Sdílená doprava

Sdílená doprava

Volkswagen od 27.6.2019 v ulicích Berlína (na ploše cca 150 kilometrů čtverečních v rámci služby WeShare nabízí k pronajmutí prostřednictvím mobilní aplikace 1500 vozů e-Golf s elektrickým pohonem. Pronájem bude zpočátku stát 0,17 eura (4,33 korun) za minutu. Od září pak budou zavedeny tři tarify s průměrnou cenou 0,29 eura (7,38 korun) za minutu.

  • Požadavek vlastnil chytrý telefon a kreditní kartu, bylo mu nejméně 21 let, měl rok řidičský průkaz a byl zaregistrovaný na německé adrese.
  • více

Dle aktuálního koncernového zveřejnění stane, kdy kupodivu hned prvním následníkem Berlína má být již v příštím roce právě Praha. Následovat má Hamburk, další plány rozšíření do velkoměst pak koncern zatím nesdělil. Na české ceny si ještě budeme muset počkat, stejně jako na oficiální oznámení nabídky vozu. Vzhledem k časovým "elektro" plánům domácí automobilky je však vcelku jisté, že by se mělo jednat o Citigo-e iV.

Carsharingová služba Anytime samozřejmě není jedinou společností, která službu sdílených automobilů v Praze provozuje. Největší množství aut má v Praze k dispozici služba Car4way, malé žluté elektromobily, mikroautíčka vybavená automatickou převodovkou, si pak můžete zapůjčit od firmy Revolt. Mezi další firmy patří například Ajo, která nabízí auta na LPG, nebo služba Autonapůl, která byla vůbec první službou tohoto druhu v Praze. 

Auta ke sdílení stojí v našem hlavním městě skoro na každém rohu a člověk si je skrze aplikaci a mapu s aktuálním rozmístěním snadno sežene zhruba do deseti minut. Vzhledem k tomu, že situaci s nedostatkem parkovacích míst se Praze dlouhodobě nedaří vyřešit, lidé budou chtít ušetřit a jejich vlastní auta většinu času prostojí u obrubníků, vypadá to, že carsharingových služeb bude přibývat.  více

Proč používat Carsharing:

Z auta se stává komodita v komunitách měst, vlastnění vozidla (používáme ho průměrně 7 % času) přestává dávat smysl. Carshering je jedním ze základních článků sdílené ekonomiky projektu Velký reset.

  • Řeší parkování, snadného a bezplatného parkování v modrých a fialových zónách ve všech městských částech po celé Praze.
  • Když budou chtít něco převézt, půjčí si kombíka, na víkend kabriolet a přes týden budou jezdit metrem. 
  • Platí se za projeté kilometry, auto jsou spolehlivá.
  • Eliminuje se riziko z poškození cizího vozidla.
  • Úspora za pořízení vlastního vozu.  
  • Řidiči nemusí o auto pečovat.  
  • S rostoucím stupněm vzdělání klesá potřeba vlastnit automobil.
  • Auta ke sdílení stojí v našem hlavním městě skoro na každém rohu. 

29.11.202 Poptávka po sdílených elektrokolech, koloběžkách či skútrech se ve světě kvůli pandemii koronaviru propadla o desítky procent. Ze stejné příčiny se ale bude část veřejnosti vracet do městské hromadné dopravy jen zvolna či vůbec, věří provozovatelé služeb typu Lime, Rekola či Freebike, které loni jen v Praze zaznamenaly 1,7 milionu výpůjček. Hráči na trhu mikromobility si uvědomují možný potenciál růstu a neváhají na něj vsadit vysoké investice.

Například evropská přepravní platforma Bolt, která sdílí také elektrokola a koloběžky ve více než třiceti zemích, investuje v příštím roce přes dvě a půl miliardy korun. Svou flotilu ve stovce převážně evropských měst rozšíří na 130 tisíc kol a koloběžek. Bolt tvrdí, že se tak stane největším evropským poskytovatelem těchto služeb. V Česku kromě Prahy působí v Pardubicích, Olomouci a Boskovicích.

"Na expanzi našich služeb máme v Česku pro příští rok připraveno několik set milionů korun. Sdílených prostředků provozujeme přibližně tisíc. Tento počet chceme zvyšovat a pronikat do dalších českých a moravských měst,"

Restart služeb po koronaviru by nemusel trvat dlouhé roky. Například londýnské koloběžky Lime už v červnu využil denně více než dvojnásobek uživatelů než před pandemií. Jedna koloběžka tak byla denně využita v průměru 4,5krát, napsal šéf firmy Wayne Ting s tím, že mezi únorem a dubnem stoupla o třetinu průměrná doba, kterou uživatel strávil na koloběžce.

Mikromobilitě věnují pozornost také automobilky. Na loňském autosalonu v Ženevě představila Škoda Auto městský koncept elektrokola Klement. Provozuje také platformy BeRider, HoppyGo a Uniqway. Automobilka také spolupracuje s německou společností Nextbike, jež v Česku nabízí sdílená kola mimo jiné i v Mladé Boleslavi. Podobně postupuje mnoho dalších automobilek. Vlastní společnost pro městskou mobilitu například letos představil Seat.

V Česku mikromobilita v posledních letech zažívala vzestup. Nejvýznamnější trojka - Lime se svými koloběžkami a tuzemské služby sdílení kol Rekola a Freebike - zaznamenaly loni v Praze 1,7 milionu výpůjček, přičemž uživatelé najeli přes tři miliony kilometrů. Ve špičkách využívalo jeden prostředek až dvacet osob denně.

https://www.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/nova-vlna-elektrokol-a-kolobezek-zaplavi-ulice-lime-ci-bolt-se-chteji-vratit-silnejsi-1375700?

23.8.2020 ledabyle pohozených zelených koloběžkách od firmy Lime či typicky růžových bicyklech od společnosti Rekola už slyšel asi každý. V Česku však operuje více než 20 dalších firem nabízejících sharingové služby. Jen po Praze se tak prohání tisíce sdílených kol, koloběžek, skútrů a aut, ostatní větší města jako Brno nebo Olomouc nezaostávají. Některé z těchto společností, například re.volt, GoDrive či GreenGo, mají ve svých flotilách i elektromobily.

https://byznys.ihned.cz/c1-66800060-nestihate-muzete-si-pujcit-sdilene-vozitko-uz-pres-20-firem-nabizi-v-cesku-kolobezky-kola-skutry-ci-elektromobily

1.7.2020 Počet uživatelů carsharingu, tedy sdílených aut, v Evropě letos překročí 15 milionů, což je o 70 procent více než před dvěma roky. Na starý kontinent tak připadá přibližně polovina celosvětového trhu sdílené mobility. Počet sdílených aut se v roce 2020 zvýší o polovinu na 150.000 vozů. Vyplývá to z předpovědi společnosti Deloitte (ČTK)

zobrazit více..
Loading...