Digitalizace

Digitalizace

Digitalizace (UI, robotizace, moderní technologie, 5G sítě, satelitní internet atd.) je jedním z nástrojů jak se může současná civilizace dostat ze současné koronavirové krize (2020-2021).

Po finanční krizi v roce 2008 jsme se stali závislými na rychle se rozvíjejícím, dravém a sílícím druhu hospodářské činnosti - na digitální ekonomice. Ta v mnohém připomíná průmyslovou revoluci devatenáctého století, kdy různá odvětví i firmy prudce rostou, zanikají, spojují se ve snaze maximalizovat to jediné, k čemu jsou určené: zisk a hodnotu firmy pro akcionáře, kterých na rozdíl od 19. století není málo, ale miliony.

Pozice firem jako je Google nebo Facebook je proto v nové digitální ekonomice mnohem mocnější než byla pozice amerických obrů jako byl Standard Oil na konci 19. století před přijetím prvních antimonopolních zákonů. Vliv těchto firem je totiž globální, respektive dosahuje tam, kam dosazuje otevřený internet. V případě Facebooku končí u velké čínské elektronické zdi, za níž začíná království jménem Alibaba, jemuž se nyní čínská komunistická strana rozhodla přistřihnout křidélka.

  • https://zahranicni.ihned.cz/c1-66867270-stat-si-bere-moc-zpet-od-internetovych-gigantu-dukazem-je-osud-jacka-ma-nebo-trumpova-twitteru

Digitalizace, trendy:

Superzbraní budoucnosti, ale i super-zdrojem peněz se může stát univerzální umělá inteligence, která si bude moci poradit prakticky se vším. I když k ní je dnes ještě poměrně dlouhá cesta, už nyní panují obavy o její zneužití jak soukromými firmami jako generátor prakticky nekonečných zisků a monopolního ovládnutí ekonomiky, tak mocenským využitím některým ze států. 

  • Podle průzkumu společnosti Polaris Market Research dosáhne hodnota trhu kolem hlasového ovládání v dalších pěti letech 150 miliard dolarů (2020). Hlasové ovládání najdeme ho dnes všude kolem nás - v chytrých telefonech, automobilech, či zařízeních na ovládání domácnosti. Do budoucna lze také očekávat zapojení hlasu jako biometrické funkce, tedy ověřování a přihlašování se pomocí hlasu. Hrozbou je ovšem bezpečnost.
  • Zákazníci tak mění své návyky díky krizi, Zvyšuje se poptávka po rozvážkách zboží i jídla. Častější je také řešit věci přes videohovor. Nárůst zaznamenalo užívání jak Zoomu, tak i aplikace Teams od Microsoftu.
  • Podle šéfky Evropské centrální banky Christine Lagardeové koronavirová krize zrychlí rovněž digitalizaci v průmyslu o 70 až 75 %. Digitalizace se již delší dobu týká i plateb a celého bankovního sektoru.
  • Marketing se tak do jisté míry vydává cestou určité hyperpersonalizace, která je schopná utvořit unikátní produkt každému zákazníkovi. Stačí cílit u každého na jiný aspekt jeho potřeb a tužeb. 
  • Nové aplikace napříč obory (burza, letecká doprava, zemědělství, průmysl, zdravotnictví, školství, životní prostředí, soudnictví, obchod atd.)
  • Roste obliba takzvaných no-code řešení, která umožní vcelku rychle vytvořit webovou stránku či aplikaci, aniž by člověk uměl kódovat. Uživatelský příjemné programy na design výrobků a grafiku bez nutnosti znalosti programování
  • Státní zpráva zejména v Česku trend digitalizace zaspala
  • Stále více zboží s služeb bude mít nemateriální podobu.

Digitalizace, zprávy z tisku:

15-5-2021 "Nedostatek čipů" tu už půl roku je a ještě dlouho bude. Celosvětový polovodičový hlad je zároveň příběhem toho, jak jsme se i kvůli brutální tržní a geografické koncentraci - tedy tím, že v odvětví dominují jednotky obřích korporací, navíc v konkrétních státech - dostali až do situace, kdy si nemůžeme koupit nový PlayStation 5 a kdy naše největší automobilka musí na letišti v Hradci Králové skladovat stovky aut, do kterých nemůže namontovat čipy.

Co se stalo - v průběhu minulých let řada výrobců zjistila, že lepší než továrny na výrobu čipů vlastnit je soustředit investičně náročnou výrobu do specializovaných firem. Korporace jako Nvidia, Apple nebo Qualcomm tak své procesory pouze navrhují a vyrábí je pro ně společnost Taiwan Semiconductor Manufacturing Company.

Továrny TSMC produkují asi polovinu procesorů na světě a firma má prakticky monopol na ty nejvýkonnější čipy určené pro poslední verze mobilních telefonů, počítačů a serverů pro cloudy. Tam její podíl činí dle studie Boston Consulting Group pro americkou Asociaci polovodičového průmyslu 92 procent, zbytek připadá na korejský Samsung. Jenže s takto koncentrovanou výrobní kapacitou je průšvih, nejen když se masivně zvýší poptávka, ale i když třeba nezaprší. Zrovna teď zažívá Tchaj-wan nejhorší sucho za padesát let. Obyvatelé měst v jižní části ostrova se musejí obejít dva dny v týdnu bez vody a vláda kompenzuje zemědělcům vyschlá rýžová pole, aby poslední kapky mohly mířit do továren TSMC.

Úzkých hrdel je v polovodičovém byznysu víc. Skoro monopolní TSMC se musí spoléhat na další monopol, kterým je nizozemská firma ASML. Ta je celosvětově jediným výrobcem přístrojů pro extrémní ultrafialovou litografii, což jsou nesmírně komplikované přístroje určené pro výrobu těch nejvýkonnějších procesorů. Pro změnu dvě americké společnosti, Synopsys a Cadence Design Systems, jsou pak majoritními dodavateli softwaru pro návrh čipů.

Rychlé řešení bohužel neexistuje. Postavit novou fabriku na výrobu čipů stojí přibližně tolik jako nová jaderná elektrárna, trvá to minimálně dva roky a ASML má předobjednávky na své stroje rovněž na dva další roky. Americká vláda sice přislíbila výrobcům masivní dotace a Intel předběžně požádal Evropskou komisi o osm miliard eur, aby mohl postavit továrnu konkurující asijským producentům, ale také to rychle nepomůže.

Čína se pokouší o vytvoření vlastních alternativ amerických dodavatelů, což je důsledek technologické války s USA, ale podle odhadů jí to bude trvat mnoho let. Mezitím nemohou čínské továrny "pomoci" těm tchajwanským s výrobou především těch nejvýkonnějších čipů, protože nemají na čem je vyrábět - přístroje pro výrobu jsou většinou od amerických firem a americká vláda potřebná povolení nevydává.

Outsourcing a specializace zatím přinášely firmám i odběratelům vysoké úspory, které zmíněná studie BCG odhaduje až na 125 miliard dolarů ročně, což se promítá i do cen čipů, které by jinak mohly být o jednu až dvě třetiny dražší. Naředění komplikovaného dodavatelského řetězce může znamenat, že si výrobci nové náklady promítnou do cen, nebo budou požadovat od státu dotace. Na PlayStationu 5 si tak ještě pár měsíců nezahrajeme. 

12.1.2021 Podíl firem v Česku s vlastním webem se za posledních 10 let zvýšil o 9 p.b. na 83 %, je tak nad průměrem EU. Sociální sítě využívá 45 % firem a 23 % tuzemských podniků přes internet obchoduje (ČTK) 

6.1.2021 Od Vánoc do Nového roku utratili zákazníci Apple App Store 1,8 mld. USD za digitální zboží a služby. Tento nárůst byl do značné míry způsoben výdaji za hry. Spotřebitelé také na Nový rok nastavili nový jednodenní rekord. když v App Store utratili více než 540 mil. USD (CNBC) 

6.1.2021 Počet e-shopů na českém trhu meziročně podle nákupního rádce Heureka.cz stoupl o 2900. Heureka odhaduje, že jich nyní funguje zhruba 49.500 (ČTK)

3.1.2021 Prezident Venezuely Nicolás Maduro v rozhovoru uvedl, že jeho země přejde během roku 2021 na zcela digitální ekonomiku. Hodnota její měny, venezuelského bolívaru, klesla kvůli tříleté hyperinflaci o 99 %. Venezuelská vláda plánuje přejít na bezhotovostní, plně digitální ekonomiku. Kvůli dlouhodobé hyperinflaci došlo k praktickému vymizení hotovosti venezuelského bolívaru. Informovala o tom agentura Bloomberg.

Prezident Nicolás Maduro v pátečním televizním rozhovoru prohlásil, že se 18,6 % všech venezuelských obchodních transakcí odehrává v amerických dolarech a 77,3 % v bolívarech přes debetní karty. Jen 3,4 % transakcí se uskutečňuje v bolívarových bankovkách. Uprostřed amerických sankcí a kolabujících ropných příjmů podle něj slouží dolar jako únikový ventil pro Venezuelu.

  • Vedou válku proti naší hotovosti. Letos budeme přecházet k hlubší digitální ekonomice. Stanovil jsem cíl dosáhnout stoprocentně digitálního hospodářství
  • Největší bankovka v oběhu, 50 tisíc bolívarů, nese nyní hodnotu asi 0,04 dolaru (0,86 koruny). Plány na vydání bankovky s nominální hodnotou 100 tisíc bolívarů vláda pozastavila.
  • V roce 2017, kdy hodnota bolívaru začala prudce klesat, slíbil vytvoření venezuelské kryptoměny s názvem Petro, podporované vládními zásobami ropy a minerálů. Spojené státy označily novou kryptoměnu hned po jejím spuštění v roce 2018 za podvod. Dnes ji nikdo nevyužívá.
  • https://www.seznamzpravy.cz/clanek/bezhotovostni-zeme-venezuela-planuje-prechod-na-digitalni-ekonomiku-135769#<br>

11.12.2020 Potřebujeme dohled nad daty, jinak algoritmy a umělá inteligence podkopou důvěru v demokracii a instituce, říká expert. V otázce regulace digitálních dat, kterými disponují velcí hráči jako Facebook, Google nebo Apple, byly uplynulé týdny bohaté na události. Velká Británie oznámila plán na vytvoření nového regulačního orgánu, který by dohlížel na konkurenci mezi internetovými firmami. Ještě předtím představila Evropská komise svůj návrh zákona o správě dat (Data Governance Act), který je součástí širší snahy o regulaci digitálního prostředí. Svůj vlastní plán v listopadu oznámila i Čína. A ve středu přišla z USA dosud nejzávažnější právní hrozba pro Facebook: tamní úřady největší sociální síť zažalovaly kvůli porušování soutěžních pravidel a de facto ji chtějí zbavit Instagramu a WhatsAppu.

  • Podle Dalibora Vavrušky, bývalého hlavního stratéga pro digitální konektivitu v londýnské Citigroup, je nyní v sázce dokonce západní demokracie. Pravidla datové kontroly a etiky jsou nutná zejména proto, že se na nás chystá nástup umělé inteligence, kterou velké technologické firmy mohou zneužít. 
  • Vavruška volá po takzvané datové suverenitě, tedy právu jednotlivých zemí udržet si kontrolu nad určitými citlivými daty, například spojenými s identitou lidí
  • Provozovatelé technologií navíc budou tlačit na spotřebitele, aby souhlasili s věcmi, kterým nerozumí. Nástup algoritmů, které už teď určují náš přístup ke každodenním zprávám, mění svobodný tok informací na tok dezinformací. Takzvaný fact checking ale pak u lidí vyvolává obavy z orwellovského Ministerstva pravdy.  
  • Datové technologie již dnes ovlivňují postavení lidí ve společnosti, jejich chování a bezpečnost. V kombinaci s umělou inteligencí mají ohromnou moc. Izraelský historik a filozof Yuval Harari je nedávno přirovnal ke zbraním. Systém řízení naší společnosti na nástup takhle mocných technologií není připraven. Musíme omezit nakládání s nimi, abychom ochránili naši společnost. Zároveň ale musíme chránit vlastnictví dat a ctít volnost obchodu, abychom využili jejich potenciál. 
  • Některé mantinely se i tady musí nastavit dopředu, stejně jako to děláme u zbraní nebo léků. Pokud se tak nestane, vliv digitálních technologií a byznysové a jiné zájmy s nimi spojené nás mohou přerůst a ztratíme možnosti je kontrolovat. To by mohlo podkopat důvěru v zavedené instituce − v demokracii, svobodu, v národní státy, pracovní trh a podobně. 
  • Zaprvé, firmy jako Google nebo Facebook na internetu původně koncipovaném v duchu decentralizace a neziskovosti začaly nabízet čím dál víc centralizované ziskové služby. Zadruhé, začaly provádět obří sběr a analýzu uživatelských dat, což uživatelům nemuselo být vždy jasné. Za třetí, Google a Apple ovládly trh s operačními systémy pro chytré telefony, což jim také dává mnoho exkluzivních dat. To samozřejmě omezilo spotřebitelské volby v otázkách soukromí a použití těchto dat. Je tu ale i další jev. Spotřebitelé se čím dál víc stávají závislými na konkrétních datových platformách. Jenže některé velké technologické firmy jsou placené za to, že ovlivňují chování uživatelů. Filtrováním informací prakticky omezují svobodnou vůli. 
  • https://archiv.ihned.cz/c1-66857370-data-jsou-jako-zbrane-musime-omezit-nakladani-s-nimi-abychom-ochranili-spolecnost-rika-expert<br>

6.11.2020 Digitální trendy rok 2021

  • Podle průzkumu společnosti Polaris Market Research dosáhne hodnota trhu kolem hlasového ovládání v dalších pěti letech 150 miliard dolarů (2020). Hlasové ovládání najdeme ho dnes všude kolem nás - v chytrých telefonech, automobilech, či zařízeních na ovládání domácnosti. Do budoucna lze také očekávat zapojení hlasu jako biometrické funkce, tedy ověřování a přihlašování se pomocí hlasu. Hrozbou je ovšem bezpečnost.
  • Zákazníci tak mění své návyky díky krizi, Zvyšuje se poptávka po rozvážkách zboží i jídla. Častější je také řešit věci přes videohovor. Nárůst zaznamenalo užívání jak Zoomu, tak i aplikace Teams od Microsoftu.
  • Podle šéfky Evropské centrální banky Christine Lagardeové koronavirová krize zrychlí rovněž digitalizaci v průmyslu o 70 až 75 %. Digitalizace se již delší dobu týká i plateb.
  • Marketing se tak do jisté míry vydává cestou určité hyperpersonalizace, která je schopná utvořit unikátní produkt každému zákazníkovi. Stačí cílit u každého na jiný aspekt jeho potřeb a tužeb.
  • Nové aplikace napříč obory
  • Roste obliba takzvaných no-code řešení, která umožní vcelku rychle vytvořit webovou stránku či aplikaci, aniž by člověk uměl kódovat. 
  • https://www.e15.cz/byznys/technologie-a-media/digitalni-trendy-pristiho-roku-ovladani-hlasem-cileni-na-emoce-programovaci-apky-pro-vsechny-1374904?

2.11.2020 Dva čeští internetoví podnikatelé, Petr a Martin Kasovi, založili před sedmi lety společnost Pilulka Lékárny. Pustili se tak do digitalizace tradičně konzervativního odvětví, které zavádění technologických novinek dlouho odolávalo.

E-shopu a lékárenskému řetězci Pilulka teď pomáhá i pandemie koronaviru: lidé si po internetu kupují vitaminy, roušky nebo dezinfekci. Minulý týden dostal navíc byznys bratrů Kasových dobrou známku i od investorů. Hned během prvního dne obchodování s Pilulkou na pražské burze Start investoři vyhnali cenu akcií vzhůru o 18 procent. Zakladatelé už řekli, že 212 milionů korun, které firma úpisem nových akcií získala, půjdou na posílení pozice na trhu v Rumunsku a k rozjezdu v Maďarsku.

Firmy jako Alza nebo Amazon bude vždy zajímat ta část byznysu, která přináší transakce, ale ne celý ekosystém zdravotnictví. Nás zajímají všechny služby spojené se zdravím. Zákazník ale vidí jenom prodej zboží po internetu nebo kamenné lékárny. Už nevidí to ostatní, třeba jak je kamenná lékárna řízená, jaký má software, aby byla efektivní, jak úspěšně kooperovat s výrobci a distributory. 

https://archiv.ihned.cz/c1-66837690-vitezem-bude-ten-kdo-bude-digitalni-rika-zakladatel-pilulky-kasa-s-pomoci-dat-chce-zlepsit-provoz-lekaren<br>

21.10.2020 Nový normál. Digitální transformace a inovace s pomocí technologií, které umožní hladké fungování i v době mimořádných situací a krizí. Nástup robotů a umělé inteligence. Zavádění disruptivních obchodních modelů a strategií umožňujících expanzi i v časech zpomalení ekonomiky. Rozvoj talentů v době většinové práce z domova. To jsou výzvy, které dnes stojí na čelních příčkách firemních priorit. Jak a proč inovovat zaběhlé procesy? Jak využít digitálních technologií a změnit způsoby práce i komunikace se zákazníky? Jak vzdělávat zaměstnance, čím je motivovat a jak spolupracovat s novými kolegy vybavenými umělou inteligencí? Jak nejlépe vytěžit data a jak zvýšit zákaznickou zkušenost? To je jen zlomek témat, kterým se bude věnovat digitální konference ABSL ve dnech 10.-12. listopadu 2020.

21.10.2020 Markéta Klučková z České spořitelny: Příští rok chceme umožnit 90 procent všech servisních operací digitálně. Česká spořitelna nikdy nebude čistě digitální banka, dál se kromě rozvoje internetového a mobilního bankovnictví bude zaměřovat i na komplexní poradenství prostřednictvím bankéřů a poboček. Musíme mít výborné digitální kanály, ale pořád existují situace, při kterých klient ocení kontakt s poradcem. Budeme dál pomalu snižovat počet poboček, ale nadále zůstaneme velmi blízko klientům, kteří mohou naši pobočku nalézt do 30 kilometrů od svého bydliště kdekoli v České republice. Proto budeme zdokonalovat digitál, který zajistí denní služby a základní operace z pohodlí domova.

https://www.e15.cz/byznys/e15-a-byznys/marketa-kluckova-z-ceske-sporitelny-pristi-rok-chceme-umoznit-90-procent-vsech-servisnich-operaci-digitalne-1374356?

12.10.2020 Průzkum společnosti SAP zjistil, že téměř 3/4 jeho zákazníků zaznamenaly prudký pokles příjmů. Více než 4/5 zároveň uvedly, že pandemie koronaviru je nutí k digitální transformaci (Reuters) 

zobrazit více..
Loading...