Zámková dlažba

ul>
  • Postavte si garáž pro své auto - podrobný návod na její stavbu svépomocí:   https://www.drevostavitel.cz/clanek/postavte-si-garaz-pro-sve-auto-navod-na-jeji-stavbu-svepomoci?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_req_id=tB7Oq1UJL8u-202009160741&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box

  • Čeká vás pokládka zámkové dlažby a chtěli byste se do ní pustit svépomocí? V našem článku naleznete 5 kroků, jak si se zámkovou dlažbou poradit snadno, levně a vlastníma rukama. Co všechno budete potřebovat a jak postupovat?

    Vydláždění parkovacích ploch, zahradních cest, vjezdů ke garáži, částí trávníku, kde chcete umístit letní posezení se stolem a zahradními křesílky, k tomu všemu se hodí zámková dlažba. Je vyrobená z lisovaného betonu a dostupná v každém hobbymarketu v různých odstínech provedení, většinou laděná šedivě.

    1. Pořádně připravené podloží je pro zámkovou dlažbu základem

    Připravte si podloží. Nejdříve si vytyčte na pozemku hranice, po které budete zámkovou dlažbu pokládat. Následně vykopejte do hloubky podloží. Hloubka výkopu závisí na tom, k čemu bude dlažba sloužit. Jestliže se jedná o dlažbu určenou pro vjezd auta do garáže nebo pro odstavnou plochu určenou na parkování auta, musíte kopat minimálně 32-37 cm do země (dle Technických podmínek Ministerstva dopravy).

    Když ovšem plánujete dlažbu pouze pro pěšinky, kde se budete procházet a nebudete ji nijak zatěžovat, bohatě stačí, když vykopete 24-29 cm terénu. Ve výkopu je nutné zhutnit dno kvalitním válcováním, aby se podloží dostatečně zpevnilo. Nezapomeňte, že dno musí úplně přesně kopírovat sklon budoucí dlažby. Je nezbytné, aby podkladové vrstvy měly všude stejnou hloubku, jinak hrozí, že se vám dlažba v budoucnu propadne, a to určitě nechcete.

    2. Vytvořte si pod zámkovou dlažbou pevný podklad

    Když máte dokonale zválcované dno, které přesně odpovídá sklonu plánované dlažby, můžete se pustit do další práce. Pod zámkovou dlažbu budete podle jejího zatížení klást podkladovou vrstvu štěrkodrti.

    Podklad pro cestu, po které budete jezdit automobilem, musí mít ve zhutněném stavu již zmiňovanou tloušťku 32-37 cm. Na její položení se používá štěrkodrť - drcené kamenivo s plynulou čárou zrnitosti frakce 0-32 mm nebo 0-63 mm. Zcela zásadní je právě ta plynulá čára zrnitosti (začíná od nuly), která zajistí řádné zhutnění. Jednoduše řečeno se hutněním jednotlivá zrna poskládají a zaklíní (menší kusy mezi ty větší s vyplněním tou nejjemnější frakcí) a zabrání pronikání dalších materiálů do vrstvy. Pro dokonalé zhutnění vrstvy potřebujete vibrační desku.

    Pro chodníček pro pěší stačí menší podkladová vrstva štěrkodrti (24-29 cm) stejné frakce.

    3. Obrubníky

    Jakmile je vytvořena zhutnělá podkladová vrstva, nastává okamžik, kdy je třeba vytvořit okraje pokládaných ploch, tedy usadit obrubníky. Ukládejte je do betonového lože cca do 1/3 jejich výšky, tedy do připraveného zavlhlého betonu. Následně je musíte pomocí vodováhy a provázku srovnat. V okamžiku, kdy již beton zatvrdnul, vsypte mezi obrubníky stěrkodrť pod zámkovou dlažbu stejné hrubosti, jakou jste použili v podkladové vrstvě.

    4. Před pokládkou zámkové dlažby si vyrovnejte podklad

    Pokud si myslíte, že teď už můžete pokládat dlažbu, mýlíte se. Ještě vás čeká poslední a velmi důležitý přípravný krok. Musíte na zhotovený zhutnělý podklad navrstvit jemnou drť (ložní vrstvu) vyznačující se zrnitostí 2-5 mm nebo 4-8 mm v tloušťce 30-40 mm. Pečlivě si ohlídejte, aby vznikl naprosto dokonale rovný povrch s rovnoměrnou hloubkou v rámci celé plochy budoucí dlažby. K docílení roviny se neobejdete bez některých pomůcek. Pořiďte si dlouhé dřevěné nebo ocelové latě o výšce 30-40 mm. Položte je na povrch, poslouží vám jako vodítko ve chvíli, kdy budete rovnat drť do plochy hliníkovou lištou.

    POZOR: Na tuhle vrstvu už nesmíte vstupovat. Nedochází k jejímu hutnění, už jde o hotovou plochu určenou k položení zámkové dlažby. Teď už jenom opatrně stáhněte z plochy vodící lišty. Do dutin, které po nich vznikly, opatrně doplňte jemnou drť. Pamatujte - na tuhle vrstvu nesmíte šlapat, výsledná dlažba by pak nebyla rovná.

    TIP: Nepodceňujte přípravné práce, které velmi ovlivňují výslednou kvalitu dlažby!

    5. Zlatý hřeb: Pokládejte dlažbu

    Nyní vám už nic nebrání pustit se do zámkové dlažby pokládání dlažby. Pro dlažbu pěších cest vám budou stačit dlaždice o tloušťce 60 mm, v případě dlažby pro automobilový provoz volte tloušťku 80 mm. Při pokládání poklepejte gumovou palicí od nejnižšího místa dlaždice směrem k nejvyššímu. Spodní vrstvu pod dlažbou přitom nesmíte nijak porušit. Proto po ní nešlapejte ani ničím nepřejíždějte. Když potřebujete upravit tvar dlažby u okraje nebo třeba kolem kanalizačního poklopu, pořiďte si diamantovou pilku a proveďte přesný řez. Přesné dořezy se však zásadně dělají až nakonec, nejdříve se tedy pokládají celé prvky. Kde celá dlaždice nevychází, vynechá se a pak se dořezává.

    TIP: Pokládku zámkové dlažby je třeba dělat ze dvou až tří palet současně, a to kvůli barevnosti (na jedné paletě mohou být jemné odchylky v odstínu). To se eliminuje právě tím, že bereme postupně z více palet naráz, což většinou doporučují i výrobci.

    6. Dlažbu za sucha a pečlivě vyspárujte

    Když už se vám povedlo bez úhony položit všechny dlaždice, zbývá úplný závěr: Vyspárovat je. Je to velice důležitý poslední krok pokládky, který zabezpečí její dlouhodobou funkčnost. Nachystejte si k tomu dostatek křemičitého písku. Měl by vykazovat zrnitost 0-4 mm. Zasypte jím pečlivě a dostatečně mezery mezi dlaždicemi. Proč musíte používat právě křemičitý písek? Vápenný a hlinitý písek představuje velké riziko, že dlažbou proroste tráva a mech, nebo se na ní vytvoří vápenný výkvět. Předpokládáme, že jste veškerou svoji energii nevynaložili na to, aby se vám stalo něco podobného.

    Proto si také na pokládání dlažby a hlavně na její spárování vyberte slunné a suché dny. Také samotný písek musí být dokonale proschlý. Po vyspárování j nutné plochu dlažby zhutnit vibrační deskou opatřenou plastovým návlekem, aby nedošlo k poškození dlažby. Úprava musí proběhnout jak v příčném, tak v podélném směru. Následuje další zasypání. Poté už by měla být dlažba dokonale v rovině.
    Zdroj: https://www.drevostavitel.cz/clanek/zamkova-dlazba-navod-jak-zvladnout-pokladku-svepomoci?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_req_id=uZNoYwBtf3P-202009160712&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box

    Loading...