Recyklace baterií
- Elektromobilita, nikdy předtím se nestalo, aby takovým tempem rostlo toto odvětví u zcela nového produktu.
- Olověné akumulátory se široce recyklují, to stejné nelze říct o lithium-iontových bateriích používaných v elektrických vozech, kde jsou baterie větší a těžší, než baterie používané v běžných vozech a jsou vyrobené z několika stovek jednotlivých lithium-iontových článků, z nichž každý je nutné rozebrat.
- Celosvětově velmi obtížné získat podrobné údaje o tom, kolik procent lithium-iontových baterií se recykluje, ale hodnota, kterou každý uvádí, je kolem pěti procent a méně.
- Volkswagen nedávno otevřel v německém Salzgitteru svoji první recyklační továrnu a v pilotní fázi chce zrecyklovat až 3600 bateriových systémů ročně.
- Renault v současnosti recykluje všechny své baterie pro elektrické vozy, za současného stavu to však je jen několik stovek ročně.
- Velkým problémem pro elektromobilitu je, že recyklace je velmi energeticky náročná a tím i drahá. Je zřejmé, že dříve nebo později se tento fakt promítne do ceny ojetých i nových elektromobilů.
Pro recyklaci baterií také existují silné ekonomické argumenty, přinejmenším skutečnost, že mnoho prvků použitých v bateriích je obtížné v Evropě získat. Z pohledu výrobce je proto recyklace starých baterií nejbezpečnějším způsobem, jak si zajistit dodávku nových.
Evropa nemá zdroje surovin, které jsou strategické pro mobilitu a průmysl. Další potíží pro rychle rostoucí elektromobily je i nedostatek polovodičů.
Pokud budeme recyklovat baterie z elektromobilů, kdo bude recyklovat auta se spalovacím motorem?
https://www.patria.cz/zpravodajstvi/4666279/bbc-co-se-stane-se-starymi-bateriemi-elektrickych-aut.html
29.4.2021 Globální prodej elektromobilů se v prvním čtvrtletí meziročně zvýšil o 140 procent na 1,1 milionu vozů. Silný růst odbytu přitom zaznamenala Čína, Evropa a Spojené státy, informovala dnes Mezinárodní agentury pro energii (IEA). K udržení dynamiky je podle ní zapotřebí více vládních opatření v oblasti dobíjecích stanic a zákazů vozidel na fosilní paliva (ČTK)
17.3.2021 Cíl je jasný: 80 % všech vozů Volkswagen Group bude v roce 2030 poháněných elektřinou. Přesně k tomu se zavázalo vedení koncernu na výroční konferenci Volkswagen Power Day a potvrdila to slova šéfa koncernu Herberta Diesse: "Elektromobilita vyhrála. Je to jediná cesta, jak rychle snížit emise. Proto se stává klíčovým pilířem strategie koncernu Volkswagen." Diess zároveň představil akční plán, jak tohoto cíle dosáhnout: získáním nezávislosti na dodavatelích baterií a snížením ceny moderních technologií.
11.4.2021 Polovodiče se staly nezbytnou součástí každodenního života a také jedním z největších znečišťovatelů. Očekává se, že informační a výpočetní technologie budou do roku 2030 představovat až 20% celosvětové poptávky po energii a tomu odpovídá i jejich uhlíková stopa, nehledě na spotřebu vody a produkci nebezpečného odpadu.
Očekává se, že informační a výpočetní technologie budou do roku 2030 představovat až 20 % celosvětové poptávky po energii, přičemž hardware je odpovědný za větší množství stopy než provoz systému, zjistili vědci. "Výroba čipů, na rozdíl od použití hardwaru a spotřeby energie, představuje většinu produkce uhlíku," uzavírají vědci.
To je málo známý a hlavně pro vlády, které výrobu špičkových čipů prosazují, nepohodlný fakt. Snaha prezidenta Joe Bidena zřídit špičkové výrobní závody v USA by mohla kolidovat s jeho programem ochrany klimatu a plány Evropské unie na výrobu čipů by mohly ohrozit její závazek stát se prvním klimaticky neutrálním kontinentem do roku 2050.
Je to paradox. Polovodičové společnosti na jednu stranu obecně uznávají, že mají problém s uhlíkovou stopou, ačkoli zdůrazňují opatření, která přijímají ke snížení svých emisí. Toto odvětví na druhou stranu podporuje technologický pokrok, díky kterému se čipy staly neuvěřitelně výkonnými při provozu a mají tak mnohem vyšší účinnost, čímž snižují spotřebu energie během jejich životnosti.
https://www.patria.cz/zpravodajstvi/4646870/zamlcovany-problem-cipu.html
17.3.2021 Cíl je jasný: 80 % všech vozů Volkswagen Group bude v roce 2030 poháněných elektřinou. Přesně k tomu se zavázalo vedení koncernu na výroční konferenci Volkswagen Power Day a potvrdila to slova šéfa koncernu Herberta Diesse: "Elektromobilita vyhrála. Je to jediná cesta, jak rychle snížit emise. Proto se stává klíčovým pilířem strategie koncernu Volkswagen." Diess zároveň představil akční plán, jak tohoto cíle dosáhnout: získáním nezávislosti na dodavatelích baterií a snížením ceny moderních technologií.