Auta v roce 2022

Od poloviny roku 2022 budou všechna nová vozidla v EU plná moderních bezpečnostních technologií. Chytré technologie by měly být součástí nově představených automobilů od léta 2022, nově vyrobené a ale starší modely budou mít výjimku. Ta skončí až o dva roky později - od poloviny roku 2024 jimi budou muset být vybavena všechna nová auta.

V Evropě loni za silnicích zemřelo zhruba 25 tisíc lidí, europoslanci předpokládají, že nová nařízení pomohou počet mrtvých snížit o pětinu. Pravidla budou platná pro všechny členské země Unie a jednotlivé státy už je nemusí schvalovat.

  • Auta budou například číst dopravní značky a přebírat podle nich rychlostní limity, budou detekovat chodce či cyklisty a při couvání budou sama hlídat nebo zobrazovat, zda tam není či se neblíží překážka. V případě nutnosti sama zastaví. V každém voze bude také systém, který zabrání vyjetí z jízdního pruhu.
  • Řidič bude mít možnost systém vypnout - v zákoně je zmíněno, že to bude možné, pokud bude vykazovat chybovost. Při novém nastartování vozu ale bude muset být hlídání rychlosti opět funkční. Řidič bude moci kdykoliv limity překročit, a to i se zapnutým systémem. Politici uznali, že vyšší rychlost může být v řadě případů nutná, například pro ukončení předjíždění. Lidem tak zůstane více kontroly nad chováním automobilu. "Jde o asistenční režim, který nám má jízdu například v městech usnadnit, nikoli ji omezovat,"
  • Debaty vyvolal také systém nouzového brzdění. Auta by měla sama před překážkou zpomalit, pokud to ani přes varování nezačne dělat řidič sám. Mohou ale nastat situace, že systém selže a bude brzdit bezdůvodně.
  • Teoreticky se může stát i to, že srážka bude v dané situaci dobrým řešením. Systém by měl navíc vyhodnocovat i pozornost řidiče, tedy zda je brzdění v danou chvíli vůbec schopen.
  • Dalším trendem bude 100 % recyklovatelnost vozů po roce 2025 (lze předpokládat další zdražení vozů)

Nová pravidla připravují vozidla na budoucnost, kde se očekává provoz bez řidičů, a vozy permanentně připojené k internetu, tedy zranitelné vůči kybernetickým útokům. Řeší i možnost, aby vozy mohly jezdit autonomně v konvojích.

Černá skříňka

Obdobná obava panuje i u systémů hlídajících rozptýlení, tedy to, zda se řidič dívá jinam, než má - zpravidla na mobilní telefon. I zde došlo ke změnám proti původnímu návrhu. Nařízení vysloveně zakazuje, aby systém ukládal údaje o nesoustředěnosti řidiče, aby tato data nemohla být později využita v jeho neprospěch.

Zároveň ale evropské nařízení brání, aby se z toho dalo zjistit, o jaký vůz šlo a kdo řídil. Využívat se má "pouze pro účely zkoumání a analýzy nehod". Není ale jasné, zda bude údaje, které budou přístupné policii, možné využít například v soudních sporech v souvislosti s následky dopravních nehod. Řidič vozu s černou skříňkou by mohl být znevýhodněn proti majitelům starších aut bez ní. V původním návrhu se měla zapisovat data dlouhodobě, nově se zapíší jen ta krátce před nehodou.

Nové nařízení by mělo automobilkám pomoci. Masové nasazení nových technologií totiž sníží jejich výrobní náklady. "Posiluje to konkurenceschopnost evropských výrobců aut na celosvětovém trhu," prohlásil Timo Harakka, finský ministr pro zaměstnanost.

Zdroj: https://www.lidovky.cz/byznys/auto/auta-se-od-poloviny-roku-2022-zmeni-podivejte-se-co-vsechno-budou-muset-nove-vozy-splnovat.A191112_201117_ln-auto_rkj


zobrazit více..
Loading...