zájem, dokládají i statistická data. Dle nich aktivita v čínských továrnách rostla v listopadu nejrychleji za tři roky. Problémem ale jsou právě chybějící kontejnery, v nichž se zboží na lodích přepravuje.

"Nyní je takový nedostatek prázdných kontejnerů, že neexistuje žádný strop, kam až by ceny (za jejich pronájem - pozn. red.) mohly růst," uvedl pro portál ShippingWatch Lars Jensen, generální ředitel společnosti SeaIntelligence Consulting. A čínský portál RailFreight.cn cituje nejmenovaného přepravce, který situaci komentuje: "Dostupnost kontejnerů je hlavně o tom, kolik jste připraveni zaplatit."

Zatímco dříve jezdily i zpět do Asie lodě plné či téměř plné, dnes již rejdaři vozí z evropských přístavů i prázdné kontejnery. "Tyto náklady ale nechtějí hradit ze svého a rozmělní je tedy do přepravy plných kontejnerů

Zdroj: https://www.lidovky.cz/byznys/firmy-a-trhy/problem-i-pro-ceske-dovozce-namorni-doprava-z-ciny-raketove-zdrazuje-chybeji-kontejnery.A201205_154406_firmy-trhy_lihem

5.12.2020 Návrat Bludného Holanďana. Norové jako první na světě vypouštějí na moře elektrickou nákladní loď bez posádky. lodní nákladní doprava je totiž zodpovědná za 2,5 procenta světových emisí skleníkových plynů. Od letošního roku platí na jejich palivo přísnější normy, zároveň i na lodní dopravu dopadlo omezení kvůli pandemii nemoci covid-19. Pokud jde o dopad na životní prostředí a zdraví lidí, patří dnes používané lodní palivo mezi nejhorší ropné produkty. Pokud by se dnešní pohon lodní dopravy nezměnil, tak podle studie Mezinárodní organizace pro mořskou dopravu by do roku 2050 emise tohoto odvětví stouply o 50 až 250 procent.

Norské plavidlo Yara Birkeland bude po zkušebních plavbách v příštích týdnech první svého druhu v provozu. Má ukázat nové možnosti nákladní lodní dopravy a nových technologií zhruba podobně jako Space X svými lety ve vesmíru. Loď vyrobila norská firma Vard ve svých rumunských loděnicích. Odtáhli ji do Norska a tam ji firma Kongsberg Maritime vybavila nejmodernější technologií, jako jsou vysoce citlivé senzory, která lodi umožní automatickou plavbu včetně naložení kontejnerů, odražení od mola i přistání. Firmy pracovaly na vývoji tohoto plavidla od roku 2017. Zprovoznění lodi se zpozdilo zhruba o půl roku kvůli následkům pandemie nemoci covid-19. Mezi novátorská řešení patří také to, že k vyvážení loď nepoužívá mořskou vodu, jak je běžné, ale vlastní baterie. Loď bude mít na prvních plavbách posádku, ale pak je plánován autonomní provoz pod kontrolou pozemního centra.

Yara Birkeland je 80 metrů dlouhá, patnáct metrů široká a může uvézt 120 standardních nákladních kontejnerů označovaných zkratkou TEU. Mezinárodní organizace pro mořskou dopravu schválila pravidla pro zkoušky bezposádkové nákladní dopravy v roce 2019. V tuto chvíli se počítá s využitím takových lodí na kratší vzdálenosti. V Norsku už například funguje řada trajektů na elektrický pohon pro dopravu přes četné fjordy a je jen otázka času, kdy nebudou potřebovat posádky. 

https://zahranicni.ihned.cz/c1-66854090-navrat-bludneho-holandana-norove-jako-prvni-na-svete-vypousteji-na-more-elektrickou-nakladni-lod-bez-posadky

7.10.2020 Někteří z největších světových komoditních a energetických hráčů ve středu zahájily iniciativu snižovat a sledování emise z lodí, které si pronajímají, a zintenzivňují tak úsilí o snížení uhlíkové stopy námořního průmyslu. 17 společností, včetně Cargill, ADM, Bunge, Royal Dutch Shell, Total a Anglo American každoročně veřejně zveřejní, zda jsou jejich celkové činnosti v oblasti pronájmu lodí v souladu s cíli IMO 2050

17.9.2020 Jihokorejská loděnice Hyundai Samho Heavy Industries oznámila, že dodala první velkou kontejnerovou loď na světě, kterou pohání zkapalněný zemní plyn (LNG). Námořní doprava je pod tlakem ohledně snižování emisí uhlíku, upozornila agentura Reuters. Tento rok byla zavedena nová pravidla, která se týkají obsahu síry v lodních palivech. Poptávka po dopravních a výletních lodích poháněných LNG se proto zvyšuje

29.5.2020 Royal Caribbean, Carnival i Norwegian Cruise Line. Tři velké společnosti provozující ty největší výletní lodě na světě. V posledních týdnech sčítaly především ztráty, přičemž ty rozhodně nebyly zanedbatelné. Prvně jmenovaná přišla kvůli pandemii koronaviru každý měsíc o 375 milionů dolarů, tedy v přepočtu přes devět miliard korun. A to se pochopitelně projevilo i na její tržní hodnotě. Ve srovnání s počátkem letošního roku se akcie společnosti propadly o neuvěřitelných bezmála 68 procent.

https://www.euro.cz/byznys/v-srpnu-vyplouvame-tedy-snad-provozovatele-vyletnich-lodi-vyhlizeji-start-nove-sezony-koronaviru-navzdory

13.5.2020 Maersk očekává pokles kontejnerové přepravy v roce 2020,  globální poptávka po kontejnerech klesla v 1Q20 o téměř 5 %, ve 2Q odhad propadu přepravených objemů v druhém kvartálu o 20 až 25 %, což se samozřejmě projeví na profitabilitě a cashflow. Globální poptávka po kontejnerech by měla v tomto roce také klesnout, není však jasné o kolik. Podle vedení v 1Q bylo odstaveno 9,4% celkové firemní přepravní kapacity, což je nejvíce za posledních více jak 10 let. Výhled v tomto ohledu pro 2Q je zatím nejasný a bude záviset na reálném vývoji poptávky. Společnost A.P. Moller-Maersk je největším kontejnerovým přepravcem po moři, spadá pod ni asi pětina světové flotily využívané pro lodní přepravu. (Bloomberg) 

https://www.cnbc.com/2019/07/15/oil-imo-2020-marks-the-biggest-change-in-oil-market-history.html

zobrazit více..
Loading...