Digitalizace

p>Digitalizace (UI, robotizace, moderní technologie, 5G sítě, satelitní internet atd.) je jedním z nástrojů jak se může současná civilizace dostat ze současné koronavirové krize (2020-2021).

Digitalizace, trendy:

Superzbraní budoucnosti, ale i super-zdrojem peněz se může stát univerzální umělá inteligence, která si bude moci poradit prakticky se vším. I když k ní je dnes ještě poměrně dlouhá cesta, už nyní panují obavy o její zneužití jak soukromými firmami jako generátor prakticky nekonečných zisků a monopolního ovládnutí ekonomiky, tak mocenským využitím některým ze států. 

  • Podle průzkumu společnosti Polaris Market Research dosáhne hodnota trhu kolem hlasového ovládání v dalších pěti letech 150 miliard dolarů (2020). Hlasové ovládání najdeme ho dnes všude kolem nás - v chytrých telefonech, automobilech, či zařízeních na ovládání domácnosti. Do budoucna lze také očekávat zapojení hlasu jako biometrické funkce, tedy ověřování a přihlašování se pomocí hlasu. Hrozbou je ovšem bezpečnost.
  • Zákazníci tak mění své návyky díky krizi, Zvyšuje se poptávka po rozvážkách zboží i jídla. Častější je také řešit věci přes videohovor. Nárůst zaznamenalo užívání jak Zoomu, tak i aplikace Teams od Microsoftu.
  • Podle šéfky Evropské centrální banky Christine Lagardeové koronavirová krize zrychlí rovněž digitalizaci v průmyslu o 70 až 75 %. Digitalizace se již delší dobu týká i plateb a celého bankovního sektoru.
  • Marketing se tak do jisté míry vydává cestou určité hyperpersonalizace, která je schopná utvořit unikátní produkt každému zákazníkovi. Stačí cílit u každého na jiný aspekt jeho potřeb a tužeb. 
  • Nové aplikace napříč obory (burza, letecká doprava, zemědělství, průmysl, zdravotnictví, školství, životní prostředí, soudnictví, obchod atd.)
  • Roste obliba takzvaných no-code řešení, která umožní vcelku rychle vytvořit webovou stránku či aplikaci, aniž by člověk uměl kódovat. Uživatelský příjemné programy na design výrobků a grafiku bez nutnosti znalosti programování
  • Státní zpráva zejména v Česku trend digitalizace zaspala

Digitalizace, zprávy z tisku:

11.12.2020 Potřebujeme dohled nad daty, jinak algoritmy a umělá inteligence podkopou důvěru v demokracii a instituce, říká expert. V otázce regulace digitálních dat, kterými disponují velcí hráči jako Facebook, Google nebo Apple, byly uplynulé týdny bohaté na události. Velká Británie oznámila plán na vytvoření nového regulačního orgánu, který by dohlížel na konkurenci mezi internetovými firmami. Ještě předtím představila Evropská komise svůj návrh zákona o správě dat (Data Governance Act), který je součástí širší snahy o regulaci digitálního prostředí. Svůj vlastní plán v listopadu oznámila i Čína. A ve středu přišla z USA dosud nejzávažnější právní hrozba pro Facebook: tamní úřady největší sociální síť zažalovaly kvůli porušování soutěžních pravidel a de facto ji chtějí zbavit Instagramu a WhatsAppu.

  • Podle Dalibora Vavrušky, bývalého hlavního stratéga pro digitální konektivitu v londýnské Citigroup, je nyní v sázce dokonce západní demokracie. Pravidla datové kontroly a etiky jsou nutná zejména proto, že se na nás chystá nástup umělé inteligence, kterou velké technologické firmy mohou zneužít. 
  • Vavruška volá po takzvané datové suverenitě, tedy právu jednotlivých zemí udržet si kontrolu nad určitými citlivými daty, například spojenými s identitou lidí
  • Provozovatelé technologií navíc budou tlačit na spotřebitele, aby souhlasili s věcmi, kterým nerozumí. Nástup algoritmů, které už teď určují náš přístup ke každodenním zprávám, mění svobodný tok informací na tok dezinformací. Takzvaný fact checking ale pak u lidí vyvolává obavy z orwellovského Ministerstva pravdy.  
  • Datové technologie již dnes ovlivňují postavení lidí ve společnosti, jejich chování a bezpečnost. V kombinaci s umělou inteligencí mají ohromnou moc. Izraelský historik a filozof Yuval Harari je nedávno přirovnal ke zbraním. Systém řízení naší společnosti na nástup takhle mocných technologií není připraven. Musíme omezit nakládání s nimi, abychom ochránili naši společnost. Zároveň ale musíme chránit vlastnictví dat a ctít volnost obchodu, abychom využili jejich potenciál. 
  • Některé mantinely se i tady musí nastavit dopředu, stejně jako to děláme u zbraní nebo léků. Pokud se tak nestane, vliv digitálních technologií a byznysové a jiné zájmy s nimi spojené nás mohou přerůst a ztratíme možnosti je kontrolovat. To by mohlo podkopat důvěru v zavedené instituce - v demokracii, svobodu, v národní státy, pracovní trh a podobně. 
  • Zaprvé, firmy jako Google nebo Facebook na internetu původně koncipovaném v duchu decentralizace a neziskovosti začaly nabízet čím dál víc centralizované ziskové služby. Zadruhé, začaly provádět obří sběr a analýzu uživatelských dat, což uživatelům nemuselo být vždy jasné. Za třetí, Google a Apple ovládly trh s operačními systémy pro chytré telefony, což jim také dává mnoho exkluzivních dat. To samozřejmě omezilo spotřebitelské volby v otázkách soukromí a použití těchto dat. Je tu ale i další jev. Spotřebitelé se čím dál víc stávají závislými na konkrétních datových platformách. Jenže některé velké technologické firmy jsou placené za to, že ovlivňují chování uživatelů. Filtrováním informací prakticky omezují svobodnou vůli. 
  • https://archiv.ihned.cz/c1-66857370-data-jsou-jako-zbrane-musime-omezit-nakladani-s-nimi-abychom-ochranili-spolecnost-rika-expert<br>

6.11.2020 Digitální trendy rok 2021

  • Podle průzkumu společnosti Polaris Market Research dosáhne hodnota trhu kolem hlasového ovládání v dalších pěti letech 150 miliard dolarů (2020). Hlasové ovládání najdeme ho dnes všude kolem nás - v chytrých telefonech, automobilech, či zařízeních na ovládání domácnosti. Do budoucna lze také očekávat zapojení hlasu jako biometrické funkce, tedy ověřování a přihlašování se pomocí hlasu. Hrozbou je ovšem bezpečnost.
  • Zákazníci tak mění své návyky díky krizi, Zvyšuje se poptávka po rozvážkách zboží i jídla. Častější je také řešit věci přes videohovor. Nárůst zaznamenalo užívání jak Zoomu, tak i aplikace Teams od Microsoftu.
  • Podle šéfky Evropské centrální banky Christine Lagardeové koronavirová krize zrychlí rovněž digitalizaci v průmyslu o 70 až 75 %. Digitalizace se již delší dobu týká i plateb.
  • Marketing se tak do jisté míry vydává cestou určité hyperpersonalizace, která je schopná utvořit unikátní produkt každému zákazníkovi. Stačí cílit u každého na jiný aspekt jeho potřeb a tužeb.
  • Nové aplikace napříč obory
  • Roste obliba takzvaných no-code řešení, která umožní vcelku rychle vytvořit webovou stránku či aplikaci, aniž by člověk uměl kódovat. 
  • https://www.e15.cz/byznys/technologie-a-media/digitalni-trendy-pristiho-roku-ovladani-hlasem-cileni-na-emoce-programovaci-apky-pro-vsechny-1374904?

2.11.2020 Dva čeští internetoví podnikatelé, Petr a Martin Kasovi, založili před sedmi lety společnost Pilulka Lékárny. Pustili se tak do digitalizace tradičně konzervativního odvětví, které zavádění technologických novinek dlouho odolávalo.

E-shopu a lékárenskému řetězci Pilulka teď pomáhá i pandemie koronaviru: lidé si po internetu kupují vitaminy, roušky nebo dezinfekci. Minulý týden dostal navíc byznys bratrů Kasových dobrou známku i od investorů. Hned během prvního dne obchodování s Pilulkou na pražské burze Start investoři vyhnali cenu akcií vzhůru o 18 procent. Zakladatelé už řekli, že 212 milionů korun, které firma úpisem nových akcií získala, půjdou na posílení pozice na trhu v Rumunsku a k rozjezdu v Maďarsku.

Firmy jako Alza nebo Amazon bude vždy zajímat ta část byznysu, která přináší transakce, ale ne celý ekosystém zdravotnictví. Nás zajímají všechny služby spojené se zdravím. Zákazník ale vidí jenom prodej zboží po internetu nebo kamenné lékárny. Už nevidí to ostatní, třeba jak je kamenná lékárna řízená, jaký má software, aby byla efektivní, jak úspěšně kooperovat s výrobci a distributory. 

https://archiv.ihned.cz/c1-66837690-vitezem-bude-ten-kdo-bude-digitalni-rika-zakladatel-pilulky-kasa-s-pomoci-dat-chce-zlepsit-provoz-lekaren<br>

21.10.2020 Nový normál. Digitální transformace a inovace s pomocí technologií, které umožní hladké fungování i v době mimořádných situací a krizí. Nástup robotů a umělé inteligence. Zavádění disruptivních obchodních modelů a strategií umožňujících expanzi i v časech zpomalení ekonomiky. Rozvoj talentů v době většinové práce z domova. To jsou výzvy, které dnes stojí na čelních příčkách firemních priorit. Jak a proč inovovat zaběhlé procesy? Jak využít digitálních technologií a změnit způsoby práce i komunikace se zákazníky? Jak vzdělávat zaměstnance, čím je motivovat a jak spolupracovat s novými kolegy vybavenými umělou inteligencí? Jak nejlépe vytěžit data a jak zvýšit zákaznickou zkušenost? To je jen zlomek témat, kterým se bude věnovat digitální konference ABSL ve dnech 10.-12. listopadu 2020.

21.10.2020 Markéta Klučková z České spořitelny: Příští rok chceme umožnit 90 procent všech servisních operací digitálně. Česká spořitelna nikdy nebude čistě digitální banka, dál se kromě rozvoje internetového a mobilního bankovnictví bude zaměřovat i na komplexní poradenství prostřednictvím bankéřů a poboček. Musíme mít výborné digitální kanály, ale pořád existují situace, při kterých klient ocení kontakt s poradcem. Budeme dál pomalu snižovat počet poboček, ale nadále zůstaneme velmi blízko klientům, kteří mohou naši pobočku nalézt do 30 kilometrů od svého bydliště kdekoli v České republice. Proto budeme zdokonalovat digitál, který zajistí denní služby a základní operace z pohodlí domova.

https://www.e15.cz/byznys/e15-a-byznys/marketa-kluckova-z-ceske-sporitelny-pristi-rok-chceme-umoznit-90-procent-vsech-servisnich-operaci-digitalne-1374356?

12.10.2020 Průzkum společnosti SAP zjistil, že téměř 3/4 jeho zákazníků zaznamenaly prudký pokles příjmů. Více než 4/5 zároveň uvedly, že pandemie koronaviru je nutí k digitální transformaci (Reuters) 

zobrazit více..
Loading...