Tesla

Tesla

Zajímavost od TESLY: TESLA chce na trhu pokročilých úložišť prorazit se sestavou obřích baterií nazvaných Megapack (neustále se zlepšuje díky kombinaci bezdrátových a serverových aktualizací softwaru a má kapacitu 3MWh), které jsou propojeny do Powerhubu a skládají se do Powerpack. Ten může mít maximální energetickou kapacitu až 1 GWh. Díky unikátnímu softweru tak může uloženou přebytečnou sluneční nebo větrnou energii využít k podpoře při špičkovém zatížení sítě.

  • Pro domácnosti TESLA nabízí systém Powerwall, který je nyní nainstalovaný u více než 50 000 domácností.
  • TESLA postavila svou největší lithium-iontovou baterii na skladování energie v jižní Austrálii
  • Automobilka nyní dokončuje závod Gigafactory 3 za dvě miliardy dolarů (zhruba 46,5 miliardy Kč) v Šanghaji, výroba Model 3 začne koncem roku 2019.
  • Gigafactory 4, Berlín která by měl zahájit výrobu v roce 2021, továrna mohla zaměstnat až 10 tisíc lidí. 
  • K elektromobilům a bateriím by se časem mohly přidat i systémy pro filtraci vzduchu, jejichž výrobu Tesla zahájila v souvislosti s aktuální pandemií koronaviru a které byly ve vozech Tesla vždy na velice vysoké úrovni. Časem by to mohla být i robotika, které je Musk velkým fanouškem, a samozřejmě nesmíme zapomínat na SpaceX a The Boring Company, přičemž první si klade za cíl dobývat vesmír a otevřít jej pro turisty, druhá chce zase otevírat prostor pro cestování pod zemí. Obě vede Elon Musk
  • Tesle a dalším společnostem Elona Muska někteří předvídají budoucnost největšího technologického konglomerátu tohoto století, který by mohl hrát stejnou roli, jako v minulosti držel například konglomerát General Electric, založený mimo jiné i Thomasem Edisonem. 
  • Tesla je zvýhodňována, mimo jiné, díky zmíněným eko kreditům, které prodává jiným automobilkám, když nevyrábí dostatek elektrických aut. A dostala pobídku spojenou s výstavbou továrny u Berlína ve výši 1 miliardy EUR (3.2.2021).

Megapack je vyrobený po vzoru obří sestavy baterií, kterou Tesla v roce 2017 vybudovala v Hornsdale na jihu Austrálie. Tento systém nazvaný Powerpack má kapacitu 129 MWh a nabíjí ho nedaleká větrná elektrárna. V případě blackoutu je Powerpack schopný poskytnout energii až pro 30 tisíc domovů. 

  • Rychlá výstavba, z nich dokáže Tesla sestavit za méně než tři měsíce velké úložiště s kapacitou 1 GWh. modulární stavba Megapack zabere až desetkrát méně času než současné baterie a díky své kompaktnější velikosti jsou "vhodné i pro napájení menších měst a regionů".
  • Modulární systém Megapack se stane velkou konkurencí pro tradiční elektrárny spalující fosilní paliva.
  • Společnost PG&E plánuje v kalifornském Moss Landing vybudovat gigantické úložiště energie o kapacitě 567 MWh, z čehož 182,5 MWh poskytne právě Tesla pomocí Megapacků. 
  • více

Tesla, zprávy z trhu:

9.7.2021 Automobilka Tesla začala s oficiálním prodejem svého vozu Model Y v České republice. Jeho cena začíná na částce 1,7 milionu korun a dodání se nyní odhaduje na září tohoto roku. Společnost Elona Muska zároveň oznámila, že zvýší ceny u svých vozů Model S a Model X. Cena těchto automobilů naroste podle informací webu Electrek o pět tisíc dolarů, tedy přibližně o 110 tisíc korun.

https://www.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/tesla-spustila-prodej-modelu-y-v-cesku-u-dalsich-typu-opet-zvysi-cenu-1382016?<br>

28.6.2021 Tesla kvůli chybě softwaru svolá více než 285.000 vozů vyrobených v Číně i dovezených do Číny, oznámil čínský regulátor. Aktualizace softwaru se týká Modelu 3 a Modelu Y, možná chyba souvisí s asistovanou jízdou a regulací rychlosti (ČTK)

23.6.2021 Americký výrobce elektromobilů Tesla v Číně otevřel svou první nabíjecí stanici se solárními panely a úložištěm energie. Zařízení v tibetském správním středisku Lhasa elektrickou energii generuje ze slunečního záření, uvedla dnes firma na sociální síti Weibo (ČTK)

22.6.2021 2 Americký výrobce elektromobilů Tesla představil plány na vybudování sítě dobíjejících stanic v Číně. Na úseku od východu na západ země dlouhém 5000 km bude 27 stanic na dobíjení elektrických aut. Trasa kopíruje legendární Hedvábnou stezku a měla by být nejdelší trasou s dobíjecími stanicemi v zemi (ČTK).

14.6.2021 Americký výrobce elektrických aut Tesla obnoví transakce s bitcoiny, když těžaři, kteří ověřují transakce, budou více využívat obnovitelné zdroje energie. Uvedl to dnes na twitteru ředitel Tesly Elon Musk. Bitcoin, který je největší a nejznámější kryptoměnou na světě, dnes ve 20:10 SELČ, po Muskově tweetu, posiloval o více než pět procent a jeho hodnota se pohybovala nad 37.360 USD (přes 780.000 Kč). Od 4. ledna si připsal již 34,7 procenta, napsala agentura Reuters. 

https://www.patria.cz/zpravodajstvi/4702716/tesla-bude-podle-muska-prijimat-bitcoiny-vytezene-za-pomoci-ciste-energie.html

7.6.2021 Americká automobilka Tesla upustí od výroby vozu Model S Plaid+ s nejdelším dojezdem. Na twitteru o tom informoval šéf společnosti Elon Musk. Dosud zvažovaný vůz by měl nahradit Model S Plaid, který bude podle Muska nejrychlejším sériově vyráběným autem.

20.5.2021 V listopadu 2019 oznámil třetí nejbohatší člověk planety Elon Musk, že jeho automobilka Tesla začne stavět novou obří továrnu (takzvanou "Gigafactory") pro výrobu elektrických vozů v Německu, srdci evropského automobilového průmyslu.

Tesla si v té době zrovna užívala jízdu v formě růstu cen akcií podpořeného prvními čtvrtletními zisky a hlavně dokončení výstavby továrny v čínské Šanghaji. První vozy Model 3 začaly z jejích linek sjíždět pouhých jedenáct měsíců do prvního kopnutí do země.

  • Giga Berlin je podle nich příběhem začátku příštího roku, a pokud nebude spuštěna do března 2022, nastanou výrobní problémy. 
  • Jedním z prvních kroků Tesly v Německu stalo pokácení 170 hektarů lesa, který uvolnil prostor pro budoucí stavbu, nebyl to zrovna nejlepší start pro firmu, jejímž mottem je "urychlení přechodu světa k udržitelné energii". Automobilka se zároveň zavázala vysadit třikrát více stromů, než jich sama pokácela.
  • Ekology znepokojuje i množství vody, které spolyká provoz továrny, a celkový dopad provozu na vodní podmínky v regionu. 
  • Většina rozlohy továrny leží v ochranném pásmu zdrojů pitné vody a je velmi blízko ke dvěma přírodním oblastem, které jsou velmi citlivé na změny spodní vody. 
  • https://forbes.cz/sprcha-pro-muska-vystavbu-dalsi-gigafactory-brzdi-prisnejsi-naroky-nemcu/<br>

13.5.2021 Výrobce elektromobilů Tesla přestane přijímat platby za auta v digitální měně bitcoin. Rozhodnutí na twitteru oznámil zakladatel Tesly Elon Musk. Důvodem jsou ohledy na životní prostředí. Bitcoin na rozhodnutí zareagoval propadem o přibližně pět procent.

"Jsme znepokojeni stále častějším využíváním fosilních paliv pro těžbu bitcoinů a transakcí s nimi, zejména uhlí, které má nejvyšší emise ze všech paliv," uvedl Musk na twitteru. "Kryptoměna je dobrý nápad na mnoha úrovních a věříme, že má slibnou budoucnost. Ta však nemůže přijít, pokud je to na úkor životního prostředí," dodal Musk. Zakladatel Tesly upřesnil, že společnost nemá v plánu žádné bitcoiny prodávat a začne je opět užívat, jakmile bude mít jejich těžba menší dopad na životní prostředí.

  • Elon Musk v únoru oznámil, že Tesla investovala do bitcoinů 1,5 miliardy dolarů (33,3 miliardy korun) a že začne bitcoiny přijímat jako platidlo. 
  • Bitcoiny pro své fungování potřebují počítače a ty zase elektřinu. Počet počítačů a objem energie, které bitcoiny vyžadují, stále roste, a s tím stoupá i uhlíková stopa digitální měny. 
  • https://www.e15.cz/kryptomeny/tesla-prestane-prijimat-platby-za-sva-auta-v-bitcoinech-napsal-musk-1380461?

6.5.2021 na první pohled se může zdát, že Tesla je z nejhoršího venku. Je jasně nejhodnotnější automobilkou světa a vykazuje jeden zisk za druhým. Jenže je to velice křehká rovnováha, která se může rychle stát minulostí.

Bob Lutz, bývalý viceprezident BMW, Fordu nebo General Motors opakovaně prohlásil, že Tesla je odsouzena ke zkáze. Příznivci kalifornské automobilky jeho slova rádi smétají ze stolu jako pohled člověka, kterému ujel vlak reality, tak jednoduché to ale být nemusí. Lutz je zkušený manažer, který v minulosti opakovaně osvědčil své schopnosti i jisté vizionářství a jeho pohled na věc tak nelze brát na lehkou váhu.

Ve stručnosti řečeno Lutz konstatuje, že Tesla nemá žádnou podstatnou technickou výhodu, je dlouhodobě ztrátová a do zisků se dostává jen díky přeprodejům amerických eko-kreditů nebo tzv. poolování s evropskými výrobci překračujícími limity emisí CO2 stanovené EU. Ti pak mohou prodeje svých aut započítávat společně s Teslou, limity nepřekročit a neplatit tak EU. Tesla si za to ale samozřejmě zaplatit nechá.

To je obchodní model, který sice funguje, ale do kdy? Lutz říká, že Tesla takto jen využívá stavu, kdy s elektromobily začala dříve za cenu ekonomických ztrát pramenících z jejich samotného prodeje, tento stav se ale ostatním automobilkám líbit nebude. Jakmile to začne dávat ekonomický smysl pro ně, nabídnou svá vlastní elektrická auta, která navíc budou Tesle konkurovat, její tržní podíl začne jen klesat, stejně jako její příjmy z prodeje svých na oko nulových emisí CO2. Pokud se pak Tesla nedokáže stát ziskovou bez těchto příjmů, skončí, bude pohlcena jinou firmou či cokoli podobného.

Nikde samozřejmě není psáno, že se to stane. Elon Musk je chytrý člověk podobně jako Lutz a vymyslel už tolik kulišáren, že se Tesla může dostat tam, kam touží. Je ale současně třeba neignorovat současnou realitu a probíhající vývoj, který zatím stále dává zapravdu Lutzovi.

Ano, Tesla má ohromnou hodnotu a byla zisková už 7 kvartálů v řadě, stačí se ale podívat na ten poslední, abychom zjistili, jak se věci mají. Ze svých standardních aktivit Tesla za první kvartál "vyvařila" masivní ztrátu 181 milionů USD, tedy si 3,9 miliardy Kč. Pouze prodej emisních kreditů za 518 milionů dolarů a zisk z nákupu a prodeje Bitcoinů (101 milionů) posunul firmu do plusu. Tak je tomu skoro pořád a než začnete opakovat klišé o tom, že Tesla přece investuje do továren a dalších věcí, podívejte se na její účetní výkazy detailně.

Hrubá provozní marže pouhých 4,5 % (bez započtení oněch kreditů) je extrémně nízká a zatím stále ukazuje jen na neudržitelnost hlavního podnikání Tesly jako takového. Pro méně znalé dodejme, že investice do továren a další dlouhodobé investice provozní čísla nikterak neovlivňují a investice do výzkumu a vývoje, které je pochopitelně ovlivňují, nejsou u Tesly tak vysoké, jak si někteří malují. Jsou v zásadě stabilní a procentně ve vztahu k obratu tedy neustále klesají. Procentuelně jsou pak nižší než u zavedených výrobců, třeba koncernu GM. Nic z toho prostě nedělá dojem, že by Tesla byla za vodou - naopak se s levnějšími modely dostává do stále komplikovanější situace a bez oněch eko-kreditů bude okamžitě ztrátová. Ani Bitcoiny by to nezachránily. Z boje o přežití tak zcela jistě není venku, to nejhorší ji spíše čeká.

Právě v tento moment pak přichází zpráva, kterou by Tesla chtěla slyšet asi ze všech nejméně. Agentura Reuters s odvoláním na francouzský list Le Point informuje, že šéf koncernu Stellantis nepočítá s tím, že by jím řízená společnost nadále vstupovala s Teslou v Evropě do zmíněného poolingu, za což ji dříve FCA (dnes součást Stellantisu) platila desítky miliard korun, velmi podstatnou část jejích zisků.

"S elektrickou technikou, kterou PSA přinesl do Stellantisu, samostatně obstojíme před regulacemi emisí CO2 už tento rok. Proto nebudeme muset dále poolovat s Teslou nebo kýmkoli," řekl mimo jiné Tavares pro Le Point. Není přesně známo, kolik FCA Tesle platil, neboť v momentě uzavření dohody FCA řekl, že Tesle zaplatí až 2 miliardy euro (dnes skoro 52 miliard Kč), nebylo ale známo, za jaké časové období - pravděpodobně v horizontu několika let. Ať už to ale bylo jakkoli, šlo o jeden z největších zdrojů příjmů Tesly a podstatnou součást toho, co jí mění ze ztrátové firmy v ziskovou.

Uvidíme, co bude následovat, pokud ale bude Tesla dál přicházet o tyto příjmy "bokem" a svůj elementární byznys nedostane do černých čísel a neposune své marže podstatně výše, Lutzovo proroctví se může snadno začít naplňovat.

https://www.autoforum.cz/predstaveni/tesla-prave-prisla-o-jeden-z-nejvetsich-zdroju-svych-prijmu-to-nejhorsi-ji-ceka-nikoli-naopak/?

27.4.2021 Americká automobilka Tesla se zbavila zhruba deseti procent z celkového objemu svých bitcoinů, které za 1,5 miliardy dolarů nakoupila letos v únoru. Tato prodaná část, v hodnotě 272 milionů dolarů, přinesla automobilce zisk v hodnotě 101 milionů dolarů. Vyplynulo to z jejích hospodářských výsledků společnosti za první čtvrtletí. I přes tento prodej drží Tesla stále bitcoiny v hodnotě 1,33 miliardy dolarů.

Zisku společnosti také napomohl prodej emisních povolenek konkurenčním výrobcům, konkrétně si tím Tesla polepšila o 518 milionů dolarů. Na jaře již deklarovala možnost zaplatit za vůz Tesla v bitcoinech. Cena jednoho bitconu aktuálně osciluje kolem 55 tisíc dolarů.

"Bitcoinu konferenční hovor Tesly pomohl k zotavení z propadu předešlých tří dnů, kdy se cena kryptoměny propadla dokonce pod 48 tisíc dolarů,"

https://www.e15.cz/kryptomeny/tesla-se-zbavila-casti-nedavno-nakoupenych-bitcoinu-i-diky-tomu-je-ted-v-zisku-1380010?<br>

6.4.2021 Akcie Tesly je nadhodnocená a její cena je jenom 150 dolarů. Tvrdí to Craig Irwin, seniorní analytik ve společnosti Roth Capital. Firma Elona Muska je nyní s velkým náskokem nejhodnotnější automobilovou společností na světě. Podle Irwina ale musí dělat víc, aby dosavadní cenu skoro 700 dolarů za akcii nějak ospravedlnila.

Společnost, která kromě elektromobility působí i v rezidenční fotovoltaice, v pátek oznámila, že odbyt se jí v letošním prvním čtvrtletí meziročně více než zdvojnásobil na rekordních 184.800 vozů, což bylo více, než se na trhu předpokládalo.

Firma těží ze silné poptávky po svých elektromobilech, v poslední době se však podobně jako další výrobci automobilů potýká s globálním nedostatkem čipů. V prvním čtvrtletí nicméně zvýšila produkci na 180.338 vozů ze 179.757 vozů v posledních třech měsících loňského roku. Trh podle průzkumu společnost FactSet počítal s dodávkou pouze 168.000 vozidel v daném období.

https://www.patria.cz/zpravodajstvi/4643952/akcie-tesly-ma-cenu-jenom-150-dolaru-rika-analytik-z-roth-capital-to-by-bylo-o-77-procent-nize-nez-je-nyni.html

26.3.2021 Elon Musk řeší se svou obří továrnou u braniborské obce Grünheide nedaleko Berlína vážný problém. Už v červenci z ní mají začít vyjíždět první elektromobily. Tesla ale pro Gigafactory nemá ředitele ani další klíčové manažery. Zkušené profesionály hlavně pro bateriový průmysl teď totiž nabírá i domácí Volkswagen a právě ten Muskovi potřebné lidi přetahuje.

Ještě nedávno přitom platilo, že továrnu Tesly bude řídit bývalý šéf motorárny Daimleru René Reif. Podle časopisu Automobilwoche ale z dohody sešlo a zkušený výrobní manažer k Muskovi nenastoupí. Není přitom jasné proč. Tesle chybí v Grünheide i šéf výroby. "Jde o naprosto klíčovou pozici, kde lze u Tesly očekávat základní plat 150 až 200 tisíc eur ročně hrubého (v přepočtu přes 5,2 milionu korun)," říká v listu Handelsblatt bývalý šéf Opelu Karl-Thomas Neumann. "V automobilovém ráji, jakým je Německo, by neměl být problém takovou pozici obsadit," dodává Peter Mertens, který v minulosti odpovídal za vývoj v Audi.

Muskovi se to ale nedaří, i když konkurz na šéfa výroby vyhlásil loni v srpnu. Své plány však odmítá změnit a tvrdí, že továrna, která má vyrábět až půl milionu elektromobilů ročně a od příštího roku také baterie, se rozjede podle plánu.

  • V náborovém textu na zmíněnou klíčovou pozici Tesla mimo jiné uvádí, že manažer musí počítat s důležitými hovory také v noční době. Musk vyžaduje nejenom schopnost "pracovat kdykoliv", ale také dlouholeté profesní zkušenosti. Zásadní budou pozice, které označuje jako "25 Guns" (pětadvacet kanonů). Tito lidé budou z Grünheide reportovat přímo jemu.

  • Loni v listopadu Musk dokonce na místě osobně vedl přijímací pohovor s několika kandidáty. Mediální ohlas byl samozřejmě velký, současně se ale ukázalo, že Tesla má s náborem lidí vyhovujících jejím přísným kritériím v Německu potíže. A není to pouze nedostatkem odborníků.

  • https://archiv.ihned.cz/c1-66899790-tesla-versus-volkswagen-musk-nema-lidi-pro-gigafactory-nemci-se-k-nemu-nehrnou

20.3.2021 Tesla by měla ukončit svou činnost, pokud by se ukázalo, že auta špehovala v Číně, či kdekoli jinde. Prohlásil to majitel automobilky Elon Musk v reakci na údajná omezení pohybu amerických elektromobilů kolem čínských vojenských objektů. Čínská armáda se totiž obává dat, která sbírají kamery těchto aut a nad nimiž nemá čínská vláda kontrolu. Údajná kauza automobilky probíhá paralelně se schůzkou americko-čínských diplomatů na Aljašce.

Teslu po oznámení zprávy nepodrželi v závěru týdne ani investoři. Akcie automobilky uzavřely týden o bezmála pět procent slabší, jen během čtvrtka a pátku pak Tesla na burze přišla dokonce o takřka sedm procent, hodnota automobilky tak během dvou propadla o zhruba 46 miliard dolarů, tedy v přepočtu o zhruba jeden bilion korun. 

Automobilka v zemi za Velkou zdí prodala loni přes 147 tisíc aut, což zhruba odpovídá takřka třetině celkové loňské produkce Tesly. A to přesto, že v zemi čelí stále rostoucí konkurenci tamních elektromobilů značek Nio a Geely. 

  • V poslední době se ale vztah mezi Pekingem a Teslou zhoršil. Tamní regulační úřady se zabývají bezpečností a kvalitou vozů Tesly kvůli požárům baterií a přílišnému zrychlování.

Tesla, podobně jako další automobilky včetně americké General Motors, používá několik malých kamer, které jsou zejména vně automobilu. Pomáhají při parkování a při samořízení vozidla. Většina modelů Tesla má i vnitřní kameru nad středním zpětným zrcátkem. Lze ji použít k tomu, aby se zjistilo, zda řidič sleduje silnici, má sluneční brýle anebo se nedívá do klína.

https://www.e15.cz/zahranicni/elon-musk-zavreme-teslu-pokud-spehovala-hodnota-automobilky-mezitim-propadla-o-bilion-1378903<br>

19.3.2021 Vozy Tesla nemohou v Číně k vojenským objektům. Čínská armáda se totiž obává dat, která sbírají kamery těchto aut a nad nimiž nemá čínská vláda kontrolu. S odvoláním na informované zdroje to dnes uvedla agentura Bloomberg. Nařízení majitelům těchto elektromobilů radí, aby parkovali mimo obytné areály, které spadají pod armádu. Zástupce Tesly v Číně věc odmítl komentovat.

8.3.2021 Elon Musk to asi nestihl dát vědět, v Texasu ale buduje obrovskou baterii pro připojení do tamní elektrické sítě. Ta v únoru uprostřed hlubokých mrazu skoro zkolabovala. Tesla by tím udělala velký krok do epicentra americké energetické ekonomiky, napsala agentura Bloomberg.

Projekt energetické úložiště v texaském Angletonu, městečku se zhruba 3000 obyvyteli ležícím jižně od Houstonu, rozjela společnost Gambit Energy Storage, dceřiná společnost Tesly. Baterie má mít výkon 100 MW. To by v horkém letním dnu umožnilo dodávat elektřinu zhruba 20.000 domácnostem.

Byznys Tesly v oblasti uskladnění energie roste procentuálně rychleji než její automobilový byznys, upozorňuje Daniel Finn-Foley z Wood MacKenzie Power and Renewables. Tesla podle také agresivně soutěží o cenu.

Musk sám loni během letního představování finančních výsledků prohlásil, že energetický byznys skupiny je v úhrnu větší než automobilový byznys. Texas by se podle Bloombergu nyní mohl stát epicentrem jeho impéria. Novou raketu tady testuje Muskova společnost pro průzkum vesmíru SpaceX, která hledá v Austinu inženýry pro síť Starlink, jež má v budoucnu umožnit přístup k internetu odkudkoli na Zemi. Novou továrnu Tesla staví v East Austin, městské části Austinu, tentokrát pro chystaný elektrický pickup Cybertruck. První auta by měla začít vyrábět do konce roku.

Texas, který má bohaté zásoby plynu, ropy i velké zdroje větrné a solární energie, prochází v době narůstajícího využívání obnovitelných zdrojů energie proměnou. Únorová krize ale ukázala, jak křehký je v éře klimatických změn zdejší historický systém přepravy energií z velkých elektráren pomocí přenosových sítí. Díky obřím bateriím by šlo texaskou elektrizační soustavu přemodelovat podle rozptýlených středisek výroby elektrické energie, což by mohlo zajistit větší stabilitu, napsal Bloomberg.

https://www.patria.cz/zpravodajstvi/4623431/bloomberg-tesla-buduje-v-texasu-obrovskou-baterii-tajne.html 

5.3.2021 Americký výrobce elektromobilů Tesla bude technickým partnerem dolu na nikl, který je nezbytnou složkou lithium-iontových baterií. Firma podnikatele Elona Muska bude od dolu Goro ve francouzském zámořském území Nová Kaledonie kupovat nikl (ČTK)

23.2.2021 Akcie americké společnosti Tesla se od začátku roku dostaly dnes do mínusu. Dnešní obchodování projížděly s až zhruba 13% propadem, nejvíce od září, i když část ztrát později zase nahnaly. Ve včerejší seanci přišly o 8,5 % a na svoje vrcholové hodnoty při takovémto vývoji ztrácejí už přes 25 %. To je více než 20% úroveň, kterou se obvykle definuje medvědí trh.

Firma amerického podnikatele a inovátora Elona Muska zažila loni i v úvodních měsících letošního roku hvězdný nárůst. Začínala na 85 dolarech, ze kterých se v tomto roce, konkrétně 25. ledna, dostala až na zářivých 900,40 dolarů za akcii. Dnes se po otevření Wall Street akcie Tesly obchodovaly kolem 623 USD za akcii, což značilo více než 12% pokles ze včerejšího závěru.

Podobně jako jiné tituly ji ale zasáhl výprodej technologických akcií s vysokými valuacemi - a také propad bitcoinu. Do něj výrobce elektrických aut nedávno investoval 1,5 miliardy dolarů.

https://www.patria.cz/zpravodajstvi/4613961/tesla-dnes-az--13-od-zacatku-roku-uz-je-v-zaporu.html

11.2.2021 Pondělní oznámení Tesly, že přesunula téměř 8 % svých rezerv do bitcoinů, poslalo cenu této kryptoměny na historická maxima, zatímco akcie Tesly klesly téměř o 6 %. Finanční ředitel společnosti Twitter navíc řekl pro CNBC, že společnost uvažuje přidat bitcoin do své rozvahy (Reuters)

8.2.2021 Výrobce elektromobilů Tesla investoval 1,5 miliardy amerických dolarů ( 32 miliard korun) do krytptoměny Bitcoin. Zároveň oznámil, že v budoucnu hodlá v této virtuální měně akceptovat platby. Spoluzakladatel Tesly Elon Musk již na konci ledna pomohl bitcoinu k rekordnímu růstu o 20 procent, když do popisku na svůj twitterový profil umístil hashtag #Bitcoin.

https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/tesla-investovala-32-miliard-do-bitcoinu-40350332#

3.2.2021 Jako houba po dešti roste nejnovější obří továrna Tesly nedaleko Berlína. Bylo by to obdivuhodné, kdyby si automobilka v pozici nejhodnotnější takové firmy na světě v čele s druhým nejbohatším mužem světa nebrala peníze od obyčejných lidí. Přerozdělování peněz daňových poplatníků je oblíbenou kratochvílí politiků, na skutečně potřebné se při ní ale dostane jen zřídka. Prostředky obyčejných lidí míří spíše k osobám a firmám, které by se bez nich přinejmenším měly obejít. Ovšem, proč si složitě vydělávat, když stačí mít na správných místech ty správné lidi a zajímavé sumy k vám přitečou i bez práce? Dokládá to nejen jistý český premiér, ale také Tesla. Ač se totiž momentálně jedná o daleko nejhodnotnější automobilku světa, v jejímž čele stojí druhý nejbohatší člověk světa, Evropská unie jí podpoří dotací.

Politici prý během uplynulého roku zjistili, že svět je v případě elektromobility závislý na Číně. A pokud dojde na narušení dnes fungujícího řetězce, až už z jakéhokoliv důvodu, může starý kontinent přísahat na Pařížskou klimatickou dohodu od rána do večera, ale nic tím nedokáže. Proto vznikl projekt "Evropská bateriová inovace" mající za cíl tento stav změnit. A z něj se dá brát a rozdávat po hrstech.

Přerozdělovat se v jeho rámci bude 2,9 miliardy Eur (cca 75,2 mld. Kč), což již není zanedbatelná suma. A její největší část si ukousne - uhádli jste - Tesla. Podle informací magazínu Business Insider by měla z tohoto rozpočtu dostat neskutečnou 1 miliardu Eur, tedy asi 26 miliard Kč - více než třetinu z dostupné sumy a přibližný ekvivalent jejího loňského zisku, který byl též bezvýhradně tvořen přerozdělovanými penězi za různé emisní povolenky a podobné věci.

https://www.autoforum.cz/predstaveni/vystavba-nemecke-gigatovarny-tesly-je-uz-neskutecne-daleko-cast-z-ni-platite-i-vy/?

2.2.2021 Tesla svolá skoro 135.000 vozidel kvůli problémům s dotykovými displeji v některých vozech Model S a Model X (The New York Times)

13.1.2021  Výrobce elektromobilů Tesla je o krok blíže působení v Indii, tedy na pátém největším automobilovém trhu. Americká automobilka nyní v indickém městě Béngalúru, kde sídlí řada technologických firem, registrovala dvě společnosti: Tesla Motors India a Energy Private (Reuters)

8.1.2021 Tržní kapitalizace americké společnosti Tesla díky čtvrtečnímu výstupu ceny akcií podniku na další rekord poprvé překonala tržní kapitalizaci Facebooku. Tesla je tak nyní pátou nejhodnotnější firmou na Wall Street, uvedla agentura Reuters. Akcie Tesly, která se věnuje hlavně výrobě elektromobilů, už loni zpevnily o více než 700 %

2.1.2021 Americký výrobce elektromobilů Tesla loni zvýšil odbyt o 36 procent na 499 500 aut. Překonal tak odhady analytiků a jen mírně zaostal za plánem spoluzakladatele Elona Muska, který stanovil cíl půlmilionového odbytu. 

11.12.2020 Radost z prodeje nových akcií Tesly: Měli by se investoři obávat rozhodnutí Tesly prodávat nové akcie? Tasha Keeney z ARK Investment Management na Yahoo Finance na tuto otázku odpověděla, že Tesla je již nějakou dobu hlavní investicí její firmy. Jednou z hlavních investičních tezí přitom jsou robotaxíky, které by podle analytičky měly být v budoucnu velmi ziskové. A prodej nových akcií pak její firma vnímá jako způsob, jak získat zdroje, rozšířit současný počet vozů Tesla na silnicích, tím získat více dat potřebných pro autonomní řízení a celkově uspíšit cestu k robotaxíkům.

Keeney je tedy rozhodnutím Tesly potěšena a rády by viděla "co nejvíce elektromobilů na silnicích". Přípravou na robotaxíky by pro Teslu mohly být vlastní taxi služby s běžnými řidiči, následoval by přechod na autonomní řízení. Ve výsledku by Tesla úplně změnila svůj podnikatelský model, který nyní stojí zejména na jednorázových příjmech z prodeje vozů. Tento potenciál přitom podle analytičky není zřejmě odražen v současné ceně akcií Tesly a řada analytiků s ním ve svých odhadech hodnoty nepočítá. "Tesla je příběhem inovací a proto je důležité všímat si zejména dlouhodobého výhledu", dodala analytička.

Následující graf porovnává vývoj kapitalizace Tesly s kapitalizací Toyoty, VW, Daimleru a GM: 
Zakladatel a šéf elektrické automobilky Tesla v dopise zaměstnancům vyzdvihl potřebu přísné kontroly nákladů v zájmu zachování ziskovosti. Pokud by se toto nedařilo ohlídat, tak hrozí okamžitý propad cen akcií, ve kterých jsou promítnuta mnohá a vysoká očekávání budoucích zisků. Podle Muska investoři vkládají do budoucí ziskovosti vysoké naděje a důvěru a pokud nebudou jejich očekávání naplněna, tak se to promítne v ceně akcií. V posledním roce se ziskovost pohybovala kolem 1%. 
 Tesla ve třetím čtvrtletí dodala 139 300 vozidel, což je nový čtvrtletní rekord. Zvyšuje výrobu ve svých továrnách v Kalifornii a Šanghaji a pracuje na výstavbě dalších dvou závodů (Reuters)

Tesla

Zajímavost od TESLY: TESLA chce na trhu pokročilých úložišť prorazit se sestavou obřích baterií nazvaných Megapack (neustále se zlepšuje díky kombinaci bezdrátových a serverových aktualizací softwaru a má kapacitu 3MWh), které jsou propojeny do Powerhubu a skládají se do Powerpack. Ten může mít maximální energetickou kapacitu až 1 GWh. Díky unikátnímu softweru tak může uloženou přebytečnou sluneční nebo větrnou energii využít k podpoře při špičkovém zatížení sítě.

  • Pro domácnosti TESLA nabízí systém Powerwall, který je nyní nainstalovaný u více než 50 000 domácností
  • TESLA postavila svou největší lithium-iontovou baterii na skladování energie v jižní Austrálii
  • Automobilka nyní dokončuje závod Gigafactory 3 za dvě miliardy dolarů (zhruba 46,5 miliardy Kč) v Šanghaji, výroba Model 3 začne koncem roku 2019
  • Gigafactory 4, Berlín která by měl zahájit výrobu v roce 2021, továrna mohla zaměstnat až 10 tisíc lidí 
  • K elektromobilům a bateriím by se časem mohly přidat i systémy pro filtraci vzduchu, jejichž výrobu Tesla zahájila v souvislosti s aktuální pandemií koronaviru a které byly ve vozech Tesla vždy na velice vysoké úrovni. Časem by to mohla být i robotika, které je Musk velkým fanouškem, a samozřejmě nesmíme zapomínat na SpaceX a The Boring Company, přičemž první si klade za cíl dobývat vesmír a otevřít jej pro turisty, druhá chce zase otevírat prostor pro cestování pod zemí. Obě vede Elon Musk
  • Tesle a dalším společnostem Elona Muska někteří předvídají budoucnost největšího technologického konglomerátu tohoto století, který by mohl hrát stejnou roli, jako v minulosti držel například konglomerát General Electric, založený mimo jiné i Thomasem Edisonem. 

Megapack je vyrobený po vzoru obří sestavy baterií, kterou Tesla v roce 2017 vybudovala v Hornsdale na jihu Austrálie. Tento systém nazvaný Powerpack má kapacitu 129 MWh a nabíjí ho nedaleká větrná elektrárna. V případě blackoutu je Powerpack schopný poskytnout energii až pro 30 tisíc domovů. 

  • rychlá výstavba, z nich dokáže Tesla sestavit za méně než tři měsíce velké úložiště s kapacitou 1 GWh. modulární stavba Megapack zabere až desetkrát méně času než současné baterie a díky své kompaktnější velikosti jsou "vhodné i pro napájení menších měst a regionů"
  • Modulární systém Megapack se stane velkou konkurencí pro tradiční elektrárny spalující fosilní paliva.
  • Společnost PG&E plánuje v kalifornském Moss Landing vybudovat gigantické úložiště energie o kapacitě 567 MWh, z čehož 182,5 MWh poskytne právě Tesla pomocí Megapacků. 
  • více

Tesla, zprávy z tisku:

29.12.2020 Tesla zakončuje svůj první rok prodejů čínských automobilů vedoucím postavením na tomto největším trhu s elektromobily na světě. Elon Musk by ale neměl usnout na vavřínech.

Tesla letos pravidelně překonávala měsíční tržby prémiových elektromobilů, když chrlila sedany ze svého mnohamiliardového závodu otevřeného loni v prosinci v Šanghaji. Rok 2020 byl ale také rokem, kdy se ji snažili dohánět její soupeři. V roce 2021 bude šíře konkurenčního útoku, kterému Tesla čelí, větší než kdy jindy. Trio tamníchh šampionů (Nio, Xpeng a Li Auto) stojí v přední linií proti kalifornské společnosti z Palo Alto. Všechny tyto společnosti, s nimiž se obchoduje v USA, se těší podpoře vládních subjektů nebo internetových gigantů a rychle získávají fanoušky. Také jejich prodeje elektrických SUV, sedanů a crossoverů letos rostly a jejich akcie se svezly na vlně Tesly.

Čína je pro Teslu největším trhem po USA, přičemž prodeje v této asijské ekonomice letos dosáhly 120 000 kusů, podle místních registračních údajů. Tesla svou produkci v Šanghaji neustále zvyšuje, a tak by Čína v příštích letech mohla představovat větší část jejích tržeb a zisků.

Modely 3, které Tesla prodává v Číně, mají vyšší ziskové marže než její vozidla v USA a Evropě. Čína by tak mohla do začátku roku 2022 tvořit více než 40 % prodejů společnosti Tesla, uvedl analytik společnosti Wedbush Securities Dan Ives ve zprávě z 21. prosince . Nyní je to asi 20 %.

Obchodní skupina China Passenger Car Association předpovídá, že Tesla v příštím roce prodá v této zemi až 280 000 vozidel. I když jde o působivý nárůst oproti roku 2020, stále jí zbývá dobýt více než 80 % trhu. PCA na rok 2021 předpovídá celkový prodej 1,7 milionu nových energetických vozidel.

Tesla a její čínští soupeři však také čelí společné hrozbě: konvenčním výrobcům automobilů, kteří rychle přecházejí na elektrifikovaná auta. Volkswagen plánuje v Číně představit do roku 2023 osm elektrických modelů řady ID, a Daimler AG, výrobce luxusních automobilů Mercedes-Benz, uvedl na trh elektrické SUV EQC a v příštích letech plánuje rozšířit svoji nabídku čistě bateriových vozidel na nejméně 10. Zatímco jejich objemy elektromobilů v Číně jsou stále malé (dosud se nedostaly do Top 10) mají tito tradiční obři výhodu v rozsáhlých sítí prodejců, služeb a dodavatelského řetězce.

Čínská vláda mezitím dělá vše pro to, aby odlákala spotřebitele a klasické výrobce automobilů od benzinu pomocí dotací a omezení. Cílem je, aby vozidla s novými pohony představovala do roku 2025 20 % trhu, oproti současným přibližně 5 %.

https://www.patria.cz/zpravodajstvi/4574432/pristi-rok-by-mohla-byt-dominantni-pozice-tesly-v-cine-ohrozena.html

15.12.2020 Páteční vstup Tesly do S&P 500 bude největší v historii. Rozjedou se nákupy za desítky miliard. "Ještě nikdy jsme tak velkou společnost do indexu nezařazovali," prohlásil Howard Silverblatt, analytik firmy S&P Dow Jones Indices, která o složení indexu rozhoduje. Půjde o významnější událost, než byl v roce 1999 vstup tehdy populárního internetového vyhledávače Yahoo! či v roce 2010 investičního konglomerátu Berkshire Hathaway.

Silverblatt naráží na skutečnost, že tržní hodnota Tesly činí v současnosti okolo 570 miliard dolarů. To z ní okamžitě udělá šestou největší společnost v indexu, hned po pěti velkých technologických firmách Apple, Microsoft, Amazon, Alphabet a Facebook. Za Teslou, která se letos stala bezkonkurenčně nejhodnotnější automobilkou na světě, budou teprve následovat právě Berkshire Hathaway legendárního investora Warrena Buffetta či mezinárodní platební a karetní skupina Visa.

Společnost S&P Dow Jones Indices na svých internetových stránkách uvádí, že od složení indexu S&P 500 se nějakým způsobem odvíjí portfolia fondů, které mají ve správě majetek v hodnotě přes 11 bilionů dolarů. Konkrétně zmíněné indexové z této sumy dělají přes čtyři a půl bilionu USD. Z tohoto pohledu je S&P 500 vůbec nejvýznamnějším ukazatelem na globálních akciových trzích.

Celková tržní hodnota firem, jejichž kurzy akcií sleduje, činí přes 30 bilionů dolarů. Po svém zařazení v něm bude mít Tesla více než procentní podíl. Očekává se, že každý pohyb ceny akcie výrobce elektromobilů o 11 dolarů nahoru či dolů pohne indexem o jeden bod. K závěru minulého týdne byla hodnota S&P 500 3663 bodů.

https://archiv.ihned.cz/c1-66858240-fondy-budou-nakupovat-akcie-tesly-za-miliardy-od-patku-budou-v-prestiznim-indexu-s-p-500<br>

11.12.2020 Radost z prodeje nových akcií Tesly: Měli by se investoři obávat rozhodnutí Tesly prodávat nové akcie? Tasha Keeney z ARK Investment Management na Yahoo Finance na tuto otázku odpověděla, že Tesla je již nějakou dobu hlavní investicí její firmy. Jednou z hlavních investičních tezí přitom jsou robotaxíky, které by podle analytičky měly být v budoucnu velmi ziskové. A prodej nových akcií pak její firma vnímá jako způsob, jak získat zdroje, rozšířit současný počet vozů Tesla na silnicích, tím získat více dat potřebných pro autonomní řízení a celkově uspíšit cestu k robotaxíkům.

Keeney je tedy rozhodnutím Tesly potěšena a rády by viděla "co nejvíce elektromobilů na silnicích". Přípravou na robotaxíky by pro Teslu mohly být vlastní taxi služby s běžnými řidiči, následoval by přechod na autonomní řízení. Ve výsledku by Tesla úplně změnila svůj podnikatelský model, který nyní stojí zejména na jednorázových příjmech z prodeje vozů. Tento potenciál přitom podle analytičky není zřejmě odražen v současné ceně akcií Tesly a řada analytiků s ním ve svých odhadech hodnoty nepočítá. "Tesla je příběhem inovací a proto je důležité všímat si zejména dlouhodobého výhledu", dodala analytička.

Následující graf porovnává vývoj kapitalizace Tesly s kapitalizací Toyoty, VW, Daimleru a GM: 


8.12.2020 Tesla Motors v hlášení regulátorovi potvrdila záměr navýšení kapitálu o 5 mld. USD cestou prodeje svých akcií, druhý takový krok za poslední tři měsíce. Akcie mají být prodávány "čas od času" a na aktuálních tržních cenách. Banky mají akcie Tesly prodávat v souladu s jejími pokyny (CNBC)

2.12.2020 Musk: Akcie půjdou do kopru, pokud nebudeme hlídat náklady v zájmu ziskovosti

Zakladatel a šéf elektrické automobilky Tesla v dopise zaměstnancům vyzdvihl potřebu přísné kontroly nákladů v zájmu zachování ziskovosti. Pokud by se toto nedařilo ohlídat, tak hrozí okamžitý propad cen akcií, ve kterých jsou promítnuta mnohá a vysoká očekávání budoucích zisků. Podle Muska investoři vkládají do budoucí ziskovosti vysoké naděje a důvěru a pokud nebudou jejich očekávání naplněna, tak se to promítne v ceně akcií. V posledním roce se ziskovost pohybovala kolem 1%. 

https://www.kurzy.cz/zpravy/568962-musk-akcie-pujdou-do-kopru-pokud-nebudeme-hlidat-naklady-v-zajmu-ziskovosti/<br>

2.12.2020 V ARK Invest jsou asi největší býci na Teslu, jaké nyní na trhu najdeme. Tasha Keeney z této společnosti nedávno hovořila o atraktivitě Tesly, která podle ní a jejích kolegů pramení i z implikací Wrightova zákona. Pokles nákladů na výrobu baterií je tak prý takový, že v roce 2022 bude běžný elektromobil (EV) levnější než auto se spalovacím motorem. Což znamená, že dojde k masivnímu šíření EV. Ekonomka se domnívá, že pro Teslu skutečně není kvůli očekávanému poklesu výrobních nákladů poptávka nejmenším problémem. A navíc by měly růst její provozní marže. 

  • V podstatě stojí na tom, že děláním se učíme, a tudíž snižujeme náklady na vyrobenou jednotku. 
  • Tesla nebude ani zdaleka pouze automobilkou, ale energetickou společností nového typu. S tím, že hodnota akcií bude samozřejmě tvořena všemi aktivitami, od solárních elektráren, přes sklad energie až po různé služby. Počet optimistických příběhů vtěsnaných do jedné akcie tu tak je snad největší na trhu a Tesla bezesporu představuje jeden z největších korporátních příběhů naší doby. A ten je pestrý. Na uživatelské rovině tak můžeme na jedné straně zaznamenat zprávy o létajících střechách, na straně druhé o autopilotovi, který vůz zachránil před kolizí díky tomu, že situaci zhodnotil lépe než řidič. A pestrost přetrvává i na rovině fundamentu. 
  • https://www.patria.cz/zpravodajstvi/4556181/nakopne-teslu-wrightuv-zakon.html<br>

2.12.2020 Tesla nevylučuje spojení s jinou automobilkou. Řekl to šéf společnosti Elon Musk, když v úterý přebíral ocenění od mediální skupiny Axel Springer Media. Tesla by podle Muska byla ochotna jednat s konkurentem, který by spojení považoval za "dobrý nápad", uvedla agentura DPA

1.12.2020 Americká Tesla přibude 21. prosince do širšího amerického akciového indexu S&P 500. Zahýbe to celým trhem, protože správci peněz budou upravovat svoje portfolia, aby tam pro akcie této megafirmy s tržní hodnotou zhruba 538 miliard dolarů našli místo. Tesla do něj vleze najednou, což vzhledem k její tržní velikosti nebylo zcela jisté. Akcie společnosti rostou po otevření Wall Street o 3,3 %.

Na S&P 500 jsou navázány fondy se zhruba 11 biliony dolarů a jejich správce čeká pár rušných týdnů bez ohledu na to, jestli by Tesla do indexu vstoupila najednou, nebo ve dvou tranších. Správci fondů, které sledují indexy, budou muset odprodávat akcie dalších firem, aby mamutímu nováčkovi udělali v portfoliích místo.

Akcie Tesly stouply za letošek zatím o zhruba 580 %. Dnešní růst, pokud se udrží, by byl příjemnou záplatou pondělní 3,1% ztráty, která titul vzdálila rekordnímu maximu z 27. listopadu.

https://www.patria.cz/zpravodajstvi/4555269/tesla-do-indexu-s-p-500-vstoupi-naraz-mamuti-entree-ale-nebylo-jiste.html<br>

1.12.2020 Jihokorejská společnost LG Chem plánuje v příštím roce více než zdvojnásobit výrobní kapacitu bateriových článků, které vyrábí v Číně pro elektromobily Tesla, uvedly zdroje (Reuters)

27.11.2020 Tesla bude do roku 2030 nejhodnotnější firmou světa, říká Čech, který pracuje pro Apple

  • Tesla bude do roku 2030 nejhodnotnější firmou světa, říká Čech, který pracuje pro Apple
  • Tesla jenom na Cybertruck registruje přes 600 tisíc předobjednávek. V současnosti vyrábí asi půl milionu aut za rok a v roce 2030 plánuje být na 40násobku. 
  • https://www.e15.cz/byznys/technologie-a-media/tesla-bude-do-roku-2030-nejhodnotnejsi-firmou-sveta-rika-cech-ktery-pracuje-pro-apple-1375722?<br>

25.11.2020 Tesla překonala hodnotu 500 miliard dolarů, je pětkrát cennější než VW. Akcie ženou vzhůru velké investiční fondy. Ten rozdíl nepřestává bít do očí: evropská skupina Volkswagen za devět měsíců roku 2020 dodala zákazníkům 6,5 milionu aut (jde o bezmála pětinový meziroční pokles), v hrubém vydělala 2,2 miliardy eur (meziroční propad o 85 procent) a její celková tržní hodnota je na úrovni 80 miliard eur. Americká společnost Tesla Motors od ledna do září doručila zákazníkům 320 tisíc elektromobilů (meziročně o 44 procent víc), zisk před zdaněním a odpisy měla 451 milionů dolarů (ovšem nebýt odprodeje emisních povolenek, byla by 700 milionů minus) a její celková hodnota je přes 500 miliard dolarů. 

Během úterý se cena jejích akcií vyšplhala nad 555 dolarů za kus, při dodatečném obchodování se dostala až za hranici 562 dolarů. Jde o více než šestinásobný růst od začátku roku, protože v lednu byla cena akcií 86 dolarů za kus (resp. takový byl ekvivalent, v srpnu se akcie Tesly rozdělily v poměru 5:1). 

https://byznys.ihned.cz/c1-66849170-tesla-prekonala-hodnotu-500-miliard-dolaru-je-petkrat-cennejsi-nez-vw-akcie-zenou-vzhuru-velke-investicni-fondy<br>

24.11.2020 Nový model Tesly Y, který se v Gigafactory 3 u Berlína má začít vyrábět ve druhé polovině roku 2021 bude průlomový - bude to první elektromobil Tesla na světě vybavený zcela novou strukturální baterií.

Automobilka teď zvyšuje produkci článků ve svém pilotním závodě v kalifornském Fremontu a do konce příštího roku chce dosáhnout roční výrobní kapacity 10 GWh, což by mělo stačit na výrobu asi 100 000 Modelů Y.

https://nedd.tiscali.cz/mame-na-dosah-baterie-ktere-nic-nevazi-a-jsou-neviditelne-499398?

12.11.2020 Plat 73 tisíc měsíčně pro dělníka? Musk láká na peníze, které překvapily i Němce. V polovině příštího roku by měla automobilka Tesla otevřít továrnu v německém Grünheide. Elon Musk potřebuje alespoň 7000 zaměstnanců, rozhodl se je lákat na vysoké platy. I v Česku ale patří dělnické pozice v automobilkách mezi ty lépe hodnocené. Vůbec nejnižší nástupní plat by měl činit 2700 eur měsíčně hrubého, tedy v přepočtu 73 tisíc korun. Ten dostanou nekvalifikovaní zaměstnanci. Ti s odborným vzděláním se mohou těšit minimálně na 3500 eur hrubého, což je 94 tisíc korun.

Například ve Škodě Auto je průměrný plat téměř 41 tisíc korun měsíčně hrubého. Hyundai v Nošovicích platí asi 37 tisíc hrubého, v kolínské TPCA pak okolo 35 tisíc. Grünheide leží 250 kilometrů od českých hranic, tedy asi dvě a půl hodiny jízdy. Na dojíždění z Česka je to tedy už daleko.

https://autobible.euro.cz/plat-73-tisic-mesicne-pro-delnika-musk-laka-na-penize-ktere-prekvapily-i-nemce/?<br>

21.10.2020 Americkému výrobci elektromobilů Tesla ve třetím čtvrtletí stoupl čistý zisk o 131 procent na 331 milionů dolarů (asi 7,6 miliardy korun). Za kvartál Tesla dodala rekordních 139 300 automobilů. Automobilka má za sebou páté ziskové čtvrtletí a blíží se ke svému prvnímu ziskovému finančnímu roku. Tržby společnosti se od července do září meziročně zvýšily o 39 procent na 8,77 miliardy dolarů. Analytici dotazovaní společnost Refinitiv očekávali tržby 8,36 miliardy dolarů.

  • za třetí kvartál roku 2020 Tesla dodala zákazníkům 139 300 vozů, což je o 44 procent víc než ve stejném období loni 
  • opět si pomohla daňovými kredity za nízké emise, které prodává jiným automobilkám - ty tentokrát tvořily 397 milionů dolarů, takže nebýt jich, čistý zisk by se propadl do sice malého, ale přesto minusu.
  • Tesla Semi se také začne vyrábět v roce 2021, je to elektrický kamion s plánovaným dojezdem až 800 kilometrů, který si už v předstihu objednalo po stovkách vozů mnoho velkých korporací jako Pepsi, Walmart nebo DHL.
  • Aktuální tržní hodnota Tesly je 393 miliard dolarů. Volkswagen a Toyota, kteří společně vyrobí čtyřicetkrát víc aut, mají dohromady kapitalizaci 250 miliard dolarů.  

Někteří odborníci pochybují o tom, že Tesla naplní svůj ambiciózní plán dodat za celý rok na trh půl milionu vozů. Automobilka si ho stanovila už před pandemií, a aby ho splnila, musela by v posledním čtvrtletí na trh dodat 182 tisíc vozů.

https://auto.ihned.cz/c1-66833700-elektricky-nakladak-bude-pristi-rok-slibuje-tesla-znovu-je-v-zisku-a-znovu-si-pomohla-danovymi-kredity<br>

2.10.2020 Šéf americké automobilky Tesla Elon Musk na twitteru naznačil, že jeho firma, která se zaměřuje na výrobu elektromobilů, příští rok vstoupí do Indie. Tesla by tak na pátý největší automobilový trh světa mohla vstoupit v době, kdy se vláda premiéra Naréndry Módího začíná soustředit na propagaci elektrických aut, uvedla dnes agentura Reuters 

 Tesla ve třetím čtvrtletí dodala 139 300 vozidel, což je nový čtvrtletní rekord. Zvyšuje výrobu ve svých továrnách v Kalifornii a Šanghaji a pracuje na výstavbě dalších dvou závodů (Reuters)

29.9.2020 Tesla si zajistila svá vlastní práva na těžbu lithia v Nevadě poté, co upustila od plánu koupit si zde firmu, uvedli lidé obeznámení s touto záležitostí.

Automobilka v posledních měsících jednala se společností Cypress Development, která usiluje o těžbu lithia z jílových ložisek v jihozápadní Nevadě, ale nedohodly se, uvedli lidé obeznámení s touto záležitostí. Tento výrobce elektromobilů, který slíbil, že sníží své náklady na baterie o 50 %, se místo toho zaměřil na plán těžit v tomto státě lithium sám, jak nastínil minulý týden generální ředitel Elon Musk. Přechod na těžbu je ale středobodem plánu Tesly snížit náklady na baterie a splnit tak slib, že na trh dodá elektromobil za 25 000 dolarů. Tesla si Nevadě zajistila přístup k 10 000 akrům jílu bohatého na lithium a plánuje použít nový, "velmi udržitelný způsob" těžby tohoto kovu. Těžba lithia z jílovitých ložisek je obvykle považována za příliš obtížnou a drahou kvůli nízké míře obnovy. BNEF odhaduje, že asi 5 % celosvětových dodávek vytěženého lithia může do roku 2030 pocházet z nekonvenčních zdrojů, většinou z jílu. Surové lithium se nejčastěji získává odpařováním podzemních kapalných zásob nebo z tradičních dolů. "Tento krok společnosti Tesla podporuje význam jílů jako budoucího zdroje lithia ve Spojených státech," uvedl v e-mailovém prohlášení generální ředitel společnosti Cypress Bill Willoughby s odkazem na plán společnosti Tesla těžit lithium z jílu. Musk uvedl, že Tesla se zaměřuje na vývoj procesu extrakce tohoto kovu pomocí kuchyňské soli místo dražších chemických činidel. 

Rozhodnutí automobilky vyrábět vlastní baterie a k tomu produkovat i s nimi související suroviny má za cíl vedle jednání s externími dodavateli zvýšit i svou interní kapacitu, jak roste poptávka po elektromobilech. Společnost tento měsíc uzavřela pětiletý pakt o surovinách se společností Piedmont Lithium, která má projekt v Severní Karolíně.

https://www.patria.cz/zpravodajstvi/4505640/Tesla-po-zruseni-akvizice-usiluje-o-tezbu-vlastniho-lithia.html

23.9.2020 "Nemáme zatím opravdu dostupné auto. Množství prodaných elektrovozů ve světě stoupá, ale ne dost rychle. Musíme to urychlit, musíme přejít na udržitelnou energetiku," prohlásil Musk a dodal: "A proto zlevníme výrobu baterií na polovinu. Víme, jak na to." Právě vysoké náklady na výrobu baterií jsou důvodem, proč jsou elektrovozy stále dražší než auta se spalovacím motorem. Obecně se udává, že pokud by se cena za kWh dostala na 100 dolarů a méně, elektrovozy by se vyrovnaly benzinovým motorům. Baterie Tesly mají dnes výrobní náklady kolem 150 dolarů za kWh.

V čem je ta Muskova změna? Spíš jde o několik dílčích změn: se svým týmem začnou postupně vyrábět vlastní baterie vlastní technologií. Upraví strukturu i velikost jednočlánků, z nichž se velká baterie každého auta skládá, upraví proces výroby anod a katod, změní také uložení baterie v karoserii auta, kvůli které údajně vyvinuli nový typ slitiny. Kombinací těchto kroků by měla Tesla ušetřit na ceně baterií až 56 procent. Tento nový typ baterií se bude vyrábět i ve fabrice, kterou Tesla buduje u Berlína.

Nebude to ale hned. "Bude nám to trvat 18 měsíců až tři roky," prohlásil Musk, jaký je výhled, kdy se nové baterie a jejich nová výrobní technologie začnou dostávat na trh. Až to nastane, bude Tesla prý moct prodávat vozy od 25 tisíc dolarů, tedy za půl milionu korun. Nyní její nejlevnější Model 3 vyjde na 1,3 milionu korun. Toto auto ještě ale nemá jméno.

Tesla také oznámila, že si začne sama získávat lithium - má údajně novou technologii, jak ho získávat z půdy jen s pomocí soli a vody. "V Americe je tolik lithia, že by mohla všechna auta, která se prodávají, přejít na elektřinu," řekl Elon Musk. Kromě výroby baterií chce Tesla baterie i sama v budoucnu recyklovat.

 Od loňského přelomu léta a podzimu cena jejích akcií vzrostla téměř desetinásobně. Tesla je díky tomu dnes nejhodnotnější automobilkou světa - její tržní kapitalizace atakuje 400 miliard dolarů. Pro srovnání - druhá Toyota, která ročně vyrobí dvacetkrát víc aut (10 milionů vs. půl milionu), je se 188 miliardami dolarů na polovině.

Na tento rozpor ovšem upozorňují někteří profesionální investoři, například zakladatel fondu Pravda Capital Jan Pravda: "Je to automobilka, která neustále balancuje na hraně, má problémy s hotovostí, ale její tržní valuace se počítá v násobcích Volkswagenu nebo BMW. Proč? Protože trhy jsou na drogách a dopadne to pro spoustu lidí špatně." 

https://byznys.ihned.cz/c1-66820080-tesla-zacne-vyrabet-vlastni-baterie-pujde-na-to-ale-jinak-ceny-klesnou-o-polovinu-slibil-elon-musk

5.9.2020 Výrobce elektrických aut Tesla nebyl zatím zařazen do akciového indexu Standard & Poor's 500. Rozhodnutí společnosti S&P Dow Jones Indices je velkou ranou pro investory Tesly, kteří obecně očekávali, že firma bude zahrnuta do indexu díky příznivé červencové čtvrtletní výsledkové zprávě, uvedla agentura Reuters. Akcie společnosti pro oficiálním ukončení obchodování proto klesly až o osm procent.

S&P Dow Jones Indices oznámila, že od 21. září se součástí indexu stanou internetový prodejce Etsy, výrobce polovodičů Teradyne a farmaceutická technologická firma Catalent. Nahradí tak firmy H&R Block, Coty a Kohls.

Indexový analytik S&P Dow Jones Indices Howard Silverblatt odmítl říct, proč nebyla Tesla zahrnuta do indexu S&P 500. "Trh se neustále mění a my to musíme zohlednit v našich indexech," prohlásil Silverblatt.

Tržní kapitalizace Tesly je více než 370 miliard dolarů (8,3 bilionu korun). Je tak jednou z nejhodnotnějších firem na Wall Street. I při poklesu akcií v tomto týdnu z předchozího rekordu o 16 procent zůstává hodnota Tesly vyšší, než hodnota 95 procent současných firem z indexu S&P 500, včetně společností Johnson & Johnson a Procter & Gamble. Firmy Etsy, Teradyne a Catalent mají dohromady tržní hodnotu zhruba 40 miliard dolarů.

https://www.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/akcionari-tesly-neskryvaji-zklamani-automobilka-se-nedostala-do-indexu-s-p-500-1372988?utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz<br>

31.8.2020 U akcií společnosti Tesla (TSLA) a Apple (AAPL) dochází k dnešnímu dni 31. 8. 2020 ke štěpení akcií (tzv. stock split) v poměru 5 za 1 akcii (5:1) u Tesly, resp. v poměru 4 za 1 akcii (4:1) v případě Apple. U obou společností se akcionářům 5x, resp. 4x sníží cena akcie, nicméně počet akcií se zvýší také 5x resp 4x. Celkový objem tak zůstane nezměněn. Držitelům akcií obě tyto korporátní akce administruje Patria Finance během dnešního dne.

28.8.2020 Elon Musk ve čtvrtek řekl, že továrna Tesly v Nevadě byla terčem "vážného" útoku na kybernetickou bezpečnost, čímž potvrdila mediální zprávu, že zaměstnanec společnosti pomohl FBI útok zmařit (Reuters) 

18.8.2020 Zakladatel a šéf americké společnosti na výrobu elektromobilů Tesla Elon Musk se díky pondělnímu růstu ceny akcií firmy stal čtvrtým nejbohatším člověkem světa. Předstihl tak francouzského podnikatele Bernarda Arnaulta, který působí v odvětví prodeje luxusního zboží. Akcie Tesly v pondělí vzrostly o 11 % a obchodování uzavřely na rekordu. Hodnota Muskova majetku tak vzrostla o 7,8 miliardy na 84,8 miliardy dolarů (téměř 1,9 bilionu Kč). Od třetího místa, na kterém je zakladatel a šéf americké internetové společnosti Facebook Mark Zuckerberg, dělí Muska zhruba 15 miliard dolarů. Od začátku letošního roku se už cena akcií Tesly více než zečtyřnásobila a hodnota Muskova majetku se zvýšila o 57,2 miliardy dolarů. To představuje druhý nejvyšší nárůst za zakladatelem a šéfem internetového obchodu Amazon Jeffem Bezosem. Ten je nejbohatším člověkem světa a hodnota jeho majetku letos vzrostla o 73 miliard na 188 miliard dolarů. Bezos těžil z růstu ceny akcií Amazonu, za kterým stál zvýšený zájem o nákupy přes internet v době koronavirové krize.

https://www.patria.cz/zpravodajstvi/4475206/Musk-se-stal-ctvrtym-nejbohatsim-clovekem-sveta.html?utm_source=TOP_EVENTS&utm_medium=e-mail&utm_campaign=Trhy_data_vysledky_PD

24.7.2020 růst Tesly je o obnovitelné energii a ne o elektromobilech". A tento "komponent obnovitelné energie by mohl hodnotu Muskovy firmy zvednout na biliony". Elektromobily jsou totiž pro Teslu jen "první růstovou vlnou". Palihapitiya také míní, že Tesla "se svými bateriemi a softwarem nám všem umožní být v energetice".

"Lidé budou rozzlobení, nebudou chápat a budou se snažit protestovat. A budou se mýlit. Dojde k tomu, že tahle akcie bude reprezentovat celý svět kolem dekarbonizace a udržitelnosti. V prvních letech bylo dobré tuhle akcii držet kvůli autům, to je zřejmé. Ale nyní je výborné jí držet jako sázku na posun směrem k dekarbonizaci, směrem k neregulované energii, směrem ke schopnosti nás všech stát se mikroutilitami

23.7.2020 Americký výrobce elektromobilů Tesla postaví svůj druhý americký závod poblíž Austinu ve státě Texas. Oznámil to šéf společnosti Elon Musk. Tesla tam bude vyrábět užitkový vůz Cybertruck, tahač Semi, osobní vůz Model 3 a také SUV Model Y (ČTK)

23.7.2020 Automobilka Tesla vykázala za druhé čtvrtletí roku 2020 kvartální zisk na akcii ve výši 50 centů. Nejde ani tolik o přesnou výši zisku jako o fakt, že ten je dosažen čtvrtým čtvrtletí v řadě a tento milník Tesle otevírá cestu do prestižního amerického indexu S&P 500. Řečeno stručně: ve velkém její akcie začnou nakupovat fondy a spanilý růst jejích akcií má prostor pokračovat.

Tesla dosáhla kvartálního zisku na akcii 50 centů dle účetní metodiky GAAP a razantně tak odmítla konsensus analytiků, kteří počítali se ztrátou 1,06 dolaru na akcii. Tržby sice meziročně klesly k úrovni 6,04 miliardy dolarů, ale analytici konsensuálně očekávali číslo 5,4 miliardy dolarů. 12měsíční období kontinuální ziskovosti je podmínkou pro rozhodnutí investičního výboru Standard & Poor's a pro zařazení titulu do indexu S&P 500.

  • Muskova automobilka byla totiž znovu zisková, když vydělala 104 milionů dolarů (zisk podle standardů GAAP) 
  • 428 milionů dolarů, firmě přinesl prodej odpustek, respektive emisních kreditů, které od ní nakupují méně zelené automobilky. 

https://www.patria.cz/zpravodajstvi/4457759/tesla-otevira-novou-kapitolu-kvartalni-zisk-ji-posle-do-prestizniho-indexu-s-p-500.html

https://www.patria.cz/zpravodajstvi/4458524/tesla-opet-v-zisku-diky-solarnim-kreditum-komentar-analytika.html

18.7.2020 Ve Státech pak ještě chvíli zůstaneme, a to konkrétně v Kalifornii. Ta je domovinou i hlavním odbytištěm Tesly, ovšem ani v tomto případě nepřinesl druhý letošní kvartál pozitiva. Místo toho tu máme meziroční 48procentní propad registrací, za kterým stojí hlavně pokles zájmu o Model 3, jehož prodeje jsou dole dokonce o 63,6 procenta. Pro Teslu je to o to větší rána, že Kalifornie je pro ni v podstatě jediné ziskové odbytiště, neboť jen z tohoto státu přichází příjmy z prodeje eko-kreditů. A ty jsou obvykle tím jediným, co firmu posouvá z kvartálních ztrát do zisků.

https://www.autoforum.cz/zajimavosti/koronavirus-ma-dalsi-automobilove-obeti-mimo-nestoji-ani-tesla-prisel-dalsi-bankrot/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_req_id=1Uf2ZyyhVbC-202007181242&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box 

15.7.2020 Mohamed El-Erian je jedním z mnoha, kteří si všímají vývoje kolem akcií Tesly. Poukazuje na to, že podle Bloombergu v pondělí během čtyř hodin kupovalo akcie této společnosti 40 000 účtů na Robinhoodovi. V jednu chvíli tak akcie připisovaly asi 16 %, nakonec ale zavřely s 3% ztrátou, a šlo tak o jeden z mála ztrátových dní za poslední týdny. To je taková zajímavost, která možná trochu ukazuje, jak dnes funguje trh. Já bych se dnes ale rád zaměřil zejména na úvahy o tom, že Tesla bude dalším Amazonem.

Logika tohoto pohledu je jednoduchá: Amazon se vydal cestou, na které úplně změnil fungování nejednoho odvětví, řadu firem donutil změnit své uvažování a fungování. Tesla má potenciál podobný, což je zřejmé již nyní, protože to byla právě ona, kdo donutil řadu tradičních automobilek k výraznému posunu k elektromobilitě. Proti tomuto srovnávání Tesly a Amazonu ale také stojí pár argumentů . Pan Bezos v roce 1997 sdělil svým akcionářům, že když bude muset volit mezi současnými zisky a současnou hodnotou budoucího toku hotovosti, vybere si to druhé. V roce 2004 pak hovořil o tom, že důležitější než zisky je volný tok hotovosti. FTAlphaville k tomu dodává, že během posledních 23 let Amazon generoval volný tok hotovosti, který je 2,6 krát vyšší, než jeho zisky. To se pak přímo promítá do síly jeho rozvahy, či schopnosti financovat akvizice z vlastních zdrojů

https://www.patria.cz/zpravodajstvi/4452658/tesla-jako-dalsi-amazon.html

11.7.2020 Majetek generálního ředitele automobilky Tesla Elona Muska v pátek vzrostl o 6,1 miliardy dolarů poté, co akcie Tesly vystřelily o 11 procent. Na žebříčku nejbohatších lidí světa agentury Bloomberg mu tak patří sedmá příčka. Musk přeskočil i legendárního investora Warrena Buffetta a technologické titány Larryho Ellisona z Oraclu a Sergeje Brina z Googlu.

Naprostá většina Muskova jmění je přímo navázána na jeho dva největší byznysové projekty: Teslu a SpaceX. Devětačtyřicetiletý Musk vlastní asi pětinu akcií Tesly, jež tvoří podstatnou část jeho bohatství ve výši 70,5 miliardy dolarů.

Mike Novogratz z Galaxy Digital Holdings ovšem připomněl, že ohodnocení technologických společností roste do astronomických výšin, které nemají racionální opodstatnění. "Jde o klasickou spekulativní bublinu,
Více na https://www.e15.cz/tema/miliardari/elon-musk-stoupa-v-zebricku-miliardaru-je-bohatsi-nez-warren-buffett-1371438?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku&utm_campaign=null

10.7.2020 Tesla by se brzy mohla dostat do indexu S&P 500 poté, co poptávka po akciích tohoto výrobce elektromobilů za poslední rok vzrostla o 500 %. S tržní kapitalizací ve výši asi 250 miliard USD by Tesla patřila mezi nejcennější společnosti, které kdy byly přidány k S&P 500. To by mělo velký dopad na investiční fondy, které sledují tento index (Reuters) 

8.7.2020 Od začátku minulého týdne do konce pondělního obchodování se tržní hodnota společnosti zvýšila na 254 miliard dolarů, tedy o 76 miliard. Jen za tento přírůstek by šlo koupit naráz hned tři tradiční automobilky − General Motors, Ford a Fiat Chrysler. Skeptici se na Teslu zaměřují prakticky od jejího vstupu na burzu v červnu 2010. Závěrečný kurz v první den obchodování byl 25,89 dolaru. Od roku 2010 vzrostl o více než pět tisíc procent. To i přesto, že Tesla až na jednotlivá čtvrtletí zatím nezaznamenala žádný celý rok v zisku. Například za rok 2019 firma prodělala 862 milionů dolarů. To by se však mohlo do budoucna změnit. Ostatně druhá polovina minulého roku a letošní první čtvrtletí skončily v mírném zisku.

  • 3.6.2019 178,97 USD za akcii, 19.2.2020 917,42 za akcii
  • 18.3.2020 361,22 USD, 6.7.2020 1371,58 USD
  • 128 x více automobilů než Tesla v roce 2019 prodali automobilky VW, GM, Ford, Honda, Nissan, Hyundai, Fiat Chrysler a Renault (poměr je: 47 milionů x 367 tisíc), přesto má Tesla o cca 4 miliardy USD vyšší tržní hodnotu než zmíněné automobilky dohromady

https://archiv.ihned.cz/c1-66787860-stacil-tyden-a-tesla-je-no-1-jeji-akcie-leti-vzhuru

1.7.2020 Akcie společnosti Tesla rostou o 3,1 % na 1113 USD a tržní valuace společnosti dosahuje 206 mld. USD. Tesla tak předstihuje japonskou Toyotu a stává se nejhodnotnější automobilkou světa (Bloomberg) 

30.6.2020 Akcie spoločnosti Tesla (TSLA.US) dnes zaznamenali nárast o ďalších 6% a prvýkrát sa obchodujú nad hladinou 1070 dolárov po úniku e-mailov od generálneho riaditeľa Elona Muska zamestnancom s tým, že "v tomto kvartály môžu dosiahnuť zisk". To by mohlo byť rozhodujúce, pretože spoločnosť Tesla by mohla byť zahrnutá do indexu S & P500, ale jedna z podmienok sú 4 po sebe nasledujúce ziskové kvartály, pričom spoločnosť má už za sebou 3 ziskové kvartály. Tesla by mala tento týždeň oznámiť dodávky automobilov za druhý kvartál.

19.6.2020 Výrobce elektromobilů Tesla chce začít stavět závod na jihozápadě Spojených států už ve třetím čtvrtletí tohoto roku. Společnost se snaží získat daňové úlevy, a stále tak váhá mezi státy Texas a Oklahoma. Vyplývá to z dokumentů zveřejněných tento týden, které Tesla předložila zástupcům Texasu. V závodě se má vyrábět vůz Model Y. Tesla sdělila, že do vybudování závodu hodlá investovat zhruba jednu miliardu dolarů (ČTK) 

16.6.2020 Tesla bude od švýcarské společnosti Glencore nakupovat kobalt k využití v továrně na elektrická auta v Šanghaji a v chystaném provozu v Berlíně (FT)

11.6.2020 S tržní kapitalizací více než 190 miliard USD má Tesla stále ještě nějaký kus cesty před sebou, aby dosáhla na Toyotu s valuací odhadem 210 miliard USD, která zahrnuje i 14,3% podíl trezorových akcií, podle údajů sestavených společností Bloomberg. Pokud se Toyota bude držet na současné úrovni, stačí Tesle rally o dalších 11 %, aby ji sesadila na pomyslném trůnu. Tesla již od začátku června nabrala 23 %. Valuace Tesly nabývá úctyhodných hodnot i přes stejně udivující propast v rozsahu těchto dvou automobilek. Kalifornský výrobce elektromobilů vyrobil v prvním čtvrtletí jen 103 000 vozidel, což jsou pouhá 4 % z téměř 2,4 milionů vyrobených vozů společností Toyota.

Tržní konsenzus počítá pro letošek s EPS na úrovni 0,6 USD (GAAP; 3,7 USD non-GAAP), což představuje P/E násobek na úrovni neuvěřitelných 1742x (resp. 278x), říkají analytici Patrie. Pokud budeme uvažovat, že by se terminální hodnota za 10 let měla v klasickém DCF modelu podílet na stávající tržní kapitalizaci zhruba polovinou, tak by se musel EPS při uvažované 10% diskontní míře během oněch deseti let dostat na cca 440násobek letošního odhadu (cca 270 USD/akcii), upřesňují analytici.

https://www.patria.cz/zpravodajstvi/4427362/k-postu-nejhodnotnejsi-automobilky-na-svete-ma-tesla-cim-dal-bliz.html

10.6.2020 Americká automobilka Tesla se stala nejhodnotnější automobilkou světa. Přeskočila tak společnost Toyota. Firma Elona Muska měla ve středu večer SELČ hodnotu 185 miliard dolarů, v přepočtu zhruba 4,3 bilionu korun. Informoval o tom web teslarati.com. Podle serveru je americká automobilka v současné chvíli nejhodnotnější i díky tomu, že je ze všech světových výrobců nejdál v udržitelném vývoji automobilů. Ve středu večer se její akcie na newyorské burze prodávaly za víc než tisíc dolarů za kus. To byl historický rekord. 

Více na https://www.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/nejhodnotnejsi-automobilka-sveta-tesla-oceneni-muskovy-vize-prekonalo-ctyri-biliony-1370537?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku&utm_campaign=null

9.6.2020 Akcie společnosti Tesla, amerického výrobce elektromobilů, opět lámou rekordy. Jejich kurz vzrostl tento týden na burze na nová historická maxima, když překonal hodnoty dosažené letos v únoru. Cenu žene nahoru optimismus ohledně vývoje počtu prodaných vozů. 175 mld. USD je tržní hodnota výrobce elektromobilů Tesla.

 https://archiv.ihned.cz/c1-66775290-nikola-i-tesla-hvezdami-burzy-novacek-na-trhu-jeste-neprodal-ani-auto-a-uz-je-hodnotnejsi-nez-ford

27.5.2020 Tesla snížila ceny svých elektromobilů v Severní Americe až o 6 % po poklesu poptávky po automobilech v tomto regionu během karantény, která se nyní začala uvolňovat. Tesla rovněž uvedla, že služba rychlonabíjení Supercharger již nebude poskytovaná zdarma nových zákazníkům sedanů Modelu S a SUV Modelu X (Reuters) 

15.5.2020 Automobilka Tesla hodlá koncem letošního či začátkem příštího roku začít ve svých elektromobilech Model 3 používat novou levnou baterii s dlouhou životností. Ta by měla snížit ceny elektromobilů zhruba na úroveň benzinových vozů. Informovala o tom agentura Reuters s odvoláním na zdroje obeznámené s plány podniku (ČTK) 

12.5.2020 Generální ředitel Tesly Elon Musk v pondělí uvedl, že výroba v továrně na výrobu automobilů v USA v Kalifornii se obnovuje, čímž odmítá nařízení, aby zůstala uzavřená. Říká, že pokud bude někdo muset být zatčen, měl by to být on (Reuters)

11.5.2020 Pokud před některým z fanoušků Tesly vyslovíte jméno Bob Lutz, prakticky na sto procent můžete počítat s mimořádně alergickou reakcí. Zrudnutí je jen pouhým počátkem, stejně jako následné osypky. Bývalý viceprezident BMW, Fordu, Chrysleru a GM totiž dlouhodobě vystupuje proti kalifornskému výrobci elektromobilů, který považuje víceméně jen za nafouklou investiční bublinu. Na její splasknutí dle Lutze přitom mělo dojít již dávno, realita se však nakonec ukázala být opačnou.

https://www.autoforum.cz/predstaveni/byvaly-sef-bmw-fordu-ci-gm-popsal-proc-je-tesla-je-odsouzena-ke-zkaze/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu

8.5.2020 Kalifornská Tesla, proslulá hlavně výrobou elektromobilů, se chce prosadit na trhu s energetikou. Kromě produkce solárních střech, které se vedle aut především věnuje, má její šéf Elon Musk v úmyslu stát se gigantem v poskytování elektřiny, jež má být ekologicky udržitelná.

  • Tesla se chce stát se globálním velikánem mezi dodavateli služeb (např. energetická skladiště Powerwall, Powerpack a Megapack- baterie Tesly jsou využitelné i pro větrné a solární zdroje a lze v nich snadno ukládat energii) 
  • softwarová platforma Autobidder, ta má pomoci propojit energetické systémy a maximalizovat využití energie tak, aby s pomocí Autobidderu fungovaly jako spolehlivá elektrárna. Jinými slovy - program má pomoci obnovitelnou energiii ještě zeefektivnit a monetizovat. "Autobidder je obchodní a kontrolní platforma fungující v reálném čase, která poskytuje správu aktiv a optimalizaci portfolia na základě cen, umožňuje vlastníkům a operátorům konfiguraci provozní strategie maximalizující výnosy podle jejich obchodních cílů a rizikových preferencí.
  • Platforma dokáže tvořit prognózu cen a generování energie, predikovat zatížení sítě, optimalizovat energetický průtok a vytvářet chytré nabídky energie. Autobidder se dá navíc propojit i se zařízeními jiných značek, než je Tesla více: https://www.czechcrunch.cz/2020/05/konglomerat-budoucnosti-jmenem-tesla-vedle-elektroaut-elon-musk-nastupuje-take-v-energetice-a-hleda-dalsi-prilezitosti/
  • Tesla má ve Velké Británii vybudovaný poměrně slušný akumulátorový byznys, který by se měl stát základním pilířem nové snahy dodávat elektrickou energii do britských domácností. Firma si již podala žádost o licenci u britského energetického regulačního orgánu, která by jí dodávky elektrické energie měla umožnit. 

Zdroj: https://www.lidovky.cz/byznys/firmy-a-trhy/elon-musk-predstavil-dalsi-velkolepe-plany-udrzitelnou-energii-chce-zasobit-svet-zacne-v-britanii.A200507_161124_firmy-trhy_tesa

22.4.2020 Podle analytiků Credit Suisse může současná epi-ekonomická situace ve světě posílit konkurenční náskok Tesly před tradičními automobilkami. Podle Emissions Analytics jsou emise z pneumatik až tisíckrát horší než emise z výfuků automobilů (tento typ znečištění způsobený opotřebením pneumatik je na rozdíl od motorových emisí neregulovaný
 )Tradiční automobilky, které se snaží dohnat její náskok v elektromobilních technologiích, totiž musí nyní šetřit a držet si hotovost. Tudíž nemohou tolik investovat do výzkumu, vývoje a produkce elektromobilů. Ta je přitom zatím pro ně sama o sobě ztrátová. FTAlphaville ale tento závěr trochu rozporuje s tím, že tržní podíly Tesly v Evropě již začaly znatelně klesat. Což by mohlo znamenat, že konkurence Teslu již začala znatelně dohánět, a tudíž výše uvedené může být relevantní tak maximálně pro zbytek světa. 

  • u klasického rodinného hatchbacku na zcela nových, správně nahuštěných pneumatikách jsme zjistili, že vůz emitoval 5,8 gramu částic na kilometr. Ve srovnání s regulovanými mezními hodnotami emisí výfukových plynů 4,5 miligramů na kilometr je zcela neregulovaná emise opotřebení pneumatik vyšší o více než 1 000. 
  • https://www.patria.cz/zpravodajstvi/4390707/krizova-konkurencni-vyhoda-tesly-a-maly-emisni-zadrhel.html

3.4.2020 Dodávky elektromobilů Tesla Motors dosáhly v prvním čtvrtletí 88400 ks při odhadu 78052 ks (Bloomberg) 

17.1.2020 Americký regulátor přezkoumá stížnost, že 3 modely automobilky Tesla, potenciálně 500.000 vozů, mohou znenadání samovolně zrychlovat. Na americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) se obrátil nejmenovaný stěžovatel, který shrnuje 127 předchozích stížností adresovaných témuž regulačnímu úřadu. Ty se týkají 123 vozů, 110 nehod a 52 zranění. Tesla se ke zprávě zatím nevyjádřila, napsala dnes agentura Reuters

13.11.2019 Česko: Model 3 cena 1 199 200 korun, verze s jedním elektromotorem a pohonem zadních kol. Dojezd by tento vůz měl mít podle webových stránek výrobce lehce přes 400 kilometrů. Tesla také verzi Long Range, která má pohon všech čtyř kol, dva elektromotory slibující dojezd 560 kilometrů a vyjde na 1 426 200 korun. Nejdražší verzí Modelu 3 je Performance s pohonem všech čtyř kol a dvěma elektromotory, která podle webových stránek Tesly vyjde na 1 611 200 korun. více

13.11.2019 Tesla ve třetím čtvrtletí zvýšila dodávky zákazníkům proti předchozím třem měsícům o dvě procenta na rekordních 97 000 vozů. Zároveň uvedla, že v celém letošním roce hodlá dodat 360 000 až 400 000 vozů.

29.10.2019 Tesla v roce 2016 uvedla, že by do roku 2018 chtěla vyrábět více než 500 000 vozidel typu Model 3, což se jí nepodařilo. Letos chce dodat na trh 360 000 až 400 000 svých elektromobilů - toto číslo přitom zahrnuje všechny modely značky.

30.9.2019 Tesla má nový typ baterie, která zaručeně vydrží 1,6 milionu najetých kilometrů, Platforma Robotaxi počítá s tím, aby každý majitel Tesly mohl nechat své auto "pracovat" během času, co ho nepotřebuje a tento elektromobil tak bude sám jezdit ve stylu Uberu, ale zcela bez řidiče. více

zobrazit více..
Loading...