Facebook

Facebook

(Instagram koupil Facebook v roce 2012 a WhatsApp v roce 2014), dohromady celá integrovaná síť obnáší přes 2,7 miliardy lidí, kteří aspoň jednu ze služeb používají každý měsíc. Sama Zuckerbergova firma uvádí, že Facebook, jeho Messenger, WhatsApp a Instagram denně využije 2,1 miliardy lidí.

  • Firma patří mezi TOP 10 světových firem.
  • V samotné České republice využívá Facebook přes 5,5 milionů uživatelů, uvádějí poslední odhady. Globálně číslo přesahuje 2,8 miliardy lidí, tedy přes jednu třetinu z celosvětové populace (18.4.2021). 
  • Do roku 2026 chce realizovat metavesmír.

Podle finančních údajů měl Facebook k 31. září 2015 11 996 zaměstnanců a 15,8 miliard USD v hotovosti nebo ekvivalentech hotovosti. 

  • Cambridge Analytica, pokuta 5 miliard USD.

  • "Představa, že budeme mít jednoho člověka rozhodujícího o algoritmech pro šifrovanou komunikaci 2,7 miliardy lidí, je děsivá, říká prof. Galloway.

Virtuální sdílený prostor 

"Laboratoř reality" (Facebook Reality Labs), která se zabývá technologiemi, jako je rozšířená nebo virtuální realita, pracuje na tom, aby uživatele proměnila v hologramy, jež mohou chodit městem, účastnit se pracovních mítinků či se potkávat s ostatními a trávit s nimi čas v realistickém prostředí.  

  • Vytvoření sdílených 3D virtuálních map, které by odrážely to, jak vypadá opravdový svět. Pomocí speciálních brýlí rozšířené reality chce Facebook umožnit "digitální teleportaci", lidé by se tak mohli ocitnout kdekoliv na světě.  
  • Mapy by navíc měly zobrazovat místa ve skutečném čase. K vytváření "živých map" Facebook využívá strojové vidění, lokalizaci a technologie 3D modelování. 
  • Místo lidí by se ve virtuálním světě potkávaly opravdu realistické hologramy uživatelů. Možnost díky technologiím sdílet stejný prostor s ostatními lidmi, kteří jsou třeba i na druhém konci světa, Facebook nazývá "společenskou přítomností".  
  • Lidé by skrze hologramy mohli sdílet své nápady i emoce. Posloužily by jim k tomu technologie, které dokážou věrně napodobit výraz tváře, gesta i hlas.  
  • Už dříve v tomto roce Facebook představil kodekové avatary (kodek je zařízení či program, který dokáže přenášet datový proud, jako je stream, nebo signál). Senzory umí nahrát obličejové výrazy a hlas a v reálném čase je převést do audiovizuální podoby. 
  • Avataři díky tomu vypadají jako velmi realistické hlavy živých lidí a dokážou reagovat v reálném čase. Přes brýle virtuální reality spolu pak mohou dva lidé komunikovat a vidět i věrné pohyby úst nebo očí.  
  • Facebook chce nyní představit celotělové avatary, nejen mluvící hlavy. Společnost si je ale vědoma toho, že od uživatelského užívání takových technologií je ještě velmi daleko. V budoucnosti by technologie navíc měla fungovat tak, že by lidé mohli realistické avatary vytvářet jen pomocí kamery na chytrých telefonech a sluchátek. Brýle by pak také měly být lehkým celodenně nositelným zařízením. více
  • Facebook spouští svou seznamovací službu Facebook Dating., bude v 32 evropských zemích včetně České republiky (22.10.2020).

Facebook, zprávy z tisku:

31.7.2021 Zakladatel největší sociální sítě Mark Zuckerberg sestavil produktový tým, jehož cílem je vytvoření tzv. metavesmíru. Tento svět virtuální reality, kde bychom budovali naše digitální já, by rád spustil v horizontu několika let.

Poslední roky se nesou v duchu souboje miliardářů o dosažení kosmu. Richard Branson vystoupal v červenci ve svém testovacím letu k hranici vesmíru. Krátce poté se ještě o kus dál podívala raketa New Shepard Jeffa Bezosa. Plány Elona Muska sahají k Marsu. Šéf Facebooku Mark Zuckerberg dceřinou raketovou firmu nemá, a tak si plán dosažení vesmíru vyložil po svém. Stvoří svůj vlastní.

  • Ambiciózní cíl: transformovat během pěti let mediální impérium Facebook na metavesmír (někdy se metavesmír označuje za ideového následovníka internetového kyberprostoru). Tedy svět digitální reality pro práci, komunikaci i hraní uživatelů, kteří by se do virtuálního světa připojovali s VR headsety, ale i přes počítač nebo telefon.
  • Dnes je chápán metavesmír jako nadstavba internetu, v níž by vznikl zcela nový komplexní svět pro naše digitální já.
  • Abychom dosáhli naší vize metavesmíru, musíme vybudovat spojnice mezi dílčími minisvěty. Tak se zbavíme fyzikálních omezení a budeme se mezi nimi přesouvat stejně snadno, jako se pohybujeme doma z jedné místnosti do druhé.
  • Již dnes můžeme hrát nebo se scházet ve virtuální realitě - vizí je zde však žít. Důležitým rysem je proto vytvoření podmínek i pro socializaci, aby se zde digitální verze uživatelů mohly v reálném čase bavit, pracovat i běžně komunikovat.
  • Facebook již nyní disponuje masivní uživatelskou základnou, která se blíží třem miliardám uživatelů. Kromě toho mu patří i Instagram, raketově rostoucí vizuální síť. Zároveň do mediálního konglomerátu spadají i divize specializující se na vývoj augmentové (AR, jde o propojení virtuálního světa a reálného, pozn. red.) a virtuální (VR) reality.
  • V budoucím metavesmíru by měl Facebook monopol na veškerá pravidla (vyvíjí vlastní technologii), aniž by byl svázán diktátem konkurenční platformy, kterou by využíval.
  • V metavesmíru bude možné sbírat ještě více dat o uživatelích. "Nešlo by jen o to, kam kliknu a co se rozhodnu sdílet, ale i o to, kam se rozhodnu jít, jak stojím, na co se nejdéle dívám, o drobné způsoby, jak fyzicky pohybuji svým tělem a reaguji na určité podněty. Byla by to přímá cesta do našeho podvědomí, a to je pro datového kapitalistu zlato.
  • Očekávejme postupný rozvoj virtuální reality s více a více možnostmi v mezích daných legislativou. Musíme si také počkat na to zásadní: reakci nás, publika.
  • https://www.seznamzpravy.cz/clanek/virtualni-utopie-nebo-zlaty-dul-sef-facebooku-chce-stvorit-metavesmir-171022#

28.7.2021 Facebook ukončí reklamu cílenou na osoby mladší 18 let. Společnost uvedla, že již nebude umožňovat inzerentům zobrazovat mladším 18 let reklamu na základě jejich zájmů nebo aktivity v jiných aplikacích a na internetových stránkách. (ČTK)

12.7.2021 Evropští obránci spotřebitelů si stěžují na WhatsApp u Evropské komise. Nelíbí se jim způsob, jak komunikační služba uživatele přiměla k přijetí nových pravidel ochrany údajů. Ta jsou podle nich navíc formulována tak vágně, že uživatel nemůže chápat, co vše z nich vyplývá, což by odporovalo evropským zákonům na ochranu spotřebitelů. Ty vyžadují jasnou a transparentní komunikaci. Stížnost na firmu, kterou vlastní sociální síť Facebook, dnes EK a evropské síti orgánů na ochranu spotřebitele podalo sdružení BEUC zastřešující spotřebitelské organizace napříč Evropou.

29.6.2021 Akcie Facebooku v prodlouženém obchodování stouply o více než 4 % a tržní kapitalizace firmy přesáhla 1 bilion USD poté, co soud ve Washingtonu vyhověl žádosti společnosti Facebook a zamítl antimonopolní žaloby, které na něj v prosinci podala Federální obchodní komise (FTC) a skupina amerických států v čele s New Yorkem (Bloomberg).

10.6.2021 Moskevský soud potrestal internetové firmy Facebook pokutou ve výši 17 mil. rublů a Telegram ve výši 10 mil. rublů za to, že neodstranily na výzvu úřadů informace, jejichž šíření v Rusku zakazují zákony. Informovala o tom agentura TASS. Obě technologické firmy již dříve dostaly ze stejného důvodu v Rusku pokuty, stejně jako další internetoví giganti Twitter, Google nebo TikTok

7.6.2021 Po oznámení nejméně 2letého zákazu aktivity pro Donalda Trumpa čelí společnost Facebook kritice nejen bývalého prezidenta USA a jeho republikánských spojenců. Výhrady vůči jejímu postupu vyjadřuje i řada analytiků, ať už je řeč o samotném trestu a podmínkách jeho prodloužení či o reakci Facebooku na obecnější doporučení jeho Dozorčího panelu. Některým komentátorům se postup firmy zdá politicky motivovaný.

18.4.2021 Inzerce na Facebooku je pro fungování malých podniků čím dál více důležitá. Jak se komunikuje s technologickým gigantem z České republiky? Každý má jinou zkušenost, kompletní podporu mají jen největší inzerenti.

"Malí podnikatelé jsou pilíři našich komunit," tvrdil zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg v loňském květnu. Podle jeho slov Facebook používá celosvětově přes 160 milionů malých a středních podniků, dohromady tvoří 75 procent z celkových 70 miliard dolarů inzertních příjmů. To se sociální síti vyplatilo v loňském roce, kdy velké společnosti jako Starbucks nebo Patagonia přerušily inzerci kvůli výzvám aktivistů z kampaně Stop Hate for Profit.

Během koronavirové krize však důležitost on-line prostředí značně posílila, pro většinu podnikatelů a obchodů byla přítomnost na největší sociální síti světa nutnost. To si vedení Facebooku uvědomuje a snaží se v posledních měsících prezentovat jako partner malých a středních podniků.

V samotné České republice využívá Facebook přes 5,5 milionů uživatelů, uvádějí poslední odhady. Globálně číslo přesahuje 2,8 miliardy lidí, tedy přes jednu třetinu z celosvětové populace. 

https://www.e15.cz/byznys/technologie-a-media/komunikace-malych-podniku-s-facebookem-spatna-shoduji-se-experti-1379637?<br>

18.4.2021 Irská organizace Digital Rights Ireland (DRI) připravuje žalobu na americkou internetovou společnost Facebook kvůli rozsáhlému úniku osobních údajů uživatelů. Vyzývá dotčené uživatele z Evropské unie, aby se k této žalobě připojili. Informují o tom server BBC a list The Irish Times. Podle DRI by jednotliví uživatelé, kteří se k žalobě připojí, mohli v případě úspěchu získat odškodné v rozsahu od 300 do 12 000 eur (zhruba 7800 až 311 000 Kč).

DRI tvrdí, že Facebook selhal při ochraně dat a neinformoval o úniku dotčené uživatele. Únik byl zjištěn již v roce 2019, nedávno se však uniklé údaje staly dostupnými na internetu, píše BBC. Portál Business Insider začátkem měsíce informoval, že na internetu se objevila soukromá data 533 milionů uživatelů ze 106 zemí, a to například jména, telefonní čísla, e-mailové adresy či data narození. Firmu Facebook již kvůli této kauze začala vyšetřovat irská Komise pro ochranu dat (DPC).

https://www.novinky.cz/internet-a-pc/bezpecnost/clanek/na-facebook-se-chysta-hromadna-zaloba-kvuli-uniku-dat-40357369#

4.4.2021 Facebooku před lety unikla osobní data více než 500 milionů uživatelů. Nyní se objevila na internetu a podle expertů je mohou zneužít hackeři. Únik dat se týká i 1,4 milionu Čechů. Jedná se o další příklad možného nedostatečného zabezpečení uživatelských údajů na této sociální síti, uvedla v neděli agentura AP.

O zveřejnění dat jako první informoval portál Business Insider, podle nějž byla zveřejněna soukromá data 533 milionů uživatelů ze 106 zemí. Jedná se o telefonní čísla, plná jména uživatelů, geolokační údaje, e-mailové adresy či data narození.

Společnost Facebook se potýká s problémy ohledně zabezpečení uživatelských dat dlouhodobě. V roce 2018 na své stejnojmenné sociální síti vypnula funkcionalitu, která umožňovala, aby se uživatelé mohli navzájem dohledat pomocí telefonního čísla. Stalo se tak poté, co britská analytická společnost Cambridge Analytica získala přístup k datům 87 milionu uživatelů bez jejich vědomí či souhlasu.

V prosinci 2019 ukrajinský bezpečnostní expert oznámil, že na internetu objevil databázi se jmény, telefonními čísly a unikátními identifikačními čísly uživatele od více než 267 milionu uživatelů, přičemž naprostá většina z nich byla ze Spojených států. Není jasné, zda se nyní ohlášený únik týká také této databáze.

Uniklé údaje by mohly poskytnout cenné informace kybernetickým zločincům, aby se s jejich pomocí vydávali na internetu za cizí osoby, uvedl podle Business Insideru Alon Gal z firmy pro kybernetickou bezpečnost Hudson Rock, který na únik v sobotu upozornil.

Jsou to stará data, která byla nahlášena v roce 2019," uvedla podle AP v prohlášení firma Facebook. "Zjistili a opravili jsme tento problém v srpnu 2019. 

https://www.novinky.cz/internet-a-pc/clanek/facebooku-unikla-data-pulmiliardy-lidi-a-ted-se-objevila-na-internetu-jsou-mezi-nimi-i-cesi-40355987# 

23.3.2021 Bevládní organizace Reportéři bez hranic (RSF) dnes oznámila, že podala žalobu na francouzskou pobočku společnosti Facebook. Podle ní americká technologická firma šíří nenávistné projevy a dezinformace spojené s covidem-19, informovala dnes agentura Reuters.

V rámci série právních bitev, které v poslední době vedou po světě vlády a aktivisté proti velkým technologickým firmám, RSF vyčetla Facebooku, že umožňuje rozšiřovat velké množství dezinformací, včetně konspiračních teorií spojených s vakcínami proti covidu-19.

"Za použití odborných analýz, osobních svědectví a vyjádření bývalých zaměstnanců Facebooku, žaloba RSF dokládá, že (Facebook) umožňuje vzkvétat dezinformacím a nenávistným projevům (...) v rozporu s tvrzeními uvedenými v jeho uživatelských podmínkách," uvedla RSF.

Sociální síť také umožnila zveřejnit příspěvky, které adresovaly vyhrůžky a urážky francouzskému satirickému časopisu Charlie Hebdo, televiznímu publicistickému pořadu Quotidien a regionálním novinám L'Union, uvádí se v prohlášení organizace hájící svobodu tisku a médií.

https://www.patria.cz/zpravodajstvi/4634490/facebook-celi-ve-francii-zalobe-za-dezinformace-o-covidu-19.html

22.3.2021 Americká technologická společnost Facebook odstranila ze svých internetových platforem mezi loňským říjnem a prosincem 1,3 miliardy falešných účtů. Uvedla to v příspěvku na svém oficiálním blogu, v němž obhajovala svůj přístup k boji proti dezinformacím na sociálních sítích před čtvrtečním slyšením ve výboru Kongresu

16.3.2021 Konglomerát News Corp amerického miliardáře Ruperta Murdocha včera uzavřel tříletou smlouvu s technologickou společností Facebook o poskytování mediálního obsahu uživatelům sociální sítě v Austrálii (ČTK)

11.3.2021 Facebook požádal federální soud, aby zamítl žaloby podané proti němu Federální obchodní komisí (FTC) a téměř všemi americkými státy, které ho obviňují ze zneužití tržní síly v sociálních médiích k potlačování menších konkurentů. Podle něj se neprokázalo, že by firma měla monopolní postavení nebo poškozovala spotřebitele (ČTK) 

4.3.2021 Provozovatel internetové sociální sítě Facebook ve čtvrtek zruší svůj zákaz politické reklamy ve Spojených státech (ČTK)

1.3.2021 Facebook podepsal dohody s několika německými mediálními partnery, aby si zajistil přístup k tamním zpravodajským produktům. Axel Springer, vydavatel nejprodávanějšího listu Bild, se ale nepřipojil. Podmínky dohody jsou podle něj směšné (Reuters).

25.2.2021 Australský parlament schválil první zákon na světě, který nutí digitální giganty jako Facebook a Goolge platit místním vydavatelstvím za obsah zpráv (Bloomberg).

23.2.2021 Americká technologická společnost Facebook znovu umožní uživatelům v Austrálii sdílení a prohlížení zpravodajského obsahu na své stejnojmenné sociální síti. Podle agentury Reuters to oznámila australská vláda s tím, že se s firmou dohodla na úpravě sporného zákona, podle nějž měli provozovatelé internetových platforem platit australským zpravodajským společnostem za využívání jejich obsahu (ČTK)

18.2.2021 Provozovatel sociální sítě Facebook dnes uživatelům a mediálním firmám v Austrálii zablokoval sdílení a prohlížení zpravodajského obsahu. Společnost tak učinila v reakci na chystaný zákon, který má technologické firmy přimět platit australským zpravodajským společnostem za užívání jejich obsahu. Krok sociální sítě se okamžitě setkal s ostrou kritikou ze strany médií, politiků i lidskoprávních skupin (ČTK)

15.2.2021 Facebook údajně plánuje chytré hodinky na zprávy a informace o zdraví (Bloomberg). 

11.2.2021 Jestli nechcete mít v digitální krajině za plotem nějakého souseda, tak je to Facebook. Protože Facebook krade. Facebook je nechvalně proslulý tím, že když se někde na internetu objeví nějaký skutečně dobrý nápad, který dobře funguje, tak ho skvadra Marka Zuckerberga buďto pohltí v multimilionové akvizici, nebo rovnou obšlehne.

A protože ho zpravidla obšlehne lépe a ještě lépe ho prodá svým uživatelům, originál po nějaké době sejde na úbytě a skončí v tratolišti jedniček a nul. Nejviditelnějšími příklady budiž Instagram a WhatsApp, které Facebook koupil, nebo Snapchat, který prostřednictvím nových funkcí Instagramu už mnohokrát použil jako nekonečnou studnici inspirace (příkladem čehož budiš Stories). A nezapomínejme ani na to, jak se vypořádal s TikTokem - vykradl z něj jeho hlavní videodevízu tím, že vytvořil své vlastní Reels.

Podle zjištění listu The New York Times je nyní dalším ptáčkem na oškubání sociální síť Clubhouse - fenomén dnešních dní, založený na ryze hlasových konverzacích v chatroomech, které si už v Česku vysloužily familiérní označení "růmky".

https://forbes.cz/facebook-udajne-chysta-kopii-clubhousu-nebylo-by-to-poprve-kdy-by-ukradl-cizi-napad/ 

11.2.2021 Facebook chce pracovat na aplikaci, která by konkurovala Clubhouse, napsal list NYT (Bloomberg).

26.1.2021 Ačkoliv souboje technologických firem s médii se odehrávají v různých koutech světa se střídavými úspěchy na každé straně, zdá se, že ve Velké Británii vyhrály prozatím obě strany. A to i přes to, že se do dohody nevmísil stát. Na konci minulého roku uzavřel Facebook s hlavními britskými médii dohodu na sdílení jejich obsahu ve své aplikaci a toto úterý spustil službu Facebook News, tedy svůj vlastní zpravodajský agregátor. Mediální domy by si tak měly přijít na miliony liber ročně, které jim doposud unikaly.

Facebook tak předběhl vládu s parlamentem, která se od loňského roku intenzivně snaží vymyslet, jak dominanci technologických obrů omezit.

Facebook News už od loňského června funguje ve Spojených státech. Británie je prvním zahraničním trhem, kam zpravodajská služba sociální sítě zamířila. Svým britským uživatelům nabízí obsah ze stovky tamních listů a portálů, mezi které patří média jako Daily Mail Group, Financial Times, Sky News, The Independent nebo třeba lifestylové magazíny jako Vogue nebo Cosmopolitan.

https://zahranicni.ihned.cz/c1-66873860-facebook-v-britanii-spustil-svou-prvni-evropskou-zpravodajskou-platformu-medialnim-domum-prinese-miliony-liber

18.1.2021 Změna podmínek populární aplikace WhatsApp, kvůli které se jí desítky milionů uživatelů zbavily, se odkládá na květen. Uživatelů v EU se poprask netýká, chrání je GDPR. Jeden špatný krok může někoho o velké peníze připravit a jinému je přihrát. V případě komunikační aplikace WhatsApp jde o desítky milionů klientů, kteří se kvůli změnám podmínek Zásad ochrany osobních údajů s "WA" rozloučili a přesedlali na konkurenční platformy Telegram, Signal a další.

Na chystanou úpravu začal WhatsApp upozorňovat už v lednu, platit měla od 8. února, a pokud by je uživatel neodsouhlasil, tak by nemohl komunikační síť nadále používat. Jenže se mezi dvěma miliardami uživatelů začala šířit zpráva, že se mateřská společnost WhatsAppu chystá využít data klientů k lepšímu cílení reklamy.

  • Nové podmínky se mají týkají jen služby WhatsApp Business, kterou využívá asi 175 milionů uživatelů a se kterou má firma velké plány jako přímé nákupy nebo prohlížení produktů. V porovnání se zbytkem platformy jde tedy o zlomek. Ale nikde není napsané, že co platí pro část WhatsAppu, nebude za pár měsíců platit pro většinu.
  • https://www.seznamzpravy.cz/clanek/facebook-couvl-uzivatele-whatsapp-zacne-ve-velkem-vytezovat-od-kvetna-138236#

12.1.2021 Podle skupiny, jejíž zakladatel pracuje s přechodovým týmem nově zvoleného amerického prezidenta, by Bidenova administrativa měla rozšířit antimonopolní žaloby proti Google a Facebooku a podpořit rozdělení těchto společností (Reuters).

9.1.2021  Smažte si WhatsApp, radí Elon Musk. Pálí ho sdílení uživatelských dat s Facebookem. Komunikační platforma WhatsApp mění své "terms of service". Pokud jejich novou verzi uživatelé přijmou, vyjádří tak svůj souhlas s tím, že bude WhatsApp sdílet údaje o jejich telefonních číslech, telefonních číslech veškerých jejich kontaktů i lokalitách, v nichž se pohybují, se svou mateřskou společností. A tou je Facebook. Pokud na světě existuje jeden kolosální technologický moloch, který už několikrát prokázal, že soukromí svých uživatelů nemá zrovna v nepošpinitelné úctě, je to právě firma Marka Zuckerberga.

Facebook do nových podmínek pro uživatele WhatsAppu, jichž je nyní na světě přes dvě miliardy, vyráží zostra. Pokud uživatelé neodsouhlasí nové uživatelské podmínky do 8. února, tak o přístup k WhatsAppu přijdou. Skandál Cambridge Analytica, při němž se v roce 2018 ukázalo, že Facebook prodal britské konzultační firmě osobní data svých uživatelů bez jejich výslovného souhlasu, byl třešničkou na dortu společnosti, která se s etickým přístupem k soukromým datům vůbec nemaže. Současný krok, kdy se mají uživatelská data každého, kdo používá WhatsApp, dostat do datové mašiny Facebooku, se dal očekávat od roku 2014, kdy Zuckerbergova síť WhatsApp koupila za 19,3 miliardy dolarů. Facebook pracuje už delší dobu na tom, aby jeho Facebook Messenger, WhatsApp a Instagram jely na jedné platformě, v níž budou veškeré uživatelské profily propojeny. Výsledek už byl uveden do praxe v případě Instagramu a Facebook Messengeru (což značila i proměna barev ikonky aplikace, která se teď skládá z barev Messengeru a Instagramu).

Spojení znamená, že profil uživatele na Facebooku je propojen s profilem uživatele na Instagramu - a lze tak provést přesnější zaměření při sběru dat.

https://forbes.cz/smazte-si-whatsapp-radi-elon-musk-pali-ho-sdileni-uzivatelskych-dat-s-facebookem/


29.12.2020 Americký Facebook, majitel stejnojmenné nejrozšířenější sociální sítě, ale také Instagramu či WhatsAppu, stahuje své tři firmy z Irska. Právě jejich prostřednictvím vykazoval zisky a vyhýbal se tomu, aby nemusel platit vyšší daně v jiných zemích včetně Česka. Ke změně nyní firmu přiměly kroky americké daňové správy. Ačkoliv je Facebook rozšířen po celém světě, v praxi firmy platí za využívání jeho duševních práv irskému zastoupení. Facebook tak v Irsku, kde jsou nízké daně, v roce 2018 zaznamenal tržby 15 miliard dolarů (asi 325 mld. Kč), což byla více než čtvrtina jeho celosvětového obratu ve výši 56 miliard dolarů, upozornil deník The Guardian. Z toho však irské správě zaplatil na daních pouhých 101 milionů dolarů (2,2 mld. Kč).

Uzavřít irskou pobočku a navrátit duševní práva do Spojených států se firma rozhodla krátce poté, co americká daňová správa podala na Facebook žalobu s tvrzením, že v USA v souvislosti s přesunem do Irska před deseti lety dluží více než devět miliard dolarů (195 mld. Kč), jelikož tehdy výrazně podhodnotil svoji cenu.

Facebook nyní oznámil, že své aktivity v Irsku utlumil, aby vylepšil svou operační strukturu. Současně prohlásil, že v uplynulých pěti letech ve skutečnosti odvedl daně ve výši přes 20 procent.

https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/facebook-kvuli-danim-opousti-irsko-40346417#<br>

22.12.2020 Evropští uživatelé se mohou v posledních dnech setkat na Messengeru či Instagramu s hláškou "některé funkce nejsou k dispozici". Společnost Facebook, která obě zmiňované služby provozuje, totiž značně osekala jejich funkce. Pro uživatele to například znamená, že nemohou vyhledávat v jednotlivých konverzacích starší příspěvky tak, jak byli zvyklí.

Podle ohlasů jednotlivých uživatelů nejsou k dispozici například skupinové ankety na Messengeru, přezdívky přátel v Messengeru či AR filters. Stejně tak nefunguje vyhledávání v historii Messengeru nebo možnost zobrazit v chatech historii fotografií.

Směrnice Evropské komise samozřejmě žádnou z těchto funkcí nezakazuje, nicméně Facebook je omezil kvůli tomu, jak pracuje s daty uživatelů. Nyní pracuje již na úpravách, aby mohl postupně všechny funkce vrátit, uvedli zástupci největší sociální sítě v prohlášení pro zpravodajskou stanici BBC. Kdy se tak stane, ale není v tuto chvíli jasné.

https://www.novinky.cz/internet-a-pc/software/clanek/na-vyhledavani-zapomente-facebook-osekal-funkce-messengeru-a-instagramu-40345987#<br>

17.12.2020 Deset států USA žaluje technologického obra: Google se podle nich dohodl s Facebookem a ovládal trh s reklamou.

Stížnosti vůči americkým technologickým gigantům nejsou žádnou vzácností. Na Google už minulý týden zamířila žaloba společnosti Seznam.cz, které vadí údajné omezování hospodářské soutěže. Nyní navíc obvinila skupina deseti amerických státních žalobců vedená Texasanem Kenem Paxtonem Google z toho, že si ve spolupráci s Facebookem vytváří monopol v oblasti digitální reklamy. Facebook měl od Googlu získat zvláštní privilegia výměnou za slib, že nebude podporovat konkurenční reklamní systémy. Stížnost podaná u amerického okresního soudu v Texasu uvádí zatím jako jediného žalovaného Google, nicméně pokud je tvrzení Texasu pravdivé, obě společnosti porušily federální antimonopolní zákon a zločinu se dopustily společně.

Celá kauza začala už v roce 2017, kdy Facebook oznámil, že podpoří nástroj "header bidding". Jeho technologie je založena na umístění skriptu do hlavičky webové stránky. Ten projde veškerou programatickou nabídku inzerce (SSP) a serveru předá rychleji informaci o vítězi a ceně, kterou je za reklamu ochotný zaplatit. Google však tento nástroj nemá v oblibě, protože dává větší prostor konkurenci. Když tak Facebook deklaroval, že bude spolupracovat s těmi, kteří header bidding nabízí, vnímal to Google jako provokaci. Jak ale ukazují interní dokumenty odhalené během vyšetřování, Facebooku nešlo o konkurenci, ale o to, aby ho Google vyplatil, vysvětluje web časopisu Wired.

Společnosti tak v září 2018 uzavřely dohodu. Facebook souhlasil s omezením header biddingu a miliony inzerentů z platformy Facebook Audience Network posílá na platformy Googlu. Ten mu na oplátku dává speciální výhody v reklamních aukcích a také určitou kvótu pro umístění reklam na Facebooku, i když společnost neudělala nejvyšší nabídku.

  • Facebook je jednou z více než 25 společností, které se účastní programu Open Bidding a nemá žádná speciální privilegia.
  • Google investoval do nejmodernějších reklamních technologií, které pomáhají jak inzerentům, tak spotřebitelům. Zmiňuje také, že poplatky za digitální reklamy v posledním desetiletí klesají a že poplatky Googlu jsou nižší než je průměr v oboru.
  • Mezi deset států zapojených do případu patří kromě Texasu státy Arkansas, Idaho, Indiana, Kentucky, Mississippi, Missouri, Severní Dakota, Jižní Dakota a Utah. Google vyšetřuje podle agentury Bloomberg i další skupina států vedená Coloradem a podle dvou lidí obeznámených se situací by mohla ještě ve čtvrtek podat další žalobu.
  • Vše mělo podle deníku začít akvizicí firmy zabývající se reklamními technologiemi DoubleClick v roce 2008. Žaloba na Google také tvrdí, že na postavení a činy společnosti nakonec doplácí spotřebitelé prostřednictvím vyšších cen a nižší kvality zboží.
  • Federální žaloba zdůraznila i vztah Googlu s dalším technologickým gigantem, kterým je Apple. Tvrdí, že Google používá miliardy dolarů z reklamy k platbám výrobcům mobilních telefonů, operátorů a prohlížečů, aby ho udržely jako přednastavený výchozí vyhledávač.

https://zahranicni.ihned.cz/c1-66860080-dalsi-vypad-proti-googlu-podle-nove-zaloby-se-dohodl-s-facebookem-a-manipuluje-trhem-s-online-reklamou<br>

16.12.2020 Provozovatel sociální sítě Facebook obvinil technologickou firmu Apple z potlačování konkurence. Nelíbí se mu změny, které Apple chystá ve svém mobilním operačním systému iOS 14, uvedla dnes agentura Reuters. 

16.12.2020 Australský regulační úřad ve středu žaloval společnost Facebook a obvinil ji ze shromažďování uživatelských dat bez svolení (Reuters) 

16.12.2020 Americký provozovatel internetové sociální sítě Facebook přesune své britské uživatele pod americké smlouvy o ochraně osobních údajů. Ty jsou méně přísné než evropské, které pro ně platí nyní. Firma uvedla, že opatření vstoupí v platnost od počátku ledna, tedy od chvíle kdy se Británie na konci přechodného období po brexitu přestane řídit právem Evropské unie.

Nyní spadají Britové pod evropskou centrálu Facebooku v Dublinu. O věci nejprve informovala agentura Reuters a americká firma ji poté potvrdila.

Zdroj: https://www.lidovky.cz/byznys/firmy-a-trhy/facebook-po-brexitu-presune-britske-uzivatele-pod-americke-zakony-podobny-krok-uz-oznamil-i-google.A201216_085432_firmy-trhy_lihem

10.12.2020 Facebook byl zažalován americkými antimonopolními úředníky a koalicí států, kteří požadují, aby divestoval Instagram a WhatsApp, které jsou údajně součástí kampaně na nelegální zničení konkurence (Bloomberg) Společnost Facebook se vymezila proti žalobám amerického antimonopolního úřadů a skupinám amerických států, jež sociální síť viní z porušování pravidel hospodářské soutěže. Hlavní právnička Facebooku Jennifer Newsteadová žaloby označila za "historický revizionismus". (ČTK)  Jde o největší regulační útok proti Facebook v historii této společnosti.

"Vláda nyní chce druhý pokus, je to děsivé varování americkým společnostem, že žádný prodej není nikdy finální," uvedla Newsteadová. Zpochybnila také údajné škody způsobené Facebookem. Argumentovala tím, že Facebook osvobodil Whatsapp od uživatelských poplatků, což uvítali spotřebitelé, a doplnila, že konkurenti, jako jsou například YouTube, Twitter a WeChat si vedou dobře i bez přístupu k developerské platformě Facebooku. Podle agentury Reuters Newsteadová varovala zaměstnance, aby se k případům na sociální síti nevyjadřovali.
Spoluzakladatel a šéf Facebooku Mark Zuckerberg zaměstnancům v příspěvku na interní diskusní platformě napsal, že neočekává žádný dopad soudních sporů na jednotlivé týmy nebo pozice. Doplnil, že nejnovější žaloby jsou jedním krokem v procesu, jehož vyústění může trvat roky. Komentáře k příspěvku byly podle Reuters vypnuty. 

https://www.patria.cz/zpravodajstvi/4562643/facebook-oznacil-zalobu-ftc-za-pokus-prepsat-dejiny.html<br>

4.12.2020 Když představitelé Facebooku chtějí vyvolat dobrý dojem z dopadů této společnosti ve světě, dávají k dobru historky o malých firmách, které na této platformě vyrostly. Třeba provozní ředitelka Facebooku Sheryl Sandbergová při konferenčním hovoru k výsledkům za třetí kvartál vyprávěla příběh o firmě na magnetické řasy, která prosperuje za pomoci reklam na Facebooku a Instagramu. A generální ředitel Mark Zuckerberg během své připravené výpovědi pro americký Kongres, ve které v létě hájil dominantní postavení Facebooku na trhu, zmínil malé firmy hned třikrát. Je prý hrdý na to, že Facebook se pro rodinné firmičky během Covid-19 stával záchranným lanem. Napsala o tom reportérka Blooombergu Sarah Frierová.

de o problém tak častý, že už dostal svoji přezdívku: Vězení Facebook (Facebook jail). Facebook v něm dočasně zakáže provádět některé akce s tvrzením, že zaznamenal neobvyklou aktivitu. Firmy s odstavenými profily jsou odříznuté od svých zákazníků, nemohou zveřejňovat nic o nabízeném zboží a mohou přicházet o tržby. Některé už musely propouštět nebo sáhnout do vlastních úspor, aby tyto zákazy ustály.

Jedním z důvodů těchto uzávěr je to, že Facebook v poslední době ve větší míře používá umělou inteligenci k moderování obsahu, který je v rozporu s jeho pravidly. Není totiž v silách člověka řešit problémy, které způsobují více než tři miliardy lidí, které Facebook používají.

I jenom miniaturní závady, které v tomto systému vznikají, ale mohou zároveň zasáhnout nevinné uživatele, kterým pak nezbývá než doufat, že si chyby všimne lidský správce a opraví ji. Tento proces, pokud na něj dojde, může zabrat několik dní.

Monopolem se podle jedné z tradičních definic rozumí firma, která má takovou tržní sílu, že může libovolně určovat cenu své produkce, nebo si účtovat příliš, a tím poškozovat zákazníky.

Lidé i firmy mohou stránky Facebooku využívat zdarma (nepočítaje využití reklamy), takže újmou na straně spotřebitelé je těžké se ohánět. I tak je ale Facebook terčem kritiky kvůli své moci nad komunikací mezi lidmi.
Americká komise FTC by měla do konce roku podat žalobu kvůli údajně monopolním silám Facebooku. Vyšetřování amerického Kongresu zaměřené na technologické společnosti zjistilo, že "kvalita Facebooku se v nepřítomnosti konkurence v čase zhoršila". Kongres poukázal na snížení ochrany soukromí a nárůst desinformací, to samé je ale možné říct o zákaznické podpoře. Facebooku v ní jednoduše nemusí dobře šlapat, protože inzerenti jeho produkt zoufale potřebují a budou ho používat dál, bez ohledu na cokoli. 

https://www.patria.cz/zpravodajstvi/4558251/bloomberg-veznem-ve-facebooku.html<br>

4.12.2020 Americké ministerstvo spravedlnosti obvinilo Facebook, že se dopouští diskriminace vůči potenciálním zaměstnancům ze Spojených států. V nové žalobě uvádí, že kalifornská společnost při výběru nových pracovníků dává přednost dočasným smlouvám s lidmi ze zahraničí (ČTK) 

3.12.2020 Státní zástupci se připravují na podání antimonopolní žaloby proti Facebooku příští týden, uvedly zdroje obeznámené s touto záležitostí. Připojit by se mohlo nejméně 20 až 30 států (CNBC)

3.12.2020 Skupina amerických států, v čele s New Yorkem, vyšetřuje firmu Facebook kvůli možnému porušení antimonopolních zákonů a plánuje příští týden podat na sociální síť žalobu. Uvedla to agentura Reuters s odvoláním na čtyři informované zdroje. Bude to druhá významná žaloba na velkou technologickou společnost. V říjnu ministerstvo spravedlnosti podalo žalobu na firmu Google.

Jedno obvinění, které se často objevuje v souvislosti s Facebookem, je, že se strategicky snaží koupit menší možné konkurenty, často za mimořádně vysokou cenu. Mezi tyto akvizice patřilo převzetí firmy Instagram v roce 2012 a WhatsApp v roce 2014.

Zdroj: https://www.lidovky.cz/byznys/media/staty-usa-planuji-podat-zalobu-na-facebook-udajne-jim-vadi-praktiky-v-rozporu-s-antimonopolnimi-zako.A201203_072309_ln-media_litsp

2.12.2020 Nezávislá kontrolní rada ustavená společností Facebook poprvé přišla s případy, v nichž podle ní americký technologický gigant pochybil při moderování obsahu. Kontrolní orgán identifikoval šest příspěvků, které podle něj moderátoři Facebooku smazali z platforem neprávem. Ke kauzám se nyní bude moci týden vyjadřovat veřejnost, o dalším postupu pak rozhodnou panely složené z pěti členů rady. Facebook zopakoval svůj předchozí slib, že rozhodnutí rady bude považovat za závazná.

1.12.2020 Facebook přejmenoval svoji digitální měnu libra. Nově se jmenuje diem. Změna názvu je součástí snahy upozornit na jednodušší a přepracovanou strukturu měny.

Times (FT) koncem měsíce uvedl, že nová měna je připravena na start v lednu. Levey pouze uvedl, že bude spuštěna poté, co obdrží povolení od švýcarského úřadu pro dohled nad trhy.
Také Asociace Libra, která má vydávat a spravovat měnu, změnila název na Asociaci Diem. Facebook je jedním z 27 členů asociace.
Původně měla být libra globální měnou vázanou na koš různých státních měn a dluhopisů. FT uvedl, že asociace usiluje o to, aby švýcarský regulátor souhlasil s vydáním řady digitálních měn nazývaných stablecoiny, které budou vázané na jednotlivé tradiční měny, a také měnu vázanou na tyto jednotlivé stablecoiny. Zatím však mají být k dispozici pouze stablecoiny kryté dolarem, další měny mají být spuštěné později.

https://www.patria.cz/zpravodajstvi/4555291/facebook-prejmenoval-svoji-kryptomenu-nove-se-jmenuje-diem.html<br>

1.12.2020 Společnost Facebook koupí startup Kustomer, který se zabývá službami zákazníkům. O akvizici jako první informoval list The Wall Street Journal, podle nějž se hodnota transakce pohybuje kolem jedné miliardy dolarů (22 miliard Kč). Společnost Facebook tento údaj nepotvrdila. Kustomer umožňuje konverzace zákazníka v různých kanálech sloučit na jednu obrazovku a zautomatizovat některé odpovědi klientům. Služby startupu už využívají sociální síť Facebook a dvě aplikace společnosti, Instagram a Messenger.

Akvizice Facebooku umožní rozšířit služby jeho platformy WhatsApp, jejíž pomocí začalo během pandemie covidu-19 více firem odpovídat na dotazy zákazníků.

https://www.patria.cz/zpravodajstvi/4555209/facebook-koupi-za-miliardu-dolaru-startup-kustomer-umi-sloucit-komunikaci-se-zakaznikem-i-automatizovat-odpovedi.html

27.11.2020 Libra, digitální měna firmy Facebook, je připravena na spuštění v lednu, avšak v omezeném formátu. Uvedl to dnes list Financial Times s odvoláním na tři zdroje zapojené do projektu. Facebook ohlásil plán vytvoření nové digitální měny loni v červnu, od té doby svůj projekt výrazně upravil, aby pro něj zajistil souhlas regulačních orgánů.

  • Podle FT se Asociace Libra, která má vydávat a spravovat měnu, rozhodla, že digitální měna bude vázána na dolar.
  • Původně měla být libra globální měnou vázanou na koš různých státních měn a dluhopisů. Původní plány Facebooku vyvolaly mezi regulátory, centrálními bankéři a politiky obavy, že nová digitální měna by mohla destabilizovat měnovou politiku, usnadnit praní špinavých peněz a narušit ochranu soukromí. Některé země, včetně Německa a Francie, daly najevo, že se budou snažit tuto měnu zablokovat.
  • Asociace Libra, jejíž je Facebook jedním z 27 členů, podle FT usiluje o to, aby švýcarský regulátor souhlasil s vydáním řady digitálních měn nazývaných stablecoiny, které budou vázané na jednotlivé tradiční měny, a také měnu vázanou na tyto jednotlivé stablecoiny. Zatím však mají být k dispozici pouze stablecoiny kryté dolarem, další měny mají být spuštěné později.
  • Švýcarský regulátor FINMA pouze potvrdil své prohlášení z dubna, kdy uvedl, že přijal žádost o platební licenci pro libru, napsala agentura Reuters.
  • Stablecoin je formou kryptoměny, která je vytvořena tak, aby minimalizovala nestabilitu ceny běžnou u klasických kryptoměn, jako jsou bitcoiny. Je proto vázána na určitá aktiva, jako jsou peníze, zlato nebo kovy. Je tak teoreticky vhodnější pro platby a převody peněz.
  • https://www.patria.cz/zpravodajstvi/4552763/digitalni-mena-facebooku-by-mela-byt-spustena-v-lednu.html  

19.11.2020 Facebook a jeho centrála v Dublinu si již odložil 77,5 milionu eur na zaplacení pokuty kvůli porušování ochrany osobních údajů ze strany společnosti WhatsApp. Odhalily to nedávno dokumenty dublinské centrály Facebooku. Irský úřad na ochranu osobních údajů vyšetřoval firmu WhatsApp, která je součástí Facebooku, poté, co se objevilo podezření z porušování nařízení GDPR. Nepravomocné rozhodnutí ve věci se očekává na konci tohoto roku (The Capitals)

12.11.2020 Zákaz politické reklamy, který zavedla společnost Facebook na svých sociálních sítích v USA po prezidentských volbách z minulého týdne, potrvá ještě měsíc. Firma to oznámila svým zákazníkům. Zákaz je součástí snahy Facebooku bojovat s šířením dezinformací po volbách. Jejich průběh opakovaně zpochybňuje tým prezidenta Donalda Trumpa, který odmítá uznat výhru demokratického protikandiáta Joea Bidena (ČTK) 

22.10.2020 Americká internetová společnost Facebook spouští svou seznamovací službu Facebook Dating. Bude v 32 evropských zemích včetně České republiky, oznámila firma. Původně chtěla tuto službu do Evropy uvést již v únoru, kvůli pochybnostem ze strany regulátorů ale plán odložila. Upozornila, že firma u nové služby klade velký důraz na bezpečnost a ochranu soukromí, protože "hledání milostného partnera je hluboce osobní záležitostí". Služba dosud fungovala ve 20 zemích, mimo jiné ve Spojených státech, Kanadě, Mexiku, Argentině nebo ve Vietnamu. Od jejího prvního spuštění podle údajů Facebooku navázalo nějaký druh kontaktu více než 1,5 miliardy lidí.

V České republice působí desítky on-line seznamek. Mezi nejoblíbenější patří Tinder, Badoo, Lidé.cz, eDarling nebo Seznamka.cz.

https://www.e15.cz/byznys/technologie-a-media/facebook-jde-proti-tinderu-ve-trech-desitkach-zemi-vcetne-ceska-spusti-seznamku-1374394

5.10.2020 Internetový portál YouTube odstraní videa, která obsahují nesprávné informace o vakcínách proti koronaviru. Síť zakáže jakýkoli související obsah, jenž bude v rozporu s informacemi zdravotnických úřadů nebo Světové zdravotnické organizace(WHO) (ČTK) 

7.10.2020 Americké technologické firmy Amazon, Apple, Google a Facebook mají dominantní postavení na trhu, které je nutné zákonem omezit. Po více než ročním vyšetřování k tomuto závěru dospěl právní podvýbor americké Sněmovny reprezentantů. Navrhované změny by podle zveřejněné zprávy mohly vést až k rozdělení těchto čtyř velkých podniků. Hlavní slovo v tomto podvýboru mají členové opoziční Demokratické strany.

Zpráva podvýboru, který má na starosti také antimonopolní záležitosti, navrhuje změnit zákony tak, aby odpovídaly digitálnímu věku. Republikáni prezidenta Donalda Trumpa mají k návrhům připomínky, zejména co se týče té části, která hovoří o rozdělení firem. Takový scénář totiž předpokládá, že by se například Google musel zbavit videokanálu YouTube a Facebook by musel totéž učinit s platformami Instagram a WhatsApp.

https://www.patria.cz/zpravodajstvi/4513661/v-usa-chteji-omezit-monopolni-silu-velkych-technologickych-firem.html

6.10.2020 Explozivní úspěch, který v posledních zhruba deseti letech slaví umělá inteligence (AI), obvykle souvisí se zpracováním obrovského objemu dat a rychlosti výpočtů. Tvrdí to blog MIT, podle kterého je při rozvoji AI důležité mít k dispozici i jiná měřítka pokroku AI. Včetně testů, které určují, jak vyspělá tato inteligence vlastně je.

MIT zmiňuje ImageNet, což je veřejná databáze 14 milionů fotografií, které slouží pro zlepšení AI v oblasti rozeznávání tvarů a obrazů. MNIST zase slouží v oblasti rozeznávání rukopisu, GLUE pro oblast jazyků. Cíle, které zde byly dosaženy, jsou podle MIT rychle překonávány a GLUE je tak již nahrazen programem SuperGLUE, který zahrnuje těžší lingvistické úkoly.

https://www.patria.cz/zpravodajstvi/4511612/mit-facebook-chce-zlepsit-umelou-inteligenci-tim-ze-umozni-lidem-ji-rozlozit.html

1.10.2020 Americká technologická společnost Facebook zakázala na své vlajkové sociální síti a rovněž aplikaci pro sdílení fotografií a videa Instagram politickou reklamu, která obsahuje tvrzení o zfalšování a tudíž i neplatnosti nadcházejících prezidentských voleb v USA. Opatření na ochranu hlasování oznámil také Twitter (ČTK)

Facebook propojuje svou komunikační službu Facebook Messenger s aplikací pro sdílení fotografií Instagram. Uživatelé těchto dvou aplikací si tak budou moci vzájemně posílat zprávy, ačkoli budou mít nainstalovanou pouze jednu z nich (CNBC, čtk) 

16.9.2020 Americká Federální obchodní komise (FTC) zvažuje antimonopolní žalobu na internetovou společnost Facebook. Agentuře Bloomberg to sdělil zdroj obeznámený se situací. FTC už déle než rok vyšetřuje, zda Facebook nenarušuje hospodářskou soutěž. Žalobu by komise podle zdroje mohla podat do konce letošního roku.

Příprava žaloby je běžnou součástí antimonopolního vyšetřování. Konečné rozhodnutí, zda bude žaloba skutečně podána, však podle zdroje zatím nepadlo. Pro podání žaloby by musela hlasovat většina z pěti komisařů FTC, upozornil Bloomberg.
FTC zahájila antimonopolní vyšetřování Facebooku loni v létě. V té době také vyměřila Facebooku rekordní pokutu pět miliard dolarů (zhruba 113 miliard Kč) za porušení ochrany soukromí.
Vyšetřování FTC se soustředí na to, zda dřívější akvizice Facebooku, například převzetí služby pro sdílení fotografií Instagram či komunikační aplikace WhatsApp, neporušily antimonopolní zákony. Kritici upozorňují, že z aplikací Instagram a WhatsApp se nebýt převzetí mohli stát vážní konkurenti Facebooku.

https://www.patria.cz/zpravodajstvi/4495874/facebook-by-se-mohl-stat-tercem-antimonopolni-zaloby.html 

2.9.2020 Sociální síť Facebook v úterý oznámila, že v srpnu zablokovala rodící se ruskou dezinformační operaci s vazbami na tzv. Agenturu pro výzkum internetu (IRA), kterou americká média označují za součást ruské snahy ovlivnit minulé prezidentské volby v USA. Odstraněná síť účtů a stránek také cílila na americké publikum, zřejmě ale nestihla zaznamenat větší ohlas. Televize ABC News následně přišla s informací, že americké ministerstvo vnitřní bezpečnosti v létě zastavilo distribuci dokumentu upozorňujícího na údajnou ruskou snahu pošpinit prezidentského kandidáta Joea Bidena.

28.8.2020 Apple odmítl pokus Facebooku sdělit svým uživatelům, že výrobce iPhonů odmítl snížit své 30% poplatky u nově plánovaných placených online událostí Facebooku. Facebook plánoval zavádění nového nástroje, který by umožnil influencerům a dalším pořádat placené online akce a vyrovnat tak ztracené příjmy během pandemie COVID-19. Požádal Apple, aby se vzdal 30% poplatku za nákupy v aplikaci, aby mohl přenést všechny příjmy z událostí na pořadatele, ale Apple to odmítl. Také zamítl, aby Facebook tuto informaci zveřejnil s tím, že podle pravidel nesmí uživatelům zobrazovat "nerelevantní" informace

24.8.2020 Francouzská odnož Facebooku souhlasila, že doplatí státu na daních více než 100 milionů eur. Částka se vztahuje na příjmy, které provozovatel sociální sítě vytvořil ve Francii do roku 2018 a nepřiznal je francouzským daňovým úřadům. Na svém webu o tom dnes s odkazem na dokumenty, do nichž měl možnost nahlédnout, píše francouzský list Capital

20.8.2020 Facebook získal předběžný souhlas federálního soudu k urovnání soudního sporu, který viní tuto firmu z toho, že nelegálně shromažďovala a ukládala biometrická data milionů uživatelů bez jejich souhlasu (Reuters)

12.8.2020 Sociální síť Facebook od dubna do června při vymáhání pravidel o projevech nenávisti zakročila proti 22,5 mil. příspěvků, což je více než dvojnásobek oproti předchozímu čtvrtletí a skoro desetinásobek ve srovnání s jarem 2018. Uvádí to včerejší zpráva o vývoji tažení facebooku a instagramu proti závadnému obsahu. Provozovatel platforem přiznává, že jeho snahy do jisté míry narušila pandemie covidu-19, kvůli níž byla pozastavena práce mnohých moderátorů

7.8.2020 Microsoft a Facebook udeřily na společnost Apple kvůli restriktivním zásadám App Store, které jim údajně brání ve spuštění herních služeb na iPhonu a na dalších zařízeních Apple. Microsoft oznámil, že kvůli těmto omezením nebude moci na iOS spustit službu streamování her, kterou avizoval tento týden (CNBC) 

7.8.2020 Hodnota majetku šéfa Facebooku Marka Zuckerberga ve čtvrtek poprvé překonala hranici 100 mld. USD díky růstu akcií firmy na nový rekord. Šestatřicetiletý Zuckerberg se tak připojil k šéfovi internetového obchodu Amazon Jeffu Bezosovi a spoluzakladateli Microsoftu Billu Gatesovi, kteří jsou v současnosti jedinými osobami s hodnotu majetku přesahující 100 miliard USD, uvedla agentura Bloomberg

6.8.2020 Twitter a Facebook zablokovaly video sdílené na účtech napojených na prezidenta USA Trumpa, protože prý porušovalo jejich pravidla týkající se dezinformací o koronaviru (Bloomberg)

5.8.2020 Americká internetová společnost Facebook spouští v USA a desítkách dalších zemí službu pro sdílení krátkých videí. Nová služba s označením Reels je obdobou čínské aplikace TikTok, které nyní v USA hrozí zákaz (ČTK)

31.7.2020 Austrálie jako první země přinutí zákonem americké technologické firmy Google a Facebook, aby platily médiím za zveřejňovaný obsah. Průlomový krok má chránit nezávislou žurnalistiku, uvedla dnes s odvoláním na australského ministra financí Joshe Frydenberga agentura Reuters (ČTK)

31.7.2020 Facebook dokončuje dohody s Universal, Sony a Warner Music, které mu umožní zobrazovat hudební videa, jedná o exkluzivních právěch k těmto videím (Bloomberg) 

30.7.2020 Americká internetová společnost Facebook ve druhém čtvrtletí zdvojnásobila čistý zisk na 5,18 miliardy dolarů (zhruba 114,7 miliardy Kč) z 2,62 miliardy dolarů před rokem.

https://www.patria.cz/zpravodajstvi/4463166/facebook-zdvojnasobil-trzby-sedime-na-internetu-sitich-a-tam-utracime-za-reklamu.html

29.7.2020 Taková situace nemá v historii obdoby. V šest hodin středoevropského času předstoupí před americký Kongres nejdůležitější lidé technologického světa. Šéfové Amazonu, Applu, Facebooku a Googlu budou muset vysvětlovat antimonopolnímu výboru, že jejich firmy nezneužívají dominantního postavení na trhu. Pro nejbohatšího muže planety a zakladatele Amazonu Jeffa Bezose to bude vůbec první takové setkání s americkými zákonodárci. Celé slyšení se podle BBC bude točit kolem otázky, zda nejsou jmenované společnosti "příliš velké". To, jak si Bezos a spol. povedou, bude mít určující vliv na nastavení vztahů mezi vládou a technologickými korporacemi. "Ve třicátých letech minulého století by v USA takové firmy byly již dávno rozděleny. Výlučnost jejich postavení ještě umocnila koronakrize. Hodnota technologických firem během ní výrazně vzrostla a v případě uvedené čtveřice dosahuje pěti bilionů dolarů. 

Facebook: Čelíme tvrdé konkurenci 

Zakladatel největší sociální sítě světa Mark Zuckerberg podle TechCrunch uvede, že jeho firma čelí tvrdé zahraniční konkurenci. Míní tím zejména čínské technologické platformy. Tím by relativizoval monopolní postavení Facebooku. Zuckerberg se navíc zřejmě pochlubí, že službám jako WhatsApp či Instagram se po jejich převzetí Facebookem začalo dařit výrazně lépe.
Více na https://www.e15.cz/byznys/technologie-a-media/kongres-bude-grilovat-sefy-technologickych-obru-poprve-to-prozije-sef-amazonu-bezos-1371958?

21.7.2020 Podle The Wall Street Journal se k bojkotu inzerce na Facebooku přidává i Walt Disney, jeden z největších zadavatelů reklamy na americkém trhu. Přesněji řečeno, tato firma chce "prudce snížit výdaje na reklamu". V principu se tak přidává k Legu, Verizonu, PepsiCo, Patagonii, The North Face, či třeba Unileveru. Pan Zuckerberg na počátku tohoto bojkotu hovořil o změně přístupu, krátce na to ale prý sdělil zaměstnancům, že si myslí, že zadavatelé reklamy se na Facebook brzy vrátí.

https://www.patria.cz/zpravodajstvi/4456906/facebook-a-skryta-tvar-moderni-ekonomiky.html

11.9.2020 Společnost Facebook zvažuje zavedení zákazu politických reklam na své stejnojmenné sociální síti ve dnech před prezidentskými volbami ve Spojených státech. Ty se konají letos na podzim, konkrétně 3. listopadu. S odvoláním na zdroje informované o záměrech společnosti to napsala agentura Bloomberg. 

Více na https://www.e15.cz/zahranicni/facebook-mozna-vypne-politicke-reklamy-k-volbe-prezidenta-usa-twitter-je-zcela-zakazal-uz-loni-1371436?

9.7.2020 Společnost Facebook ve středu oznámila, že ze svých platforem odstranila čtyři sítě účtů a stránek, které v různých zemích šířily politická sdělení za pomoci falešných profilů a podvodných stránek. Média si všímají zejména operací napojených na brazilského prezidenta Jaira Bolsonara a na Rogera Stonea, což je bývalý spolupracovník šéfa Bílého domu Donalda Trumpa (ČTK)

7.7.2020 Provozovatelé sociálních či komunikačních sítí Facebook, WhatsApp a Telegram dali najevo, že odmítnou splnit požadavek čínských úřadů, aby jim poskytli data svých uživatelů v Hongkongu. Tyto webové platformy naznačily, že zvažují dopad kontroverzního nového bezpečnostního zákona, který pro autonomní oblast Hongkongu 30. června schválil Peking (ČTK)

30.6.2020 Je pravda, že některé značky, které oznámily bojkot Facebooku (dočasné pozastavení investic do reklamy), nejsou zrovna bezvýznamné. Patří mezi ně mimo jiné Verizon, Unilever, Honda, Patagonia, Hershey's, Adidas, Reebok, Microsoft, Best Buy, Vans, Levi Strauss nebo Ben & Jerry's.

Tyto značky se přidaly k bojkotu, organizovanému několika americkými neziskovými organizacemi, které řadu let bojují proti tomu, jak Facebook nakládá s nenávistnými výroky. Dočasné pozastavení reklamních investic oznámily také Coca-Cola, Starbucks a Ford.

https://www.forbes.cz/komentar-proc-se-facebook-nemusi-obavat-bojkotu-velkych-inzerentu/  

27.6.2020 Šéf americké společnosti Facebook Mark Zuckerberg přišel kvůli bojkotu reklamy na této sociální síti o 7,2 miliardy dolarů (167 miliard korun). V sobotu o tom informovala agentura Bloomberg. Ke kampani, která má upozornit na to, že firma nedělá dost pro to, aby zastavila nenávistné projevy na svých platformách, se dosud přidalo kolem 90 velkých inzerentů. Akcie Facebooku v pátek klesly o 8,3 procenta, nejvíce za poslední tři měsíce.

Bojkot v pátek oznámil například jeden z největších světových zadavatelů reklamy, britsko-nizozemský výrobce spotřebního zboží Unilever. Podobný krok ohlásila též americká telekomunikační společnost Verizon Communications. Přidal se také největší světový výrobce nealkoholických nápojů, americká společnost Coca-Cola. Reklamu na sociální síti pozastaví zmíněné společnosti od července, poslední z nich nejméně na 30 dní.

Propad akcií snížil tržní cenu společnosti Facebook o 56 miliard dolarů. Hodnota Zuckerbergova majetku tím pádem podle miliardářského indexu agentury Bloomberg klesla o 82,3 miliardy dolarů.

https://byznys.ihned.cz/c1-66783820-bojkot-reklamy-na-facebooku-pripravil-zuckerberga-o-miliardy-dolaru-propadaji-se-i-akcie-firmy 

19.6.2020 Sociální sítě facebook a twitter opět zasáhly proti některým příspěvkům amerického prezidenta Donalda Trumpa a jeho kampaně za znovuzvolení. Společnost Facebook ze své stejnojmenné platformy odstranila reklamní příspěvek Trumpova týmu, který obsahoval symbol používaný nacisty za druhé světové války. Twitter zase poprvé opatřil jeden z prezidentových příspěvků varováním, že manipuluje s médii (ČTK)

17.6.2020 Facebook uvedl, že označí placené politické reklamy sdílené uživateli na síti, čímž uzavře podle slov kritiků do očí bijící mezeru v opatřeních pro transparentnost voleb (Reuters) 

12.6.2020 Viceprezident USA Joe Biden ve čtvrtek kritizoval Facebook za to, že podle něj nedokázal zastavit šíření dezinformací. Demokratický kandidát na příštího prezidenta ve své kampani kromě toho požaduje, aby Facebook upřednostňoval důvěryhodné zdroje informací před neověřenými příspěvky (Bloomberg) 

3.6.2020 Facebook podepsal globální licenční smlouvu s jedním z největších indických hudebních vydavatelství,což uživatelům umožní vybrat si pro své příspěvky na Facebooku a Instagramu z rozsáhlého katalogu bollywoodské hudby, uvedla hudební společnost Saregama India

24.5.2020 Zuckerberg naléhavě žádá EU, aby opustila čínský model a chránila evropské hodnoty. Mark Zuckerberg, vyzval Evropskou komisi (EK), aby podpořila vývoj a implementaci rámce pro regulaci online platforem. Tento rámec by měl hlavně ctít evropské hodnoty a díky němu bychom se měli odklonit od stávajícího čínského modelu.

Rámec, na který se odvolával, je zákon Evropské unie o digitálních službách, který bude vydán koncem tohoto roku. Dokument obsahuje sadu bezpečnostních pravidel pro digitální platformy, služby a produkty.

Nutná spolupráce mezi digitálními platformami a vládami

Nová nařízení budou mimo jiné také ovlivňovat digitální reklamu či řešit problémy online světa, včetně nenávistných projevů a porušování autorských práv. Dokument navrhuje, aby se zvážilo nasazení "algoritmů pro technologie automatizovaného filtrování" z důvodu lepší "transparentnosti a odpovědnosti".

Zuckerberg dále uvedl, že Facebook identifikoval kolem 20 kategorií škodlivého obsahu, který dokáže sledovat, včetně nenávistných projevů, dezinformací, vykořisťování dětí, terorismu, podněcování násilí a dalších druhů násilného obsahu. Během rozhovoru poznamenal:

Dva různé regulační modely - dvě různé sady hodnot

Zuckerberg dále zdůrazňoval vznik dvou velmi odlišných rámců, jež se prezentují velmi odlišnými soubory pravidel. První model přichází z východu ze zemí, jako je Čína a ten druhý, výrazně demokratičtější, ze západních zemí. Podle Zuckerberga dává čínský model online správy vládě větší kontrolu.

  • navrhl, že tento rámec, vyvinutý západními zeměmi, by se mohl stát standardem pro všechny země po celém světě.

Boj proti nezákonnému obsahu a skupinám hackerů podporovaných vládou

Zuckerbergovy komentáře přišly v návaznosti na společné prohlášení Federálního úřadu pro vyšetřování a Agentury pro bezpečnost kybernetiky a infrastruktury, ve kterém obvinili Čínu ze sponzorování a podporování hackerských skupin, které mají za úkol útočit na americké laboratoře provádějící výzkum související s COVID-19.

https://kryptomagazin.cz/zuckerberg-nalehave-zada-eu-aby-opustila-cinsky-model-a-chranila-evropske-hodnoty/?

22.5.2020 Snaha zabránit zahraničním zásahům do průběhu voleb představuje "závody ve zbrojení" proti jistým zemím. V rozhovoru se zpravodajskou společností BBC to řekl šéf Facebooku Mark Zuckerberg. Přiznal, že při posledních prezidentských volbách v USA, které provázely ruské dezinformační operace, jeho sociální síť nebyla na vývoj připravena. "Integritu" nadcházejících voleb prý bude schopna ochránit.

  • mnozí analytici do budoucna za větší hrozbu než zahraniční vlivové operace považují dezinformační kampaně domácích hráčů včetně samotných kandidátů a jejich štábů 
  • https://www.patria.cz/zpravodajstvi/4410900/zuckerberg-facebook-vede-kvuli-ochrane-voleb-zavody-ve-zbrojeni.html

21.5.2020 Facebook začala nabízet nákupy přes internet. Provozovatel stejnojmenné sociální sítě tak jednak využije rostoucího zájmu o nákupy online, zároveň ale získá další data o chování zhruba 2,6 mld. lidí, kteří jeho síť využívají, protože bude znát jejich nákupní preference. Kvůli pandemii koronaviru rostou prodeje e-shopů po celém světě o desítky procent. Lidé je stále více upřednostňují před kamennými obchody, v nichž se bojí nákazy. A právě v této době vstupuje do nakupování přes internet velmi silný hráč. Americká společnost Facebook rozjíždí na stejnojmenné sociální síti i na Instagramu novou službu, přes niž budou moci firmy prodávat své zboží a služby.

Lidé nakoupí a zaplatí jednoduše přímo na zmíněných sociálních sítích, bez nutnosti navštěvovat stránky e-shopu jako doposud. Facebook bude vydělávat na provizích od obchodníků, ze všeho nejvíc ale sází na využití dat o nákupním chování uživatelů.

Nová služba Facebook Shops je od úterý dostupná zatím jen v USA, kde se v létě rozjedou i prodeje přes Instagram. Češi si na nový druh nakupování budou muset ještě několik měsíců počkat, přesné datum spuštění obou služeb v tuzemsku americká firma zatím nesdělila.

  • 5,5 milionu Čechů používá Facebook, profil na Instagramu má 2,2 milionu Čechů.

Dá se přitom čekat, že prodeje po sociálních sítích budou v tuzemsku hojně využívané: Facebook používá každý druhý Čech, Instagram každý pátý. Celosvětově má Facebook 2,6 miliardy uživatelů, Instagram přes miliardu.

16.5.2020 Americká společnost Facebook se pustila do smělého plánu (Projekt 2Africa) jak zlepšit internetové připojení v Africe, na Středním východě a také v některých evropských zemích. Kolem afrického kontinentu začal americký technologický gigant pokládat obří - 37 tisíc kilometrů dlouhý - podvodní kabel, který má zlepšit stávající připojení k internetu nebo nově přivést online služby pro 1,3 miliardy obyvatel Afriky. Informoval o tom web CNBC. Kabel by měl propojit 23 zemí v Africe, na Středním východě a v Evropě (viz. foto) a facebook uvedl, že "poskytne téměř třikrát větší celkovou síťovou kapacitu než všechny současné pomořské kabely, které dnes poskytují připojení v Africe.

Současná aktivita společnosti neunikla ani ostatním hráčům na trhu. Projekt 2Africa tak má nyní podle informací sledovat například společnost Twitter, která by se v regionu Afriky ráda zabydlela. Nezahálí však ani konkurence. Další z technologických gigantů Google totiž také staví podmořský kabel. Jeho název zní Equiano a má propojit Evropu s Afrikou.

Více na https://www.e15.cz/zahranicni/facebook-poklada-obri-podvodni-kabel-kolem-cele-afriky-ma-prinest-internet-miliarde-lidi-1369712?

15.5.2020 Facebook koupil kalifornský startup Giphy, který proslul díky své platformě, kde mohou uživatelé vyhledávat, tvořit nebo sdílet nejrůznější obrázky ve formátu GIF. Za možnost využívat databázi jednoduchých webových animací měl Facebook zaplatit 400 milionů dolarů (asi 10 miliard korun). Jde tak o jeden z největších obchodů, které Facebook uskutečnil v posledních letech. Ambicí největší sociální síť světa je službu více integrovat s Instagramem, uvedl server CNBC. V podobných řádech se pohybovala akvizice startupu CTRL-labs, který koupil Facebook loni.

Více na https://www.e15.cz/byznys/technologie-a-media/facebook-koupil-za-miliardy-vyhledavac-gifu-giphy-chce-jej-vice-zaclenit-do-instagramu-1369732?

6.5.2020 Facebook v dubnu poprvé smazal účty skupiny spojené s konspirační teorií QAnon propagovanou oddanými stoupenci amerického prezidenta Donalda Trumpa. Uvádí to americká média poté, co sociální síť o zablokování tohoto obsahu informovala v měsíční zprávě o boji proti vlivovým operacím. Platforma zakročila také proti stránkám spojeným s americkým krajně pravicovým webem VDARE a mezinárodním dezinformačním sítím údajně provozovaným z Ruska a Íránu. Dezinformační sítě byly zablokovány coby jedna z podob "koordinované neautentické" aktivity, kterou se facebook snaží potírat. Využívaly totiž falešné účty a podvodné stránky ve snaze "manipulovat veřejnou debatu".

https://www.novinky.cz/internet-a-pc/clanek/facebook-zablokoval-stranky-spojene-se-spikleneckou-teorii-qanon-40323041?

30.4.2020 Facebook v 1Q více než zdvojnásobil zisk na 4,9 mld. USD z 2,4 mld. USD před rokem. Celkové tržby společnosti se meziročně zvýšily o 18 %t na 17,74 mld. USD, zatímco analytici je podle průzkumu firmy FactSet odhadovali na 17,34 mld. USD. Růst jejích tržeb sice kvůli negativnímu dopadu koronavirové krize na příjmy z reklamy zpomalil, překonal však očekávání analytiků (ČTK) 

24.4.2020 Facebook oznámil, že plánuje poskytnout možnost videokonference až pro 50 účastníků, což je akce přímo mířená na aktuálního miláčka investorů - firmu Zoom Video, jejíž akcie po úvodním růstu prudce zkorigovaly. Akcie Facebooku naopak zakončili přes 2,5 % v plusu.

22.4.2020 Facebook investoval 5,7 mld. USD do Jio Platforms Limited, kterou vlastní Reliance Industries, masivní indický konglomerát. Jio Platforms má pod sebou řadu značek, včetně Reliance Jio, který se stal největším indickým mobilním operátorem v Indii na základě příjmů a počtu předplatitelů (CNBC)

17.4.2020 Generální ředitel Facebooku Mark Zuckerberg včera oznámil, že zaměstnanci budou mít přes léto možnost pracovat z domova a že společnost nebude pořádat žádné velké akce až do července 2021 (CNBC)

26.2.2020 Facebook zakáže reklamy vyvolávající paniku ohledně koronaviru. Se šířením dezinformací se potýká od nového roku. více

5.2.2020 Instagram generuje více než čtvrtinu tržeb Facebooku a v roce 2019 vynesl údajně 20 mld. USD (Bloomberg) 

30.1.2020 Společnost Facebook se dohodla na urovnání sporu ohledně biometrického soukromí, bude ho to stát 550 mil. USD (Bloomberg) 

7.1.2020 Společnost Facebook bude ze své stejnojmenné sociální sítě odstraňovat sofistikovaná podvodná videa, jejichž cílem je zmanipulovat diváky. Zákaz se podle sdělení firmy týká zejm. obsahu vytvářeného prostřednictvím metod strojového učení, který se označuje termínem "deepfake". Povoleny naopak podle všeho zůstávají jednodušší formy manipulace, které v poslední době opakovaně vyvolávají rozruch na americké politické scéně

19.12.2019 Sdílení údajů o evropských uživatelích Facebooku s USA je v souladu se zákonem a poskytuje dostatečnou ochranu, uvedl ve čtvrtek právní poradce nejvyššího soudu EU Henrik Saugmandsgaard Oe. Jeho nezávazné stanovisko není rozhodnutím jako takovým, ale právníci říkají, že názory generálního advokáta soud následuje ve většině případů. Soudní dvůr rozhodne o případu v nadcházejících měsících (CNBC)

27.11.2019 Zatímco média nemohou tisknout libovolnou politickou reklamu, Facebook explicitně říká, že to hodlá dělat. Zatímco uživateli hrozí za některé příspěvky trest, Facebooku je to úplně jedno, protože sám sebe označuje za "internetovou platformu", jíž se zákony údajně netýkají. Místo toho maže příspěvky či uživatele na základě svého naprosto netransparentního uvážení, které má s Zuckerbergem tolik proklamovanou svobodou slova skutečně málo společného.

28.10.2019 Facebook spouští zpravodajství, více

24.10.2019 Zuckerberg nemůže učinit jménem libry významné závazky, protože Facebook již tento projekt nekontroluje. Pod kontrolou ho má právě Asociace Libra, která vznikla 14. října a je řízena podle švýcarských zákonů. Většina rozhodnutí tak bude vyžadovat souhlas většiny členů asociace.

23.10.2019 Generální ředitel Facebooku Mark Zuckerberg připustil, že firma je v chabé kondici na to, aby podporoval plán na spuštění globální kryptoměny. Vedení projektu prý firma ráda předá asociaci partnerů (FT)

14.8.2019  Facebook podle zdrojů Bloombergu platil stovkám externích spolupracovníků, aby přepisovali zvukové nahrávky od uživatelů jeho služeb. Smluvním spolupracovníkům prý neřekl, odkud nahrávky pocházejí ani jak je získal. Facebook potvrdil, že nahrávky přepisoval, a uvedl, že už to dělat nebude (Bloomberg) 

zobrazit více..
Loading...